آل آقا. آل آقا نام خاندانی اصیل و غیر کُرد در شهر کرمانشاه است که از نسل محمدباقر وحید بهبهانی می باشند و بیش از ۲۵۰ سال قبل از اصفهان به کرمانشاه آمده اند. شایان ذکر است که افراد این خاندان از ساکنین غیرکُرد و شیعه مذهب شهر کرمانشاه می باشند.
وحید بهبهانی
آقا محمدعلی بهبهانی
آقا احمد کرمانشاهی مؤلف مرآه الاحوال جهان نما که توسط علی دوانی به چاپ رسیده است.
سید محمدحسین شهرستانی (نوه میرزا احمد آل آقا بن محمدعلی بن محمدباقر وحید بهبهانی)
آقا عبدالله آل آقا
آقا محمدجعفر آل آقا
آقا اسدالله آل آقا(امام جمعه)
آقا ابوعلی آل آقا(امام جمعه)
کمال الدین امامی آل آقا(فرزند آقا ابوعلی امام جمعه کرمانشاه و مدیر کل اسبق اداره غله استان کرمانشاه)
علی آل آقا(روحانی مدرس حوزه علمیه قم)
آقا رحیم آل آقا
سعید آل آقا (پزشک)
محمدنبی آل آقا
نظام الدین آل آقا(معلم، نویسنده و پژوهشگر)
محسن امامی آل آقا (پزشک)
محمدعلی (وزیر) امامی آل آقا
علی اکبر وحیدی آل اقا(مدیر ارشد صنعت نفت)
محمد شاهکار آل آقا(حقوق دان، درگذشته در نیس فرانسه)
مهری آل آقا(هنرپیشه و بازیگر)
ابراهیم اعلمی آل آقا(رئیس دانشگاه رازی)
سلطان العلما کرمانشاهی
سید مرتضی نجومی
حشمت الله طبیبی
آهو آل آقا (هنرمند نقاش)
حسین آل آقا
نسب خاندان آل آقا به آقا محمدعلی بهبهانی می رسد که فرزند محمدباقر وحید بهبهانی بود. وی در زمان حکومت الله قلی خان زنگنه، حاکم کرمانشاه در اواخر زندیه، به درخواست وی به کرمانشاه آمد و در این شهر ساکن شد. در سال ۱۷۷۱ میلادی برای تأسیس حوزهٔ علمیه ای در کرمانشاه فراخوان داده و از آخوندهایی از شهرهای شیعه نشین ایران و عراق درخواست کرد که برای مشاکت در تأسیس این حوزه به کرمانشاه بیایند. آقا محمدعلی نخستین فرد از این خاندان است که در کرمانشاه ساکن شده و نسل این خاندان از فرزندان وی می باشد. از آنجا که محمد علی بهبهانی با نام آقا محمدعلی شناخته می شد و به همین دلیل نوادگان وی آل آقا به معنای خانوادهٔ آقا نام گرفتند. همچنین در ابتدای نام برخی از آنان نیز از کلمه «آقا» استفاده می شود.
بزرگان خانوادهٔ آل آقا و نوادگان محمدباقر وحید بهبهانی بر مبنای شجره نامه هایی که در دست دارند ادعا می کنند که سلسهٔ نسب آن بزرگ مرد با چهارده واسطه به شیخ مفید می رسد. با این حال غلامرضا کیوان سمیعی به نقل از سردار کابلی در کتاب زندگانی سردار کابلی این شجره نامه ها را جعلی و مخدوش دانسته و چنین انتسابی را صحیح نمی داند. مطابق با آنچه که سردار کابلی نقل کرده، این وصیت نامه ها بر مبنای وصیتنامه ایست که سید جعفر اعرجی کاظمینی ملقب به معین الاشراف، در زمان آقا اسدالله امام جمعه (نوادهٔ آقا محمد علی) برای خوشایند وی نوشته و در ازای آن به تملک روستای چشمه سفید در نزدیکی کرمانشاه تمایل داشته است. اگرچه بنا بر نقل سردار کابلی آقا اسدالله چندان از این جعل خشنود نشد، اما پس از وی فرزندانش هریک نسخه ای از آن برای خود تهیه کرد.
این شجره نامهٔ جعلی زمانی عمومیت یافت که در سال ۱۳۵۳ قمری (۱۳۱۳ خورشیدی و ۱۹۳۴ میلادی)، سید محسن جبل عاملی برای تهیهٔ منابع لازم برای تألیف کتاب اعیان الشیعه به ایران و کرمانشاه آمد و این شجره نامه به وی داده شد. از آنجا که این کتاب بعدها به عنوان منبعی شاخص برای نسب شناسی بزرگان شیعه به کرات مورد استفاده قرار گرفت، شائبهٔ انتساب خاندان آل آقا نیز بارها با استناد به این کتاب نقل شد و به صورت غلطی مصطلح درآمد. سید محمد محسن حسینی طهرانی در کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام به این مطلب اشاره می کند که هم محمدباقر وحید بهبهانی و هم محمدعلی بهبهانی هر دو از محققین علمای رجال محسوب می شده اند و هر دو در کتاب هایشان بارها نام شیخ مفید را برده و از وی مطالبی نقل کرده اند، اما هیچگاه خود را به وی منسوب نکرده اند، در حالی که هر دو به منسوب ساختن خود به علمای پیش از خود علاقه مند بوده اند. به گفتهٔ وی از انتساب این خاندان به شیخ مفید تا زمان آقا اسدالله هیچ سندی در دست نیست و بنابراین انتساب خاندان آل آقا به شیخ مفید سندیت ندارد و اشتباه است.
وحید بهبهانی
آقا محمدعلی بهبهانی
آقا احمد کرمانشاهی مؤلف مرآه الاحوال جهان نما که توسط علی دوانی به چاپ رسیده است.
سید محمدحسین شهرستانی (نوه میرزا احمد آل آقا بن محمدعلی بن محمدباقر وحید بهبهانی)
آقا عبدالله آل آقا
آقا محمدجعفر آل آقا
آقا اسدالله آل آقا(امام جمعه)
آقا ابوعلی آل آقا(امام جمعه)
کمال الدین امامی آل آقا(فرزند آقا ابوعلی امام جمعه کرمانشاه و مدیر کل اسبق اداره غله استان کرمانشاه)
علی آل آقا(روحانی مدرس حوزه علمیه قم)
آقا رحیم آل آقا
سعید آل آقا (پزشک)
محمدنبی آل آقا
نظام الدین آل آقا(معلم، نویسنده و پژوهشگر)
محسن امامی آل آقا (پزشک)
محمدعلی (وزیر) امامی آل آقا
علی اکبر وحیدی آل اقا(مدیر ارشد صنعت نفت)
محمد شاهکار آل آقا(حقوق دان، درگذشته در نیس فرانسه)
مهری آل آقا(هنرپیشه و بازیگر)
ابراهیم اعلمی آل آقا(رئیس دانشگاه رازی)
سلطان العلما کرمانشاهی
سید مرتضی نجومی
حشمت الله طبیبی
آهو آل آقا (هنرمند نقاش)
حسین آل آقا
نسب خاندان آل آقا به آقا محمدعلی بهبهانی می رسد که فرزند محمدباقر وحید بهبهانی بود. وی در زمان حکومت الله قلی خان زنگنه، حاکم کرمانشاه در اواخر زندیه، به درخواست وی به کرمانشاه آمد و در این شهر ساکن شد. در سال ۱۷۷۱ میلادی برای تأسیس حوزهٔ علمیه ای در کرمانشاه فراخوان داده و از آخوندهایی از شهرهای شیعه نشین ایران و عراق درخواست کرد که برای مشاکت در تأسیس این حوزه به کرمانشاه بیایند. آقا محمدعلی نخستین فرد از این خاندان است که در کرمانشاه ساکن شده و نسل این خاندان از فرزندان وی می باشد. از آنجا که محمد علی بهبهانی با نام آقا محمدعلی شناخته می شد و به همین دلیل نوادگان وی آل آقا به معنای خانوادهٔ آقا نام گرفتند. همچنین در ابتدای نام برخی از آنان نیز از کلمه «آقا» استفاده می شود.
بزرگان خانوادهٔ آل آقا و نوادگان محمدباقر وحید بهبهانی بر مبنای شجره نامه هایی که در دست دارند ادعا می کنند که سلسهٔ نسب آن بزرگ مرد با چهارده واسطه به شیخ مفید می رسد. با این حال غلامرضا کیوان سمیعی به نقل از سردار کابلی در کتاب زندگانی سردار کابلی این شجره نامه ها را جعلی و مخدوش دانسته و چنین انتسابی را صحیح نمی داند. مطابق با آنچه که سردار کابلی نقل کرده، این وصیت نامه ها بر مبنای وصیتنامه ایست که سید جعفر اعرجی کاظمینی ملقب به معین الاشراف، در زمان آقا اسدالله امام جمعه (نوادهٔ آقا محمد علی) برای خوشایند وی نوشته و در ازای آن به تملک روستای چشمه سفید در نزدیکی کرمانشاه تمایل داشته است. اگرچه بنا بر نقل سردار کابلی آقا اسدالله چندان از این جعل خشنود نشد، اما پس از وی فرزندانش هریک نسخه ای از آن برای خود تهیه کرد.
این شجره نامهٔ جعلی زمانی عمومیت یافت که در سال ۱۳۵۳ قمری (۱۳۱۳ خورشیدی و ۱۹۳۴ میلادی)، سید محسن جبل عاملی برای تهیهٔ منابع لازم برای تألیف کتاب اعیان الشیعه به ایران و کرمانشاه آمد و این شجره نامه به وی داده شد. از آنجا که این کتاب بعدها به عنوان منبعی شاخص برای نسب شناسی بزرگان شیعه به کرات مورد استفاده قرار گرفت، شائبهٔ انتساب خاندان آل آقا نیز بارها با استناد به این کتاب نقل شد و به صورت غلطی مصطلح درآمد. سید محمد محسن حسینی طهرانی در کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام به این مطلب اشاره می کند که هم محمدباقر وحید بهبهانی و هم محمدعلی بهبهانی هر دو از محققین علمای رجال محسوب می شده اند و هر دو در کتاب هایشان بارها نام شیخ مفید را برده و از وی مطالبی نقل کرده اند، اما هیچگاه خود را به وی منسوب نکرده اند، در حالی که هر دو به منسوب ساختن خود به علمای پیش از خود علاقه مند بوده اند. به گفتهٔ وی از انتساب این خاندان به شیخ مفید تا زمان آقا اسدالله هیچ سندی در دست نیست و بنابراین انتساب خاندان آل آقا به شیخ مفید سندیت ندارد و اشتباه است.
wiki: آل آقا