کلمه جو
صفحه اصلی

نهایه الارب

دانشنامه عمومی

نهایةالارب. نهایة الأرب فی فنون الأدب فرهنگ نامه یا دائرة المعارفی است جامع تألیف شهاب الدین نویری که از تمامی علوم و معارف اسلامی و فرهنگ عصر خویش و از صدر اول تا عصر تألیف سخن می گوید.
دانشنامه قرآن کریم، بهاء الدین خرمشاهی، ج ۲، ص ۲۲۸۵.
اعلام زرکلی، ج ۱، ص ۱۶۵.
این مجموعه کار خود را از آغاز آفرینش آسمان آغاز کرده و با هیئت آسمان و بیان آمده پیرامون آن و فلک ادامه می دهد و در هواشناسی و کهکشان شناسی و چگونگی شکل گرفتن برف و باران و آذرخش و قوس قزح و اساس آتش و آتش خانه ها و ضرب المثل های مربوط به آتش و بیان شب ها و روزها و ماه ها و سال ها و فصول و اعیاد و کوه ها و دریاها و جزایر و نهرها و چشمه ها و آبگیرها. به حقیقت کمتر علمی است که نشانی از آن در این مجموعه دیده نشود. تاریخ، ادبیات، فرهنگ شناسی، مردم شناسی و.... آنقدر این دانشنامه را آکنده است که وجود آن را برای پژوهشگران تاریخ علم مرجعی گریز ناپذیر می سازد.
این مجموعه عظیم در بیش از ۳۰ جلد تنظیم گشته و دانش های گوناگون را آنقدر به تفصیل برگزار کرده است که تنها چند جلد آن مرجعی پربار برای تحقیقات ادبی است و بلاغی است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نهایه الارب (ابهام زدایی). نهایة الارب ممکن است عنوان برای کتاب های ذیل باشد: • نهایة الأرب فی معرفة أنساب العرب ، در علم تبارشناسی در معرفی نسب عرب ، اثر ارزشمند احمد بن عبدالله قلقشندی• نهایة الارب فی فنون الادب، فرهنگ نامه یا دائرة المعارفی جامع از تمامی علوم و معارف اسلامی و فرهنگ عصر خویش• نهایه الارب فی اخبار الفرس و العرب، مؤلف ناشناس و تصحیح محمدتقی دانش پژوه
...

پیشنهاد کاربران

کتاب ( ( نهایه الارب فى معرفه إنساب العرب ) ) در علم تبارشناسى در معرفى نسب عرب، اثر ارزشمند احمد بن عبدالله قلقشندى ( 756ق / 1355م ـ 821 ق / 1418م ) است. او فقیه، نسابه، ادیب و شاعر بود و در سن بیست و یک سالگى به مقام اجازه فتوا و تدریس فقه شافعى نایل شد و بعدها با پیوستن به دیوان انشإ، کتاب ( ( صبح الاعشى فى کتابه الانشإ ) ) را به خامه کشید و در کنار این دو اثر ادبى و انسابى در سایر علوم نیز کتاب هایى بنگاشت.
علم نسب شناسى از دیر باز مورد توجه مسلمانان بوده و یکى از حوزه هاى تاریخ نگارى است. نسب شناسان و مورخان پیوسته به آن پرداخته و از خامه آنان هر بار کتاب هاى مبسوط و مختصرى به بار مى نشست. قلقشندى از زمره ایشان است و کتاب ( ( نهایه الارب فى معرفه إنساب العرب ) ) از جمله منابع مهم و مختصر در موضوع خود است.
مقاله حاضر با اشاره به نکاتى براى آشنایى با کتاب مذکور در پنج قسمت به معرفى مولف، آشنایى با بخش ها و فصول کتاب، بررسى امتیازات، ویژگى ها و محاسن و احیانا کاستى هاى آن، بررسى منابع کتاب و در پایان به بررسى روش کار محقق و مصحح آن پرداخته است.
این کتاب در یک جلد و در قطع وزیرى و در 484 صفحه به چاپ رسیده و متن کتاب بالغ بر 435 صفحه است و حدود 50 صفحه آن اضافات و فهارس است.
آشنایى با قلقشندى
ابوالعباس احمدبن ( 2 ) على بن ( 3 ) احمدبن عبدالله بن ( 4 ) جمال بن ابى یمن قلقشندى یا ( قرقشندى ) ( 5 ) ( 756ق / 1355م ـ 821 ق / 1418م ) ( 6 ) اهل قاهره و بر مذهب شافعى است، شاعر، فقیه، نسب شناس و از ادباى قرن هشتم و نهم هجرى مى باشد. او در قلقشنده ( یا قرقشنده ) یکى از دیه هاى قلیوبیه در سه فرسخى قاهره، به دنیا آمد. ( 7 ) در قاهره پرورش یافت و در سن 65 سالگى، در روز شنبه ( یا شب شنبه ) دهم جمادى الاخر 821ق بدرود حیات گفت. ( 8 )
احمد از خانواده علم و ادب بود در میان اجداد و فرزندان او علماى بزرگى ظهور کردند. ( 9 ) نسب وى به بنى بدربن فزاره بن قیس عیلان مى رسد. ( 10 ) فرزندان فزاره در ایام فتوحات اسلامى و بعد از آن به مصر آمدند و بخشى از زمام امور آن مناطق را به دست گرفتند. او نیز در دوران خود به نیابت حکومت رسید. ( 11 ) قبل از سال 778ق به شهر اسکندریه رفت و بعد از مدتى اقامت، در سن 21 سالگى، استادش سراج الدین ابوحفص عمربن ابى الحسن مشهور به ( ( ابن الملقن ) ) به وى اجازه فتوا و تدریس فقه شافعى داد و نیز اجازه روایت تمام آثار خویش و روایت کتب صحاح و مسانید و غیره را به شرط آن که نزد اهلش روایت کند، براى او صادر کرد. ( 12 ) در سال 791ق به دیوان ( ( انشإ ) ) در دربار سلاطین مصر پیوست ( 13 ) و در همین زمان بود که اثر وزین خود ( ( صبح الاعشى فى کتابه الانشإ ) ) ( 14 ) را نگاشت. قلقشندى آثار متعددى در علوم مختلف از خود به یادگار گذاشت که عبارتند از: تإلیفات:
1ـ ( ( صبح الاعشى فى کتابه الانشإ ) ) در 14 جلد که بهترین اثر اوست، و در آن از تاریخ، ادب، حکایات، وصف شهرها و مملکت ها و. . . سخن به میان آمده است. تمام مطالب کتاب به موضوع کتابت و انشا اختصاص دارد و یک باب آن در علم خط مى باشد.
2ـ ( ( ضوء الصبح المسفر و جنى الدوح المثمر ) ) که خلاصه صبح الاعشى است.
3ـ ( ( الغیوث الهوامع فى شرح جامع المختصرات و مختصرات الجوامع ) ) که در فقه شافعى است.
4ـ ( ( نهایه الارب فى معرفه انساب العرب. ) ) ( 15 ) که مقاله حاضر به معرفى آن مى پردازد.
5ـ ( ( قلائد النجمان فى قبائل العربان ) ) ( 16 ) کتابى است در تبارشناسى عرب که آن را براى ابى الجود ( ( بقربن راشد ) ) رئیس عرب ها، در سرزمین هاى شرقى و غربى نوشته است. ( 17 )
6ـ ( ( مآثر الانافه فى معالم الخلافه ) ) در سه جلد با تصحیح عبدالستار احمد فراج در بیروت توسط عالم الکتب به چاپ رسیده است. این اثر آخرین تإلیف اوست و حتى از حوادث 818 نیز در آن یاد شده است. موضوع آن تاریخ دولت و خلافت و تاریخ سیاسى اسلام است و مباحثى کلى در باره خلافت و تاریخ خلفا در ادوار مختلف در بر دارد.
7ـ ( ( حلیه الفضل وزینه الکرم فى مفاخره بین السیف و القلم ) ) . ( 18 )
8ـ قصیده اى در مدح پیامبر ( ص ) ، که همراه کتاب ( ( سبل الرشاد ) ) شیخ احمد دمنهورى در اسکندریه چاپ شده است. ( 19 )
گزارشى از کتاب ( ( نهایه الارب فى معرفه انساب العرب ) )
مولف در خطبه کتاب پس از حمد و ثناى خداوند مى گوید: این کتاب را براى ابوالمحاسن یوسف عثمانى به رشته تحریر درآورده است و طبق رسم آن روز، اثر خود را به شیوه اى بسیار زیبا، در مدح و ثناى مخدوم خود شروع مى کند؛
. . . و کان المعز الاشرف العالى المولوى الامیر الکبیرى النصیرى الزعیمى النظامى المدبرى المشیرى الاصیلى الکفیلى العزیزى ( ابى المحاسن یوسف العثمانى الاموى القرشى ) عزیز المملکه المصریه و سفیرها، و مدیر الممالک الاسلامیه و مشیرها و. . . . ( 20 )
پس از دعا و ثنا و ذکر فضائل و محسنات وى، چند بیت شعر آورده و در یکى از آن ها مى گوید:
( ( و ان امور الملک اضحى مدارهاعلیه کما دارت على قطبها الرحى ) ) ( 21 )
آنگاه کتاب خود را چنین معرفى مى کند: در این کتاب تمام قبایل عرب را نیاوردم، زیرا غیر ممکن بود ولى از همه قبیله ها آن چه مقدور بود بیان شد. در اصل نسب و ریشه قبایل به طور کامل کوشیدم و آن را ( ( نهایه الارب فى معرفه انساب العرب ) ) ( 22 ) نامیدم و در سه بخش: مقدمه، مقصد و خاتمه نگاشتم. سپس فهرستى اجمالى از عناوین و فصل هاى هر بخش را همان گونه که در کتاب آمده، آورده است. ( 23 )
بخش اول
مقدمه کتاب در پنج فصل آمده است:
فصل اول:
مولف در این فصل به مزایاى آشنایى با انساب عرب مى پردازد و مى نویسد: دانش تبارشناسى علمى است مطلوب و مورد پسند مردم. علاوه بر آن احکام شرعى نیز بر آن بار شده و تعالیم اسلام در جاهاى مختلف به آن توجه کرده است. چنان که دانش تبارشناسى، پیامبر ( ص ) را قرشى و هاشمى معرفى مى کند که در مکه متولد شد و به مدینه هجرت کرد. . . و نیز شناخت انسان ها و اجتناب از نسبت دادن کسى به غیر پ . . .


کلمات دیگر: