اِل گِرکو (اسپانیایی: El Greco، به معنی «یونانی»، به یونانی: Δομήνικος Θεοτοκόπουλος) نقاش، مجسمه ساز و معمار دوران رنسانس اسپانیا است.
مطالعه و تعمق در آثار استادان بزرگ امری ضروری است، اما محافظت از منش اصیلی که ضربانش درون روح شماست و با شمشیر به استقبال کسانی رفتن که قصد سرقتش را دارند اهمیت بیشتری دارد.
من نقاشی می کشم زیرا ارواح دیوانه وار درون سرم زمزمه می کنند.
من به خاطر هنر خود رنج می برم و از زراندوزان کم فهم و رذلی که ستایشش می کنند بیزارم.
زبان هنر در جوهر خود الهی است و تنها توسط برگزیدگان درک می شود.
تنها پس از از سر گذراندن سالیان درازی از تجربه تقلا و فقدان است که هنرمند جوان می تواند رنگ را لمس کند-و تنها در معیت برتر از خودش.
هنر مندان ادراکی از ویرانی را خلق می کنند. روحیه آفرینندگی جستجویی است مشقت بار و به غایت پیچیده که در درون روح انجام می گیرد.
من توسط خداوند توانا خلق شدم تا جهان را با شاهکارهایم پر کنم.
هنر هر آنجایی است که می جوییدش، درود بر ستارگان درخشان که لکه گذاری های سبکبارانه خداوندند.
او در هفتم آوریل سال ۱۵۴۱ در شهر کرت زاده شد. کرت در آن زمان بخشی از جمهوری ونیز بود که مرکز هنر پسا-بیزانسی محسوب می شد. او قبل از مهاجرت به ونیز (چنان که در آن زمان دیگر هنرمندان یونانی نیز چنین می کردند) در نقاشی آموزش کامل دید و به استادی رسید. در سال ۱۵۷۰ به رم نقل مکان کرد، در آنجا کارگاهی گشود و به کار پرداخت. در طول مدت اقامتش در ایتالیا سبک خود را با استفاده از عناصر منریسم و رنسانس ونیزی تکمیل کرد.
در سال ۱۵۷۷ به شهر تولدو واقع در اسپانیا رفت و تا به هنگام مرگ در آنجا به زندگی و کار پرداخت. ال گرکو در تولدو سفارش های بسیاری دریافت کرد و بهترین کارهایش را در آنجا به ثمر رسانید.در روند تحول هنر گرکو سه مرحله متمایز وجود دارد. آثار مرحله نخست (۰۱۵۸۰–۱۵۷۰۹) تأثیر هنر استادان ونیزی به خصوص تیسین را بازمی تابند. محو شدن طراحی خطی، عدم محدودت رنگ ها، و تسلط کیفیت های صرفاً تصویری را می توان از مشخصات عمده این آثار دانست.
هم چنین در کاربرد اغراق آمیز نور و سایه، و روش چهره نگاری اش، تأثیر تینتورتو، ورونزه، و تا حدی کرجیو را می توان تشخیص داد. پرده تثلیث مقدس مربوط به این دوره است. گرکو در مرحله دوم (۱۶۰۴–۱۵۸۰) ریتم و حرکت را با جنبه هایی از هنر بیزانسی در هم می آمیزد. پرده شهادت مریس قدیس، که به سفارش فیلیپ دوم ساخته شد، ولی مورد قبول قرار نگرفت، و همچنین پرده تدفین کنت ارگاز، به این دوره تعلق دارند. پرده اخیر برخوردار از مضمونی افسانه ای، و پر از چهره ها، پیکرها و عناصر متباین است. با این حال در آن دو عالم زمینی و آسمانی، سنگینی و وقار بخش پایین تصویر و والایی و تابندگی روح القدس در بخش بالا به خوب وحدت یافته اند. نگاه بیننده از مراسم تدفین به آسمان کشانیده می شود و در آنجا یحیی تعمیددهنده شفاعت روح کنت پارسا را از مسیح می طلبد. این گونه تجلیل روحانی عمده ترین خصلت کار گرکو است. نمونه دیگر چنین رویکردی را در پرده پایین آوردن جسد مسیح از صلیب می توان ملاحظه کرد.
مطالعه و تعمق در آثار استادان بزرگ امری ضروری است، اما محافظت از منش اصیلی که ضربانش درون روح شماست و با شمشیر به استقبال کسانی رفتن که قصد سرقتش را دارند اهمیت بیشتری دارد.
من نقاشی می کشم زیرا ارواح دیوانه وار درون سرم زمزمه می کنند.
من به خاطر هنر خود رنج می برم و از زراندوزان کم فهم و رذلی که ستایشش می کنند بیزارم.
زبان هنر در جوهر خود الهی است و تنها توسط برگزیدگان درک می شود.
تنها پس از از سر گذراندن سالیان درازی از تجربه تقلا و فقدان است که هنرمند جوان می تواند رنگ را لمس کند-و تنها در معیت برتر از خودش.
هنر مندان ادراکی از ویرانی را خلق می کنند. روحیه آفرینندگی جستجویی است مشقت بار و به غایت پیچیده که در درون روح انجام می گیرد.
من توسط خداوند توانا خلق شدم تا جهان را با شاهکارهایم پر کنم.
هنر هر آنجایی است که می جوییدش، درود بر ستارگان درخشان که لکه گذاری های سبکبارانه خداوندند.
او در هفتم آوریل سال ۱۵۴۱ در شهر کرت زاده شد. کرت در آن زمان بخشی از جمهوری ونیز بود که مرکز هنر پسا-بیزانسی محسوب می شد. او قبل از مهاجرت به ونیز (چنان که در آن زمان دیگر هنرمندان یونانی نیز چنین می کردند) در نقاشی آموزش کامل دید و به استادی رسید. در سال ۱۵۷۰ به رم نقل مکان کرد، در آنجا کارگاهی گشود و به کار پرداخت. در طول مدت اقامتش در ایتالیا سبک خود را با استفاده از عناصر منریسم و رنسانس ونیزی تکمیل کرد.
در سال ۱۵۷۷ به شهر تولدو واقع در اسپانیا رفت و تا به هنگام مرگ در آنجا به زندگی و کار پرداخت. ال گرکو در تولدو سفارش های بسیاری دریافت کرد و بهترین کارهایش را در آنجا به ثمر رسانید.در روند تحول هنر گرکو سه مرحله متمایز وجود دارد. آثار مرحله نخست (۰۱۵۸۰–۱۵۷۰۹) تأثیر هنر استادان ونیزی به خصوص تیسین را بازمی تابند. محو شدن طراحی خطی، عدم محدودت رنگ ها، و تسلط کیفیت های صرفاً تصویری را می توان از مشخصات عمده این آثار دانست.
هم چنین در کاربرد اغراق آمیز نور و سایه، و روش چهره نگاری اش، تأثیر تینتورتو، ورونزه، و تا حدی کرجیو را می توان تشخیص داد. پرده تثلیث مقدس مربوط به این دوره است. گرکو در مرحله دوم (۱۶۰۴–۱۵۸۰) ریتم و حرکت را با جنبه هایی از هنر بیزانسی در هم می آمیزد. پرده شهادت مریس قدیس، که به سفارش فیلیپ دوم ساخته شد، ولی مورد قبول قرار نگرفت، و همچنین پرده تدفین کنت ارگاز، به این دوره تعلق دارند. پرده اخیر برخوردار از مضمونی افسانه ای، و پر از چهره ها، پیکرها و عناصر متباین است. با این حال در آن دو عالم زمینی و آسمانی، سنگینی و وقار بخش پایین تصویر و والایی و تابندگی روح القدس در بخش بالا به خوب وحدت یافته اند. نگاه بیننده از مراسم تدفین به آسمان کشانیده می شود و در آنجا یحیی تعمیددهنده شفاعت روح کنت پارسا را از مسیح می طلبد. این گونه تجلیل روحانی عمده ترین خصلت کار گرکو است. نمونه دیگر چنین رویکردی را در پرده پایین آوردن جسد مسیح از صلیب می توان ملاحظه کرد.
wiki: یونان ونگلیس است که در سال ۱۹۹۸ میلادی منتشر شد.
wiki: ال گرکو (آلبوم)
ال گرکو (ابهام زدایی). ال گرکو ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
ال گرکو (فیلم ۱۹۶۶)
ال گرکو (فیلم ۲۰۰۷)
ال گرکو (فیلم ۱۹۶۶)
ال گرکو (فیلم ۲۰۰۷)
wiki: ال گرکو (ابهام زدایی)
ال گرکو (فیلم ۱۹۶۶). ال گرکو (انگلیسی: El Greco) فیلمی است که در سال ۱۹۶۶ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به مل فرر، روزانا اسکیافینو، آدولفو چلی، ماریو فلیچانی و فرناندو ری اشاره کرد.
۱۵ اوت ۱۹۶۶ (۱۹۶۶-08-۱۵)
۱۵ اوت ۱۹۶۶ (۱۹۶۶-08-۱۵)
wiki: ال گرکو (فیلم ۱۹۶۶)
ال گرکو (فیلم ۲۰۰۷). «ال گرکو» (انگلیسی: El Greco) یک فیلم است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد.
wiki: ال گرکو (فیلم ۲۰۰۷)
ال گرکو (موسیقی متن). «ال گرکو» آلبومی از هنرمند اهل یونان ونگلیس است که در سال ۲۰۰۷ میلادی منتشر شد.
wiki: ال گرکو (موسیقی متن)