با آنکه فرم جمله بندی و ساختار ملودیک (فرودها و فرازها) در موسیقی تالش مبین قدمت و اصالت آن است. اما تاریخچهٔ روشن و مشخص برای این موسیقی قید نشده است. بخشی از روایت های محلی که نمادهای اسطوره ای این موسیقی را نمایان می سازند پژوهشگران را به عرصه پژوهشی گسترده سوق می دهند.
دیوان یا باغلاما
تنبور
تار
سنتور
سه تار
چگور
کمانچه
موسیقی تالش های ایران هم اکنون به صورت زیر تقسیم می شود:
دستان ها بخش مهم و معرف جنبه عام موسیقی تالش است. دستون همان دستان پارسی است که در فرهنگ ها نغمه ها افسانه و آواز معنا شده است. آواز تالش دستون مبتنی بر فرم دو بیتی است. دستون ها در هر نقطه از دیار تالش رنگ و حس ویژه ای دارند و از نقطه ای به نقطه دیگر فاصله محسوسی میان آن ها احساس می شود. مثلاً دستان شاندرمن و ماسال با دستون تالش دولابی اسالمی و کردگان رودی متفاوت است. سرچشمهٔ این تفاوت های ملودیک را می توان در نحوه زندگی و نگرش معیشتی فرهنگی و تفاوت گویش ها جستجو کرد. هم چنین شرایط متفاوت جغرافیایی که هم جواری و تعامل فرهنگی با سایر اقوام و تیره های قومی را به ارمغان آورده است از جمله مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر این تفاوت های ملودیک به شمار می آید.
به رغم تنوع چشم گیر (از نظر کیفی) ترانه ها در سرتاسر منطقه تالش تعداد ترانه هایی که تاکنون شناخته شده اند محدود است. این ترانه ها از نظر لحن و مضمون در گروه های زیر جای می گیرند.
دیوان یا باغلاما
تنبور
تار
سنتور
سه تار
چگور
کمانچه
موسیقی تالش های ایران هم اکنون به صورت زیر تقسیم می شود:
دستان ها بخش مهم و معرف جنبه عام موسیقی تالش است. دستون همان دستان پارسی است که در فرهنگ ها نغمه ها افسانه و آواز معنا شده است. آواز تالش دستون مبتنی بر فرم دو بیتی است. دستون ها در هر نقطه از دیار تالش رنگ و حس ویژه ای دارند و از نقطه ای به نقطه دیگر فاصله محسوسی میان آن ها احساس می شود. مثلاً دستان شاندرمن و ماسال با دستون تالش دولابی اسالمی و کردگان رودی متفاوت است. سرچشمهٔ این تفاوت های ملودیک را می توان در نحوه زندگی و نگرش معیشتی فرهنگی و تفاوت گویش ها جستجو کرد. هم چنین شرایط متفاوت جغرافیایی که هم جواری و تعامل فرهنگی با سایر اقوام و تیره های قومی را به ارمغان آورده است از جمله مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر این تفاوت های ملودیک به شمار می آید.
به رغم تنوع چشم گیر (از نظر کیفی) ترانه ها در سرتاسر منطقه تالش تعداد ترانه هایی که تاکنون شناخته شده اند محدود است. این ترانه ها از نظر لحن و مضمون در گروه های زیر جای می گیرند.
wiki: موسیقی تالش