یک جاده موزیکال، یک جاده یا بخشی از یک جاده است که وقتی راننده باعث ارتعاش لمسی بین جاده و چرخ خودرو می شود و لرزشی قابل شنیدن از طریق چرخ ها به بدنه خودرو به شکل نغمه موسیقی انتقال می یابد. علائم در Tijeras موسیقی جاده
جاده موزیکال در هشت کشور شناخته است: دانمارک، ژاپن، کره جنوبی، ایالات متحده آمریکا، چین، سان مارینو، تایوان و اوکراین است.
اولین جاده موزیکال Asphaltophone در اکتبر ۱۹۹۵ در Gylling Østjylland, دانمارک توسط Steen Krarup Jensen و Jakob Freud-Magnus دو هنرمند دانمارکی ساخته شد. این Asphaltophone ساخته شده از یک سری لرزاننده های ترافیکی برجسته، شبیه به لرزاننده ترافیکی چشم گربه ای با فواصل متناوب به طوری که وقتی راننده وسیله نقلیه از روی لرزاننده ترافیکی عبور می کنند، ارتعاشات ناشی از چرخ ها در داخل خودرو شنیده می شود.
در ژاپن، Shizuo Shinoda به طور اتفاقی با بلدوزر خراشیدگی هایی در جاده ایجاد کرد و بر روی آنها رانندگی کرد، و فهمید که می شود بسته به عمق و فاصله شیارها نغمه هایی را ایجاد کرد. در سال ۲۰۰۷، Hokkaido National Industrial Research که قبلاً مشغول به کار بر روی یک سیستم با استفاده از نور مادون قرمز برای تشخیص سطوح خطرناک جاده بود، طراحی Shizuo Shinoda را تغییراتی داد و جاده ملودیک را ساخت. آنها با استفاده از همان مفهوم از برش و شیار به بتن در فواصل زمانی خاص فهمیدند که هرچه شیار نزدیک تر، نت صدا بالاتر (زیرتر) می شود؛ در حالی که هرچه شیار دورتر، نت صدا پایین تر (زیرتر) می شود.
جاده موزیکال در هشت کشور شناخته است: دانمارک، ژاپن، کره جنوبی، ایالات متحده آمریکا، چین، سان مارینو، تایوان و اوکراین است.
اولین جاده موزیکال Asphaltophone در اکتبر ۱۹۹۵ در Gylling Østjylland, دانمارک توسط Steen Krarup Jensen و Jakob Freud-Magnus دو هنرمند دانمارکی ساخته شد. این Asphaltophone ساخته شده از یک سری لرزاننده های ترافیکی برجسته، شبیه به لرزاننده ترافیکی چشم گربه ای با فواصل متناوب به طوری که وقتی راننده وسیله نقلیه از روی لرزاننده ترافیکی عبور می کنند، ارتعاشات ناشی از چرخ ها در داخل خودرو شنیده می شود.
در ژاپن، Shizuo Shinoda به طور اتفاقی با بلدوزر خراشیدگی هایی در جاده ایجاد کرد و بر روی آنها رانندگی کرد، و فهمید که می شود بسته به عمق و فاصله شیارها نغمه هایی را ایجاد کرد. در سال ۲۰۰۷، Hokkaido National Industrial Research که قبلاً مشغول به کار بر روی یک سیستم با استفاده از نور مادون قرمز برای تشخیص سطوح خطرناک جاده بود، طراحی Shizuo Shinoda را تغییراتی داد و جاده ملودیک را ساخت. آنها با استفاده از همان مفهوم از برش و شیار به بتن در فواصل زمانی خاص فهمیدند که هرچه شیار نزدیک تر، نت صدا بالاتر (زیرتر) می شود؛ در حالی که هرچه شیار دورتر، نت صدا پایین تر (زیرتر) می شود.
wiki: جاده موزیکال