هِوی متال (به انگلیسی: Heavy metal) که گاه به سادگی متال خوانده می شود، زیرگونه ای از موسیقی راک است که به عنوان یک سبک تعریف شدهٔ موسیقی در دههٔ ۱۹۷۰ پا به عرصه گذاشت.
بلک متال
کلاسیک متال
دث متال
دووم متال
فولک متال
گلم متال
گوتیک متال
گرایندکور
اینداستریال متال
نئو-کلاسیکال متال
نو متال
پاور متال
پراگرسیو متال
اسپید متال
سیمفونیک متال
ترش متال
کریسشن متال
نومتال
این سبک ریشه در موسیقی گروه های هارد راک انگلیسی و آمریکایی دارد که سال های پایانی دههٔ ۶۰ و آغازین دههٔ ۷۰ میلادی با الهام از بلوز راک و سایکدلیک راک و آمیزه ای از صداهای حجیم، خشن (دیستورشن) و تقویت شدهٔ گیتار، تک نوازی های طولانی گیتار الکتریک و ضرب آهنگ های سنگین، «موسیقی هوی متال» را آفریدند. سازهای استفاده شده در این سبک عمدتاً گیتار الکتریک، گیتار بیس و درامز هستند که در شاخه های مختلف سازهای دیگر همانند کیبورد، ویولن، ویولن سل و گیتار آکوستیک به این مجموعه اضافه می شوند.
پس از گذشت چند سال از تشکیل اولین گروه ها در این سبک، متال نه تنها به عنوان یک ژانر موسیقی، بلکه به عنوان شیوه ای جدید برای بیان عقیده های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی افراد که معمولاً ساختار اعتراضی داشت شناخته شد. گروه هایی هم چون بِلَک سَبَث، لِد زپلین، دیپ پرپل و بعدها جوداس پریست در شکل گیری و گسترش این شاخه موسیقی در اواخر دهه شصت و دهه هفتاد تأثیر زیادی داشتند.
اوج اقبال این گونهٔ موسیقی نزد مخاطبان در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی بود و در این دوره شاخه های متعددی از هوی متال ایجاد شد که از بسیاری از آن ها صرفاً تحت عنوان «متال» یاد می شود. هوی متال در سرتاسر دنیا طرفداران بسیاری دارد که اصطلاحاً به آن ها «متال هد» و «هدبنگر» می گویند.
بلک متال
کلاسیک متال
دث متال
دووم متال
فولک متال
گلم متال
گوتیک متال
گرایندکور
اینداستریال متال
نئو-کلاسیکال متال
نو متال
پاور متال
پراگرسیو متال
اسپید متال
سیمفونیک متال
ترش متال
کریسشن متال
نومتال
این سبک ریشه در موسیقی گروه های هارد راک انگلیسی و آمریکایی دارد که سال های پایانی دههٔ ۶۰ و آغازین دههٔ ۷۰ میلادی با الهام از بلوز راک و سایکدلیک راک و آمیزه ای از صداهای حجیم، خشن (دیستورشن) و تقویت شدهٔ گیتار، تک نوازی های طولانی گیتار الکتریک و ضرب آهنگ های سنگین، «موسیقی هوی متال» را آفریدند. سازهای استفاده شده در این سبک عمدتاً گیتار الکتریک، گیتار بیس و درامز هستند که در شاخه های مختلف سازهای دیگر همانند کیبورد، ویولن، ویولن سل و گیتار آکوستیک به این مجموعه اضافه می شوند.
پس از گذشت چند سال از تشکیل اولین گروه ها در این سبک، متال نه تنها به عنوان یک ژانر موسیقی، بلکه به عنوان شیوه ای جدید برای بیان عقیده های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی افراد که معمولاً ساختار اعتراضی داشت شناخته شد. گروه هایی هم چون بِلَک سَبَث، لِد زپلین، دیپ پرپل و بعدها جوداس پریست در شکل گیری و گسترش این شاخه موسیقی در اواخر دهه شصت و دهه هفتاد تأثیر زیادی داشتند.
اوج اقبال این گونهٔ موسیقی نزد مخاطبان در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی بود و در این دوره شاخه های متعددی از هوی متال ایجاد شد که از بسیاری از آن ها صرفاً تحت عنوان «متال» یاد می شود. هوی متال در سرتاسر دنیا طرفداران بسیاری دارد که اصطلاحاً به آن ها «متال هد» و «هدبنگر» می گویند.
wiki: نیوستد است که در سال ۲۰۱۳ پخش شد.
در وبگاه آل میوزیک
این آلبوم پس از پیوستن مایک ماشوک، عضو گروه استیند پخش شد که مدتی پس از انتشار آلبوم چندآهنگه متال، به عنوان گیتارنواز عضویت گروه درآمده بود. نسخهٔ استاندارد آلبوم دارای یازده آهنگ است که دو آهنگ آن پیش تر به صورت اولیه در آلبوم چندآهنگه متال پخش شده بود.جیسون نیوستد، خواننده و باسسیت گروه ابتدا در نظر داشت که قطعات منتشرنشده را در قالب سه آلبوم چندآهنگه پخش کند، اما پس از پخش متال در آیتیونز و بازخوردهای مثبتی که از سوی طرفداران دریافت کرد، با ناشر خود صحبت کرد تا کارهای منتشرنشده را در قالب یک آلبوم استودیویی پخش کند.
عنوان آلبوم، فهرست آهنگ ها، طرح روی جلد و زمان پخش آلبوم، توسط جیسون نیوستد در صفحه فیسبوک او در چهارم ژوئن ۲۰۱۳ اعلام شد. در تاریخی مشابه، نخستین آهنگ این آلبوم نیز توسط کانال یوتیوب جیسون نیوستد برای عموم در دسترس قرار گرفت. بخش هایی از برخی ترانه های آلبوم، در دوره ای که جیسون با گروه ها و پروژه های دیگر مشغول بود نوشته شد، از جمله آهنگ های چهارم و هشتم که او برای دو آلبوم لود و ری لود متالیکا نوشته بود. آهنگ هفتم هم برای پروژهٔ راک استارسوپرنوا نوشته شده بود. دومین آهنگ آلبوم با تاثیرپذیری از سرنوشت پت تیلمن ساخته شده، کسی که در ابتدا در لیگ ملی فوتبال (آمریکا) به عنوان یک فوتبالیست حرفه ای (فوتبال آمریکایی) بازی می کرد، اما پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به افغانستان رفت و در آنجا به اشتباه توسط نیروهای خودی کشته شد.
ضبط آلبوم در استودیویی با نام چوپ هاوس در والنات کریک، کالیفرنیا انجام شد. تمام مراحل تولید آلبوم توسط جیسون نیوستد انجام گرفت. آلبوم در هفته نخست فروشی هشت هزار نسخه ای داشت و تا جایگاه چهل بیلبورد ۲۰۰ نیز بالا آمد.
در وبگاه آل میوزیک
این آلبوم پس از پیوستن مایک ماشوک، عضو گروه استیند پخش شد که مدتی پس از انتشار آلبوم چندآهنگه متال، به عنوان گیتارنواز عضویت گروه درآمده بود. نسخهٔ استاندارد آلبوم دارای یازده آهنگ است که دو آهنگ آن پیش تر به صورت اولیه در آلبوم چندآهنگه متال پخش شده بود.جیسون نیوستد، خواننده و باسسیت گروه ابتدا در نظر داشت که قطعات منتشرنشده را در قالب سه آلبوم چندآهنگه پخش کند، اما پس از پخش متال در آیتیونز و بازخوردهای مثبتی که از سوی طرفداران دریافت کرد، با ناشر خود صحبت کرد تا کارهای منتشرنشده را در قالب یک آلبوم استودیویی پخش کند.
عنوان آلبوم، فهرست آهنگ ها، طرح روی جلد و زمان پخش آلبوم، توسط جیسون نیوستد در صفحه فیسبوک او در چهارم ژوئن ۲۰۱۳ اعلام شد. در تاریخی مشابه، نخستین آهنگ این آلبوم نیز توسط کانال یوتیوب جیسون نیوستد برای عموم در دسترس قرار گرفت. بخش هایی از برخی ترانه های آلبوم، در دوره ای که جیسون با گروه ها و پروژه های دیگر مشغول بود نوشته شد، از جمله آهنگ های چهارم و هشتم که او برای دو آلبوم لود و ری لود متالیکا نوشته بود. آهنگ هفتم هم برای پروژهٔ راک استارسوپرنوا نوشته شده بود. دومین آهنگ آلبوم با تاثیرپذیری از سرنوشت پت تیلمن ساخته شده، کسی که در ابتدا در لیگ ملی فوتبال (آمریکا) به عنوان یک فوتبالیست حرفه ای (فوتبال آمریکایی) بازی می کرد، اما پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به افغانستان رفت و در آنجا به اشتباه توسط نیروهای خودی کشته شد.
ضبط آلبوم در استودیویی با نام چوپ هاوس در والنات کریک، کالیفرنیا انجام شد. تمام مراحل تولید آلبوم توسط جیسون نیوستد انجام گرفت. آلبوم در هفته نخست فروشی هشت هزار نسخه ای داشت و تا جایگاه چهل بیلبورد ۲۰۰ نیز بالا آمد.
wiki: موسیقی هوی متال (آلبوم)