در اقتصاد، تئوری تقاضای دوگانه (hedonic regression) یا تئوری تقاضای دوگانه (hedonic demand theory) یک روش آشکارا برتر برای تخمین تقاضا یا ارزش گذاری است. این روش آیتم مورد نظر را به اجزای تشکیل دهنده آن تجزیه می کند. همچنین شامل ارزیابی های مربوط به ارزش هر کدام از مشخصه های سازنده است. این امر مستلزم این است که کالای مرکب ارزش گذاری شده را بتوان به اجزای سازنده آن تجزیه کرد و ارزش اجزای آن را در بازار مشخص نمود. مدل های دوگانه معمولاً از آنالیز رگرسیون بهره می برند؛ گرچه روش های مرسوم تر - مانند شبکه های تطبیقی برای فروش(sales adjustment grids) – موارد خاصی از مدل های دوگانه هستند.
کیفیت کلی محیط در چارچوب آلودگی هوا، آلودگی آب و سر و صدا
سازگاری های محیطی که شامل زیبایی های ظاهر ساختمان و نزدیکی به اماکن تفریحی مانند پارکها، ساحل و ... هستند.
یک بردار ویژگی (attribute vector) – که ممکن است متغیر ساختگی یا واقعی باشد- به یک ویژگی خاص یا گروهی از ویژگی ها نسبت داده می شود. مدل های دوگانه با غیر خطی بودن، تقابل متغیرها یا سایر شرایط پیچیده ارزش گذاری مطابقت و سازگاری دارد.
مدل های دوگانه در ارزیابی بازار املاک و مستغلات و اقتصاد مربوط به آن و همچنین محاسبات شاخص قیمت مشتری (CPI) پرکاربرد است. در محاسباتCPI رگرسیون دوگانه برای کنترل تأثیر تغییرات کیفیت کالا مورد استفاده است. تغییرات قیمت به علت تأثیرات جانشینی، موضوع تطبیق کیفیت دوگانه است.
خدمات محیطی و جانبی، معمولاً بر قیمتهای محصولات بازار تأثیر می گذارد. روش قیمت گذاری دوگانه برای ارزیابی ارزش اقتصادی این گونه خدمات به کار گرفته می شود.
کیفیت کلی محیط در چارچوب آلودگی هوا، آلودگی آب و سر و صدا
سازگاری های محیطی که شامل زیبایی های ظاهر ساختمان و نزدیکی به اماکن تفریحی مانند پارکها، ساحل و ... هستند.
یک بردار ویژگی (attribute vector) – که ممکن است متغیر ساختگی یا واقعی باشد- به یک ویژگی خاص یا گروهی از ویژگی ها نسبت داده می شود. مدل های دوگانه با غیر خطی بودن، تقابل متغیرها یا سایر شرایط پیچیده ارزش گذاری مطابقت و سازگاری دارد.
مدل های دوگانه در ارزیابی بازار املاک و مستغلات و اقتصاد مربوط به آن و همچنین محاسبات شاخص قیمت مشتری (CPI) پرکاربرد است. در محاسباتCPI رگرسیون دوگانه برای کنترل تأثیر تغییرات کیفیت کالا مورد استفاده است. تغییرات قیمت به علت تأثیرات جانشینی، موضوع تطبیق کیفیت دوگانه است.
خدمات محیطی و جانبی، معمولاً بر قیمتهای محصولات بازار تأثیر می گذارد. روش قیمت گذاری دوگانه برای ارزیابی ارزش اقتصادی این گونه خدمات به کار گرفته می شود.
wiki: شاخص قیمت گذاری دوگانه