استاد غلامرضا زرین چنگ شیرازی (آفریده ٢٥ اردیبهشت ۱۳۱۶ - آرمیده ۱۷ مهر ۱۳۹۱ شیراز) نقاش و نگارگر ایرانی، اسلیمی کار مکتب شیراز، گچبر و از پیشکسوتان صنایع دستی در رشته نقاشی دیواری شیراز است.
هنر «گل و مرغ» شیراز در سایه فراموشی خبرگزاری تسنیم
شیراز،خاستگاه نقش های دلفریب گل و مرغ و ترنج خبرگزاری ایرنا
اسامی پیشکسوتان هنرمند و صنعتگر صنایع دستی استان فارس وب گاه رسمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس
پرواز، محمدعلی. «یادی از هنرمند اسلیمی کار شیرازی، استاد عباس نقاش شیرازی». روزنامه خبر جنوب، ۳۰ مهر ۱۳۹۴، شماره ۱۰۹۹، ص ۲ و ۷.
پرواز، محمدعلی. «نقاشان اسلیمی کار کجا هستند؟!». روزنامه خبر جنوب، ۲۷ خرداد ۱۳۷۵، شماره ۲۰۸۳، ص ۵.
غلامرضا زرین چنگ شیرازی در اردیبهشت ۱۳۱۶ و در شیراز به دنیا آمد، پدرش محمود زرین چنگ شیرازی معروف به آمیز (میرزا) محمود اوراقچی از گاراژ داران به نام در محله آب شرشری واقع در پل حر کنونی ( به دلیل ریزش آب مازاد بر مصرف خنک کننده دستگاه های برق قدیم در خیابان سعدی توسط لوله به جوی آب ضلع شرقی کارخانه به داخل رودخانه این نام را روی آنجا گذاشته بودند)بود و مادرش کبرا مطوس نام داشت، او پس از اتمام تحصیلات اولیه یا همان ششم قدیم برای کار نزد پدر رفت و تا سال های جوانی و پس از خدمت سربازی در کنار پدر ماند وکارهای متعددی انجام داد همچنین مدتی به استخدام کارخانه ذوب آهن اصفهان درآمد اما حال و هوای شیراز او را به وطن اصلی خود برگرداند و در ورود به شیراز جذب استانداری فارس شد و در زمان تصدی دکتر پیراسته استاندار فارس در آنجا مشغول کار شد، او گاه وبیگاه و به صورت خود آموخته شروع به نقاشی می کرد و پس از مرگ پدر در سال ۱۳۵۴ کم کم با توجه به علاقه اش به سمت هنر بیشتر کشیده شد، او در آغاز شروع به فراگیری هنر ترنج و سبک گل و مرغ شیراز نزد استاد عباس نقاش که همسر خواهر او بود کرد و سپس در همکاری با استاد محمد ظریف صنایع و احمد ظریف صنایع هنر آیینه کاری را فرا گرفت، او سپس به طراحی نقوش اسلیمی و غیره بر روی گچ روی آورد و هنر تراش گچ و خلق آثار دو بعدی اسلیمی و گل و جقه را ادامه داد و کم کم از پیشگامان گچبری پیش ساخته در شیراز شد، و در ادامه نقوش مختلف و مجسمه های مختلف دوبعدی و سه بعدی را با کمک مواد لاستیکی قالب گیری کرد و از آن ها نسخه های بیشتری تولید کرد. او که یکی از شاگردان استاد عباس نقاش بود به همراهی وی آثار بدیع و ماندگاری را در دوران فعالیت هنری خود به جای گذاشت. از جمله آثار به جا مانده از استاد عباس نقاش و همکاری استاد غلامرضا زرین چنگ شیرازی با آن مرد بزرگ می توان به تعمیر، نوسازی و خلق آثار نقاشی در اماکنی همچونباغ عفیف آباد سقف ها و دیوارهای اندرون نارنجستان قوام حسینیه قوام سقف و دیواره داخلی حرم سید علاءالدین حسین نقاشی تمامی دیوارهای داخلی حرم امام زاده شاهزاده حسینتعمیر کاشی کاری های مسجد نصیرالملکتعداد بسیاری از مساجد و حسینیه ها از جمله مسجد رمضان خان شیرازبیت العباس حسینیه هجرت و خانه های اشرافی در شیراز و بسیاری از شهرستان های استان فارس همچنین اماکن مذهبی کشورهای عربی همچون امارات اشاره کرد او که در کنار استاد عباس نقاش، استاد اصغر نقاش، استاد محمدجعفر ترنج کار یکی از آخرین بازماندگان هنر نقاشی اسلیمی در شیراز به شمار می آمدسرانجام به مدت کوتاهی پس از مرگ همسرش مرحومه مهری ناغول در ۱۷ مهرماه ۱۳۹۱ چشم از جهان فرو بست
هنر «گل و مرغ» شیراز در سایه فراموشی خبرگزاری تسنیم
شیراز،خاستگاه نقش های دلفریب گل و مرغ و ترنج خبرگزاری ایرنا
اسامی پیشکسوتان هنرمند و صنعتگر صنایع دستی استان فارس وب گاه رسمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس
پرواز، محمدعلی. «یادی از هنرمند اسلیمی کار شیرازی، استاد عباس نقاش شیرازی». روزنامه خبر جنوب، ۳۰ مهر ۱۳۹۴، شماره ۱۰۹۹، ص ۲ و ۷.
پرواز، محمدعلی. «نقاشان اسلیمی کار کجا هستند؟!». روزنامه خبر جنوب، ۲۷ خرداد ۱۳۷۵، شماره ۲۰۸۳، ص ۵.
غلامرضا زرین چنگ شیرازی در اردیبهشت ۱۳۱۶ و در شیراز به دنیا آمد، پدرش محمود زرین چنگ شیرازی معروف به آمیز (میرزا) محمود اوراقچی از گاراژ داران به نام در محله آب شرشری واقع در پل حر کنونی ( به دلیل ریزش آب مازاد بر مصرف خنک کننده دستگاه های برق قدیم در خیابان سعدی توسط لوله به جوی آب ضلع شرقی کارخانه به داخل رودخانه این نام را روی آنجا گذاشته بودند)بود و مادرش کبرا مطوس نام داشت، او پس از اتمام تحصیلات اولیه یا همان ششم قدیم برای کار نزد پدر رفت و تا سال های جوانی و پس از خدمت سربازی در کنار پدر ماند وکارهای متعددی انجام داد همچنین مدتی به استخدام کارخانه ذوب آهن اصفهان درآمد اما حال و هوای شیراز او را به وطن اصلی خود برگرداند و در ورود به شیراز جذب استانداری فارس شد و در زمان تصدی دکتر پیراسته استاندار فارس در آنجا مشغول کار شد، او گاه وبیگاه و به صورت خود آموخته شروع به نقاشی می کرد و پس از مرگ پدر در سال ۱۳۵۴ کم کم با توجه به علاقه اش به سمت هنر بیشتر کشیده شد، او در آغاز شروع به فراگیری هنر ترنج و سبک گل و مرغ شیراز نزد استاد عباس نقاش که همسر خواهر او بود کرد و سپس در همکاری با استاد محمد ظریف صنایع و احمد ظریف صنایع هنر آیینه کاری را فرا گرفت، او سپس به طراحی نقوش اسلیمی و غیره بر روی گچ روی آورد و هنر تراش گچ و خلق آثار دو بعدی اسلیمی و گل و جقه را ادامه داد و کم کم از پیشگامان گچبری پیش ساخته در شیراز شد، و در ادامه نقوش مختلف و مجسمه های مختلف دوبعدی و سه بعدی را با کمک مواد لاستیکی قالب گیری کرد و از آن ها نسخه های بیشتری تولید کرد. او که یکی از شاگردان استاد عباس نقاش بود به همراهی وی آثار بدیع و ماندگاری را در دوران فعالیت هنری خود به جای گذاشت. از جمله آثار به جا مانده از استاد عباس نقاش و همکاری استاد غلامرضا زرین چنگ شیرازی با آن مرد بزرگ می توان به تعمیر، نوسازی و خلق آثار نقاشی در اماکنی همچونباغ عفیف آباد سقف ها و دیوارهای اندرون نارنجستان قوام حسینیه قوام سقف و دیواره داخلی حرم سید علاءالدین حسین نقاشی تمامی دیوارهای داخلی حرم امام زاده شاهزاده حسینتعمیر کاشی کاری های مسجد نصیرالملکتعداد بسیاری از مساجد و حسینیه ها از جمله مسجد رمضان خان شیرازبیت العباس حسینیه هجرت و خانه های اشرافی در شیراز و بسیاری از شهرستان های استان فارس همچنین اماکن مذهبی کشورهای عربی همچون امارات اشاره کرد او که در کنار استاد عباس نقاش، استاد اصغر نقاش، استاد محمدجعفر ترنج کار یکی از آخرین بازماندگان هنر نقاشی اسلیمی در شیراز به شمار می آمدسرانجام به مدت کوتاهی پس از مرگ همسرش مرحومه مهری ناغول در ۱۷ مهرماه ۱۳۹۱ چشم از جهان فرو بست
wiki: غلامرضا زرین چنگ شیرازی