کلمه جو
صفحه اصلی

مبدل گشتاور

دانشنامه عمومی

مبدل گشتاور (به انگلیسی: Torque converter) یا تورک کانورتر یک نوع کوپلینگ هیدرولیکی است که قدرت چرخش را از یک موتور، مانند یک موتور احتراق داخلی، به یک بار متحرک چرخان منتقل می کند. در یک وسیله نقلیه با جعبه دنده خودکار، مبدل گشتاور منبع تغذیه را به بار متصل می کند. این وسیله معمولاً بین شقت موتور و شفت جعبه دنده قرار دارد. مکان معادل در یک جعبه دنده دستی، همان کلاچ مکانیکی است.
جعبه دنده خودکار
کوپلینگ هیدرولیکی
ویژگی کلیدی یک مبدل گشتاور توانایی آن در افزایش سرعت گشتاور است که سرعت چرخش خروجی بسیار پایین است و به این ترتیب امکان می دهد که مایع خروجی از پره های منحنی دار توربین از استاتور خارج شود، در حالی که آن را در برابر کلاچ یک طرفه قفل می کند، در نتیجه کار معادل یک چرخ دنده کاهنده سرعت را انجام می دهد. این ویژگی فراتر از یک کوپلینگ هیدرولیکی ساده است که می تواند سرعت چرخش را هماهنگ کند اما گشتاور ورودی را چند برابر نمی کند، بنابراین توان را کاهش می دهد.
بعضی از این دستگاه ها به یک مکانیزم «قفل» مجهز شده اند که به طور پیوسته موتور را به جعبه دنده متصل می کند، زمانی که سرعت آنها تقریباً برابر است، تا از لغزش و کاهش کارایی جلوگیری شود.

دانشنامه آزاد فارسی

مُبَدِّل گَشْتاوَر (torque converter)
وسیله ای برای تغییر نسبت سرعت ـ گشتاوربین دو محور. این مبدّل معمولاً سیستمی است که با استفاده از هیدرولیکو توربینتغییرات پیوسته ایجاد می کند و در جعبه دندۀ خودکاربه کار می رود. ساده ترین شکل آن جعبه دندۀمعمولی است که این نسبت را در چند مرحلۀ متمایز تغییر می دهد.


کلمات دیگر: