موسیقی ترکمنی به شکلی از موسیقی اطلاق می شود که در بین اقوام ترکمن ایران، ترکمنستان و افغانستان رواج دارد.نبو
مقامهای موسیقی ترکمنی در چهار دستگاه ارائه می شوند: تشنید، قرق لر، مخمّس و نوایی.
تشنید احتمالاً همان مفهوم تجنیس است که به صورت تشنید تغییر یافته است. مقام تجنیس در مناطق شرقی خراسان متداول است.
قرق لر از دو کلمهٔ قرق و لر ترکیب یافته است. قرق به معنای پاره شده یا بریده است و لر نشانه جمع در زبان ترکمنی (و ترکی) است. مفهوم قرق به چگونگی ارائه دستگاه مربوط است؛ زیرا در اجرای این دستگاه نوازنده پس از پرده پنجم به پرده چهارم و سپس به پرده اول تامدئرا(دوتار) عبور می کند. حذف پرده های دوم و سوم به مفهوم پاره کردن یا بریدن توالی اصوات یا مُد دستگاه قرق لر است. این شیوه اجرای دستگاه قرق لر بیش از سی سال است که شکل گرفته است. عقیده بر این است که این شیوه اجرا – که به علت دشواری نواختن دستگاه قرق لر شکل گرفته – به نحوه نواختن تامدئرا خدشه وارد کرده است و در اصل، ضعف نوازندگی محسوب شده، سهولت اجرا را ایجاب می کند. قرق در زبان ترکمنی (قرخ در زبان ترکی) به معنی چهل نیز هست. دستگاه قرق لر بعد از دستگاه نوایی تکامل یافته و مشتمل بر ترکیب چهل مقام نوایی است. معمولاً مقامهایی که در این دستگاه نواخته می شوند، لحنی محزون دارند.
مقامهای موسیقی ترکمنی در چهار دستگاه ارائه می شوند: تشنید، قرق لر، مخمّس و نوایی.
تشنید احتمالاً همان مفهوم تجنیس است که به صورت تشنید تغییر یافته است. مقام تجنیس در مناطق شرقی خراسان متداول است.
قرق لر از دو کلمهٔ قرق و لر ترکیب یافته است. قرق به معنای پاره شده یا بریده است و لر نشانه جمع در زبان ترکمنی (و ترکی) است. مفهوم قرق به چگونگی ارائه دستگاه مربوط است؛ زیرا در اجرای این دستگاه نوازنده پس از پرده پنجم به پرده چهارم و سپس به پرده اول تامدئرا(دوتار) عبور می کند. حذف پرده های دوم و سوم به مفهوم پاره کردن یا بریدن توالی اصوات یا مُد دستگاه قرق لر است. این شیوه اجرای دستگاه قرق لر بیش از سی سال است که شکل گرفته است. عقیده بر این است که این شیوه اجرا – که به علت دشواری نواختن دستگاه قرق لر شکل گرفته – به نحوه نواختن تامدئرا خدشه وارد کرده است و در اصل، ضعف نوازندگی محسوب شده، سهولت اجرا را ایجاب می کند. قرق در زبان ترکمنی (قرخ در زبان ترکی) به معنی چهل نیز هست. دستگاه قرق لر بعد از دستگاه نوایی تکامل یافته و مشتمل بر ترکیب چهل مقام نوایی است. معمولاً مقامهایی که در این دستگاه نواخته می شوند، لحنی محزون دارند.
wiki: محمدتقی مسعودیه است که برای نخستین بار، موسیقی ترکمنی را بر اساس آوانویسی دقیق مهم ترین و مشخص ترین مقام های رایج در آن، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و ویژگیهای این موسیقی و چگونگی شکل گیری ملودیهای آن را بررسی کرده است.
wiki: موسیقی ترکمنی (کتاب)