کلمه جو
صفحه اصلی

موسیقی ترکمنی

دانشنامه عمومی

موسیقی ترکمنی به شکلی از موسیقی اطلاق می شود که در بین اقوام ترکمن ایران، ترکمنستان و افغانستان رواج دارد.نبو
مقامهای موسیقی ترکمنی در چهار دستگاه ارائه می شوند: تشنید، قرق لر، مخمّس و نوایی.
تشنید احتمالاً همان مفهوم تجنیس است که به صورت تشنید تغییر یافته است. مقام تجنیس در مناطق شرقی خراسان متداول است.
قرق لر از دو کلمهٔ قرق و لر ترکیب یافته است. قرق به معنای پاره شده یا بریده است و لر نشانه جمع در زبان ترکمنی (و ترکی) است. مفهوم قرق به چگونگی ارائه دستگاه مربوط است؛ زیرا در اجرای این دستگاه نوازنده پس از پرده پنجم به پرده چهارم و سپس به پرده اول تامدئرا(دوتار) عبور می کند. حذف پرده های دوم و سوم به مفهوم پاره کردن یا بریدن توالی اصوات یا مُد دستگاه قرق لر است. این شیوه اجرای دستگاه قرق لر بیش از سی سال است که شکل گرفته است. عقیده بر این است که این شیوه اجرا – که به علت دشواری نواختن دستگاه قرق لر شکل گرفته – به نحوه نواختن تامدئرا خدشه وارد کرده است و در اصل، ضعف نوازندگی محسوب شده، سهولت اجرا را ایجاب می کند. قرق در زبان ترکمنی (قرخ در زبان ترکی) به معنی چهل نیز هست. دستگاه قرق لر بعد از دستگاه نوایی تکامل یافته و مشتمل بر ترکیب چهل مقام نوایی است. معمولاً مقامهایی که در این دستگاه نواخته می شوند، لحنی محزون دارند.

دانشنامه آزاد فارسی

موسیقی تُرْکَمَنی
موسیقی تُرْکَمَنی
موسیقی تُرْکَمَنی
طایفه هایی از قوم ترکمن (اُغوزها) بیش از هزار سال پیش در کرانه های رود سیحون، در ترکستان، می زیستند و امیران سامانی آنان را مسلمان کردند. آنان ۶۰۰ سال بعد در منطقه ای ساکن شدند که امروز ترکمن صحرا خوانده می شود. این منطقه در ایران شامل قسمت هایی از استان گلستان و بخشی از شمال غربی خراسان است. خنیاگران اسلاف تیره های ترکمن، اوزان نام داشتند. اوزان ها که کارشان ریشۀ عمیقی در آیین شمنیسم داشت، در مدح قهرمانان ایل حماسه می سرودند و در میان مردم از احترام ویژه ای برخوردار بودند. اوزان ها آفریننده و پایه گذار تمامی آثار بنیادی موسیقی ترک زبانان به شمار می آیند. امروز اخلاف اوزان ها را در ترکمن صحرا، باغشی یا بخشی می نامند. مهم ترین بخش موسیقی ترکمنی مجموعۀ آثاری است که بخشی ها می خوانند و می نوازند. بخشی ها نوازندگان دوتار (تامدیره)، آوازخوان و داستان گویند. ساز دیگری که آواز بخشی را همراهی می کند، قیجاق (کمانچه) است. برخی از دیگر نمونه های موسیقی ترکمنی ایران عبارت اند از آوازهای چوپانی و ساربانی با همراهی نِی، آهنگ هایی که با نِی برای تسکین یا درمان سرخک کودکان نواخته می شود، مولودخوانی، لَأله که دختران و نوعروسان آن را می خوانند، ذکرخوانی طلبه ها در حوزه های علمیه، هودی (لالایی)، و مویه ها. رقص در فرهنگ ترکمنی ایران جایگاه ویژه ای ندارد و از سازهای کوبه ای و سازهای خانوادۀ سرنا در موسیقی ترکمنی نشانی دیده نمی شود. موسیقی ترکمنی که تعداد نغمه های آن بالغ بر ۵۰۰ آهنگ است براساس چهار مقام اصلی مخمّس، تشنید، غِرق لَر، و نوایی شکل گرفته است. این چهار مقام در چهار شیوه یا سبک مختلف گرگان یولی، دامانایولی، ماری یولی، و خیوه یولی اجرا می شوند که هرکدام مربوط به ناحیه یا تیره ای خاص است. از سازهای متداول در ترکمن صحرای ایران، دوتار (تامدیره)، کمانچه (قیچاق) و چهار نوع نِی درخور ذکرند. قوپوز (قاووز)، همان زنبورک، را نیز زنان و دختران می نوازند.


کلمات دیگر: