ادبیات تعلیمی به آن دسته از آثار ادبی اطلاق می شود که محتوای آنها آموزه های اخلاقی، اجتماعی یا علمی است و به هدف تعلیم و تربیت آفریده می شوند. تعلیم و تربیت همواره یکی از نخستین دغدغه های بشر بوده است و اصولاً رسالت پیامبران و نقش آن ها در زندگی انسان ها برای رسیدن به این هدف بوده است. به تدریج با پیدایش و تکامل ادبیات و تقسیم آن به انواع مختلف بسیاری از ادیبان بر آن شدند تا با درآمیختن ادب و آموزه های پرورشی راه را برای رسیدن به این امر هموار کنند و بدین ترتیب ادب تعلیمی شکل گرفت؛ بنابراین منظور از ادبیات تعلیمی ادبیاتی است که نیک بختی انسان را در بهبود منش اخلاقی او می داند و خود را متوجه پرورش قوای روحی و تعلیم اخلاقی انسان می کند.
محمود درگاهی، «فصل اول»، در بیشه اندیشه ها (گلبرگها)، اصفهان: پرهام، ص. ۲۰، شابک ۹۶۴-۶۹۹۸-۱۰-۰
محمود درگاهی، «فصل اول»، در بیشه اندیشه ها (گلبرگها)، اصفهان: پرهام، ص. ۲۰، شابک ۹۶۴-۶۹۹۸-۱۰-۰
wiki: ادبیات تعلیمی