رِیدیوهِد (به انگلیسی: Radiohead) نام یک گروه راک انگلیسی است که در سال ۱۹۸۵، در ابینگدن، آکسفوردشایر پایه گذاری شد. اعضای بنیان گذار گروه تام یورک (خواننده، گیتار، پیانو و کیبورد)، جانی گرینوود (لید گیتار، کیبورد و دیگر سازها)، اد اوبراین (گیتار و خوانندهٔ پس زمینه)، کالین گرینوود (بیس) و فیل سلوی (درام، سازهای کوبه ای و خوانندهٔ پس زمینه) هستند.
آرت راک
آلترناتیو راک
الکترونیکا
اکسپریمنتال راک
پس از امضاء قرارداد با لیبل ایمی در سال ۱۹۹۱، ریدیوهد اولین تک آهنگ خود به نام «خزش» را در سال ۱۹۹۲ منتشر کرد. این آهنگ در نخستین ماه های عرضهٔ خود به موفقیت چندانی نرسید اما تنها پس از گذشت چند ماه و انتشار آلبوم نخست گروه، پابلو هانی، در سال ۱۹۹۳ تبدیل به یک تک آهنگ پرفروش در سطح جهان شد. محبوبیت ریدیوهد نزد هواداران و منتقدان بریتانیایی با انتشار دومین آلبومشان به نام بیماری تراکم زدائی در سال ۱۹۹۵، رو به فزونی گذاشت و گروه با انتشار سومین آلبومشان، اوکی کامپیوتر،(۱۹۹۷) به شهرت فراگیر جهانی رسیدند؛ اثری که با فرایند تولید پیچیده و تم غالب برگرفته از مفاهیم ازخودبیگانگی مدرن شناخته شده و عموماً با عناوینی مانند نقطهٔ عطفی در موسیقی دههٔ ۹۰ میلادی و یکی از برترین آلبوم های موسیقی عامه پسند تاریخ، تحسین می شود. آلبوم های بعدی گروه، کید ای(۲۰۰۰) و فراموشکار(۲۰۰۱)، که در یک زمان ضبط شدند، نمایشی از تکامل و تغییری بزرگ در بعد موسیقایی ریدیوهد بودند. موسیقی گروه در این زمان، سرشار از الهاماتی از سبک های تجربی موسیقی مانند موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک قرن بیستم، کراوت راک و جز بود. کید ای در زمان عرضه بازخوردهای متفاوتی از سوی هواداران دریافت کرد اما در پایان دههٔ، توسط رولینگ استون، پیچفورک و تایمز به عنوان برترین آلبوم دهه انتخاب شد.
آلبوم ششم گروه، زنده باد دزدها (۲۰۰۳)، ترکیبی موسیقایی از المان های موسیقی راک و الکترونیک همراه با اشعاری متأثر از مسئلهٔ جنگ با تروریسم بود؛ این آلبوم همچنین، آخرین اثر گروه تحت پوشش لیبل ایمی است. ریدیوهد در سال ۲۰۰۷ آلبوم بعدی خود به نام در رنگین کمان ها را به صورت مستقل منتشر کرد. این آلبوم در اصل به صورت اینترنتی منتشر شد و خریداران می توانستند به هراندازه که اراده می کردند، برای خرید آن پول پرداخت کنند. این رویهٔ گروه در انتشار آثار، در ترویج استفاده از پلتفرم های جدید و جایگزین برای انتشار موسیقی، مانند هر قدر می خواهی پرداخت کن و بیت تورنت، مؤثر بود. هشتمین آلبوم گروه، پادشاه درختان صحنهٔ تلاش از سوی ریدیوهد برای اکتشاف و تجربه ریتم های جدید به شمار می رفت و تماماً با استفاده از تکنیک های لوپینگ و سمپلینگ خلق شده بود. در آلبوم نهم شان، یک استخر ماه شکل (۲۰۱۶) جانی گرینوود به خلق تنظیم های ارکسترال دست زد و کوشید تا عناصر موسیقی کلاسیک را در موسیقی گروه ترکیب کند.
ریدیوهد تاکنون بیش از سی میلیون نسخه از آلبوم های خود فروخته است و تأثیر زیادی چه بر روی شنوندگان عادی و چه بر روی منتقدین داشته است. در سال ۲۰۰۵ ریدیوهد توسط مجله رولینگ استونز به عنوان هفتادوسومین هنرمند تأثیرگذار تمام دوران انتخاب شد. همچنین در سال ۲۰۱۱ گروه از دید مخاطبان بی بی سی در یک نظرسنجی گسترده به عنوان یکی از ۱۰ گروه برتر همه دوران ها انتخاب شد.این درحالی بود که آلبوم های قبلی گروه نفوذ بسیاری در موسیقی راک بریتانیا داشتندو آهنگسازان بسیار زیادی در سبک های مختلف از ریدیوهد تأثیر گرفته بودند.
آرت راک
آلترناتیو راک
الکترونیکا
اکسپریمنتال راک
پس از امضاء قرارداد با لیبل ایمی در سال ۱۹۹۱، ریدیوهد اولین تک آهنگ خود به نام «خزش» را در سال ۱۹۹۲ منتشر کرد. این آهنگ در نخستین ماه های عرضهٔ خود به موفقیت چندانی نرسید اما تنها پس از گذشت چند ماه و انتشار آلبوم نخست گروه، پابلو هانی، در سال ۱۹۹۳ تبدیل به یک تک آهنگ پرفروش در سطح جهان شد. محبوبیت ریدیوهد نزد هواداران و منتقدان بریتانیایی با انتشار دومین آلبومشان به نام بیماری تراکم زدائی در سال ۱۹۹۵، رو به فزونی گذاشت و گروه با انتشار سومین آلبومشان، اوکی کامپیوتر،(۱۹۹۷) به شهرت فراگیر جهانی رسیدند؛ اثری که با فرایند تولید پیچیده و تم غالب برگرفته از مفاهیم ازخودبیگانگی مدرن شناخته شده و عموماً با عناوینی مانند نقطهٔ عطفی در موسیقی دههٔ ۹۰ میلادی و یکی از برترین آلبوم های موسیقی عامه پسند تاریخ، تحسین می شود. آلبوم های بعدی گروه، کید ای(۲۰۰۰) و فراموشکار(۲۰۰۱)، که در یک زمان ضبط شدند، نمایشی از تکامل و تغییری بزرگ در بعد موسیقایی ریدیوهد بودند. موسیقی گروه در این زمان، سرشار از الهاماتی از سبک های تجربی موسیقی مانند موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک قرن بیستم، کراوت راک و جز بود. کید ای در زمان عرضه بازخوردهای متفاوتی از سوی هواداران دریافت کرد اما در پایان دههٔ، توسط رولینگ استون، پیچفورک و تایمز به عنوان برترین آلبوم دهه انتخاب شد.
آلبوم ششم گروه، زنده باد دزدها (۲۰۰۳)، ترکیبی موسیقایی از المان های موسیقی راک و الکترونیک همراه با اشعاری متأثر از مسئلهٔ جنگ با تروریسم بود؛ این آلبوم همچنین، آخرین اثر گروه تحت پوشش لیبل ایمی است. ریدیوهد در سال ۲۰۰۷ آلبوم بعدی خود به نام در رنگین کمان ها را به صورت مستقل منتشر کرد. این آلبوم در اصل به صورت اینترنتی منتشر شد و خریداران می توانستند به هراندازه که اراده می کردند، برای خرید آن پول پرداخت کنند. این رویهٔ گروه در انتشار آثار، در ترویج استفاده از پلتفرم های جدید و جایگزین برای انتشار موسیقی، مانند هر قدر می خواهی پرداخت کن و بیت تورنت، مؤثر بود. هشتمین آلبوم گروه، پادشاه درختان صحنهٔ تلاش از سوی ریدیوهد برای اکتشاف و تجربه ریتم های جدید به شمار می رفت و تماماً با استفاده از تکنیک های لوپینگ و سمپلینگ خلق شده بود. در آلبوم نهم شان، یک استخر ماه شکل (۲۰۱۶) جانی گرینوود به خلق تنظیم های ارکسترال دست زد و کوشید تا عناصر موسیقی کلاسیک را در موسیقی گروه ترکیب کند.
ریدیوهد تاکنون بیش از سی میلیون نسخه از آلبوم های خود فروخته است و تأثیر زیادی چه بر روی شنوندگان عادی و چه بر روی منتقدین داشته است. در سال ۲۰۰۵ ریدیوهد توسط مجله رولینگ استونز به عنوان هفتادوسومین هنرمند تأثیرگذار تمام دوران انتخاب شد. همچنین در سال ۲۰۱۱ گروه از دید مخاطبان بی بی سی در یک نظرسنجی گسترده به عنوان یکی از ۱۰ گروه برتر همه دوران ها انتخاب شد.این درحالی بود که آلبوم های قبلی گروه نفوذ بسیاری در موسیقی راک بریتانیا داشتندو آهنگسازان بسیار زیادی در سبک های مختلف از ریدیوهد تأثیر گرفته بودند.
wiki: ریدیوهد