تنگرام (به چینی: 七巧板)، (به پین یین :qī qiǎo bǎn)، (به انگلیسی: Tangram)یک بازی با ۷ قطعهٔ مسطح است که با در کنار هم گذاشتن آنها، شکل های گوناگونی ساخته می شود. معمولاً طرح کلی شکل حاصل به فرد داده می شود و هدف بازی این است که او بتواند با چینش این قطعات، شکل مورد نظر را بسازد. گفته می شود که این بازی در چین و در دوره دودمان سونگ اختراع شده و در سدهٔ نوزدهم میلادی با کشتی های تجاری به اروپا راه یافته است.تناقض دو راهب. هر دو شکل شبیه به یکدیگرند ولی یکی از آنها پا دارد. تناقض جام جادویی تنگرام. با هفت قطعهٔ استاندارد تنگرام، این سه شکل متفاوت ساخته شده که دو تا از آنها در درون خود قسمت های خالی دارند. چگونگی ساختن هر یک از این سه طرح در پایین تصویر نشان داده شده است. (دقت کنید که شکل سمت چپ کوتاه تر از دوتای دیگر و شکل میانی پهن تر از آن دوتای دیگر است.) تناقض مربع بریده. از کتاب لوید (۱۹۰۳ میلادی)
این بازی، یکی از محبوب ترین بازی های جورچین در جهان است. یک روانشناس چینی، این بازی را اولین تست روانشناسی جهان دانسته، با این تفاوت که به جای آنالیز روانی برای سرگرمی مورد استفاده قرار می گرفته است.
به نظر می رسد که واژه تنگرام از به هم پیوستن واژه tan (برگرفته از دودمان تانگ) و واژه یونانی gramma (هم معنی گراف) پدید آمده باشد.
یک تناقض تنگرام هنگامی پدید می آید که دو شکلی که با همین هفت قطعه ساخته شده اند چنین به نظر می رسد که مساحت های متفاوتی را پوشش داده اند و به نظر می رسد که یکی از آنها قطعه ای اضافی دارد. (در حالی که چنین نیست) یکی از تناقضات مشهور در تنگرام را هنری دودنی کشف کرد که مربوط به دو شکل یک راهب است که یکی از آنها پا دارد و دیگری ندارد. در حقیقت پای اضافه از جابجایی قطعات بدست آمده است و هیچ قطعه ای در هیچ یک از دو شکل اضافه یا کم نشده است. یکی دیگر از تناقضات معروف را سم لوید کشف کرده که با نام تناقض جام جادویی تنگرام، در کتاب هشت کتاب تان (The Eighth Book Of Tan) آمده است. (چاپ شده به سال ۱۹۰۳ میلادی)
این بازی، یکی از محبوب ترین بازی های جورچین در جهان است. یک روانشناس چینی، این بازی را اولین تست روانشناسی جهان دانسته، با این تفاوت که به جای آنالیز روانی برای سرگرمی مورد استفاده قرار می گرفته است.
به نظر می رسد که واژه تنگرام از به هم پیوستن واژه tan (برگرفته از دودمان تانگ) و واژه یونانی gramma (هم معنی گراف) پدید آمده باشد.
یک تناقض تنگرام هنگامی پدید می آید که دو شکلی که با همین هفت قطعه ساخته شده اند چنین به نظر می رسد که مساحت های متفاوتی را پوشش داده اند و به نظر می رسد که یکی از آنها قطعه ای اضافی دارد. (در حالی که چنین نیست) یکی از تناقضات مشهور در تنگرام را هنری دودنی کشف کرد که مربوط به دو شکل یک راهب است که یکی از آنها پا دارد و دیگری ندارد. در حقیقت پای اضافه از جابجایی قطعات بدست آمده است و هیچ قطعه ای در هیچ یک از دو شکل اضافه یا کم نشده است. یکی دیگر از تناقضات معروف را سم لوید کشف کرده که با نام تناقض جام جادویی تنگرام، در کتاب هشت کتاب تان (The Eighth Book Of Tan) آمده است. (چاپ شده به سال ۱۹۰۳ میلادی)
wiki: تنگرام