کلمه جو
صفحه اصلی

منوچهر صدوقی سها

دانشنامه عمومی

منوچهر صدوقی سها (زاده ۱۳۲۷ تهران) نویسنده، پژوهشگر و حقوق دان ایرانی ست. او تحصیلات دانشگاهی اش را در رشته حقوق تا مقطع لیسانس پی گرفت. بعد از آن تحصیلات خود را در حوزه علمیه تا مراحل عالی عرفان و فلسفه ادامه داد و هم اکنون علاوه بر وکالت دادگستری، در برخی از دانشگاه های کشور و همچنین مؤسسه حکمت و فلسفه به تدریس می پردازد. او داماد محمدتقی جعفری است.
تحریر ثانی تاریخ حکماء و عرفای متاخر، تهران: حکمت، ۱۳۸۱
التفسیر المنتسب الی مولنا ابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق علیهما السلام، تهران: حکمت، ۱۳۸۷
شطری از اوائل امور عامه شرح منظومه حکمت سبزواری، حسن و وحیددستگردی، جهانگیر قشقایی، منوچهر صدوقی سها (گردآورنده)، تهران: مولی، ۱۳۸۷
شرح جدید منظومه سبزواری، تهران: آفرینش، ۱۳۸۱
فوائد در عرفان و فلسفه و تصوف و تاریخ آن، تهران: آفرینش، ۱۳۸۳
رساله در برخی از مسائل الهی عام، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ۱۳۸۳
منتخب معجم الحکماء، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ۱۳۸۴
صوفی صومعه قدس: یادواره مولنا میرزا محمدعلی حکیم شیرازی دارنده لطایف العرفان، منوچهر صدوقی سها (تدوین)، تهران: مولی، ۱۳۸۹
الحاوی علی رسائل جمه مفرده فی الفحص عن انیه التفسیر و التاویل و مائیتهما باقسامها و ما یتعلق بهما من المحکم و المتشابه و الظهر و البطن و غیره، منوچهر صدوقی سها (مقدمه)، تهران: حکمت، ۱۳۸۸
تفاسیر عقلیه لفلاسفه الهیین، تهران: حکمت، ۱۳۸۹
«مقدمه قیصری بر فصوص الحکم»، محی الدین عربی، منوچهر صدوقی سها (مترجم)
ماللهند، ابوریحان بیرونی، منوچهر صدوقی سها (مترجم)
دو رساله در تاریخ تصوف جدید ایران: تاریخ انشعابات متاخره (سلسله نعمت اللهیه) و ترجمه حال کیوان قزوینی، تهران: پاژنگ، ۱۳۷۰
پاتانجلی، ریخته خامه ابوریحان بیرونی، بر پایه طبع هلموت ریتر، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۳۷۹
«سلسله المختارات من نصوص التفسیر المستنبط»
معراج نامه، نوشته آقا میرزا مهدی آشتیانی، منوچهر صدوقی سها (مصحح)

نقل قول ها

منوچهر صدوقی با تخلُّص سها (۱۹۴۸، اردبیل) پژوهشگر حکمت، فلسفه و عرفان، وکیل، حقوق دان، استاد دانشگاه، مؤلف و شاعر ایرانی است.
• «از گردش پنگاه نیلگون/دل را چه نصیب است جز که خون…»• «چیست آیا به جهان جز عشق؟ /به جهان جز عشق آیا چیست؟...»• «ما اگر بتوانیم از خود قرآن مبادی ای را استخراج کنیم و یک دستگاه بسازیم آن را می توانیم فلسفه اسلامی نامگذاری کنیم.» منبع


کلمات دیگر: