مقصود فراستخواه (متولد ۱۳۳۵ در تبریز)جامعه شناس ایرانی و عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی است. هم زمان با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، روزی که از سوی سازمان یونسکو در تقویم جهانی ثبت شده است، هیئت داوران، جایزهٔ ترویج علم سال ۱۳۹۶ را به مقصود فراستخواه به دلیل فعالیت و تلاش بی وقفه، مسئولانه، هدفمند، همه جانبه، انسانی و اخلاقی در حوزه های دانشگاهی و عمومی برای بسط دانش جامعه شناسی و همچنین تعهد به تداوم کار فرهنگی، ترویجی و علمی تقدیم کرد. جایزه نشان دهخدا در چهارمین دورهٔ آن(۱۳۹۷) و به خاطر کتاب برگزیدهٔ «نظارت و ارزشیابی در آموزش عالی» به عباس بازرگان و مقصود فراستخواه تعلق گرفت.
دانشگاه و آموزش عالی: منظرهای جهانی و مسئله های ایرانی، مقصود فراستخواه، تهران: نشر نی (چاپ دوم)، ۱۳۹۷، مؤلف برتر در نخستین جشنواره ملی تجلیل از آثار برتر حوزه جهانی شدن، مرکز مطالعات جهانی شدن ، 1392
سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران: بررسی تاریخی آموزش عالی و تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مؤثر بر آن، مقصود فراستخواه، تهران: رسا، ۱۳۸۸
سرآغاز نواندیشی معاصر (دینی و غیر دینی): تاریخچه پیدایی و برآمدن اندیشه نوین دینی و غیردینی، مقصود فراستخواه، تهران: شرکت سهامی انتشار (چاپ چهارم، 1388)
دانشگاه ایرانی و مسئلهٔ کیفیت: جستارگشایی برای نظام تضمین کیفیت آموزش عالی ایران براساس بررسی تطبیقی ۱۶ کشور جهان، مقصود فراستخواه، تهران: آگاه(چاپ دوم)، ۱۳۹۵
زبان قرآن، مقصود فراستخواه، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۶ (چاپ دوم، زبان قرآن، تهران: علمی فرهنگی، 1396)
دین و جامعه (مجموعه مقالات)، مقصود فراستخواه | حسین ناظم زاده، تهران: شرکت سهامی انتشار، ۱۳۷۷
جایزه نشان دهخدا در چهارمین دورهٔ (۱۳۹۷) - جایزهٔ ترویج علم سال (۱۳۹۶)«دین، خرد، دانش: یادداشتهایی بر روند احیاء اصلاح و بازسازی اندیشه»، مقصود فراستخواه، تبریز: تابش، ۱۳۶۸
تعریف مجدد دین به ضمیمه طنین هستی و تمنای وجود، مقصود فراستخواه، تهران: تفکر، ۱۳۷۷
تدبری در آیات قرآنی، مقصود فراستخواه، تهران: قلم، ۱۳۹۳
تاریخ هشتادساله دانشکده فنی دانشگاه تهران، مقصود فراستخواه، تهران: نی، نشر نی آمازونamazon ۱۳۹۳
ما ایرانیان: زمینه کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی، مقصود فراستخواه، تهران: نی، ۱۳۹۴ (نوبت چاپ:21)، آمازونamazon، کتاب برتر حوزه ی علوم اجتماعی (تألیف) در جشنواره ی مهرنامه در میان ۷۰ کتاب برگزیده از کتاب های سال ۱۳۹۴ به انتخاب داوران و مشاوران علمی مهرنامه
روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریهٔ برپایه (گراندد تئوری «GTM"). فراستخواه، مقصود. تهران:آگاه.(چاپ پنجم)، ۱۳۹۵
هسه بایبر، شارلن نگی(۱۳۹۵). روش تحقیق آمیخته، به هم پیوستن نظریه با عمل. ترجمه مقصود فراستخواه و زینب ترکمان. تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی. (چاپ دوم)
نظارت و ارزشیابی در آموزش عالی، عباس بازرگان و مقصود فراستخواه تهران:انتشارات سمت، چاپ:دوم، 1396: کتاب برگزیده اعضای هیئت علمی دانشگاه های سراسر کشور در سال ۱۳۹۷ (نشان دهخدا)
گاه و بیگاهی دانشگاه در ایران؛ مباحثی نو و انتقادی در باب دانشگاه پژوهی، مطالعات علم و آموزش عالی. فراستخواه، مقصود(۱۳۹۶). تهران: آگاه. (چاپ سوم)
ذهن وهمه چیز؛ طرح واره هایی برای زندگی. فراستخواه، مقصود (۱۳۹۶). تهران: نشر کرگدن. (چاپ دوم)
تاریخ دانشگاه در ایران، مقصود فراستخواه، به کوشش نسرین اصغرزاده، تهران پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
خوداثربخشی در تعلیم و تربیت، مقصود فراستخواه، به کوشش نصرالله دادار، تهران:نشر فرهنگ صبا، 1397
صنعت-بازار دانش؛ بررسی لوازم و ابعاد فرهنگی صنعت-بازار دانش. مقصود فراستخواه، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، 1386
در دهمین جشنواره بین المللی فارابی (7بهمن 97)، مقصود فراستخواه برگزیدۀ جایزۀ «مطالعات میان رشته ای» شناخته شد.
تحصیلات دانشگاهی او در رشته های فلسفه، الهیات و برنامه ریزی توسعه آموزش عالی بوده است. او هم اکنون در دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی تدریس می کند. فراستخواه مؤسس و دبیر علمی میز آینده پژوهی آموزش عالی در مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی است.
وی در نیمه اول دهه ۷۰شمسی در دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی تبریز تدریس کرده است. از نیمه دوم دهه ۷۰ شمسی تا کنون (سال تحصیلی ۹۴–۹۳)، در دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، الزهرا و شهید بهشتی به تدریس اشتغال دارند. موضوعات تدریس فراستخواه عبارت بوده است از: جامعه شناسی تغییرات فرهنگی، تاریخ تفکر اجتماعی، جامعه شناسی دین، جامعه شناسی جوانان، سیاست گذاری و برنامه ریزی آموزش عالی، کیفیت دانشگاه، اعتبار سنجی و روش های تحقیق کیفی. حوزه های اصلی تحقیقاتِ فراستخواه عمدتاً سه قلمرو را دربرگرفته است: ۱. مطالعات دین، ۲. مطالعات اجتماعی، ۳. مطالعات علم، آموزش عالی و دانشگاه. بخشی از نتایج این تحقیقات در قالب کتاب ها و مقالات منتشر شده است.
دانشگاه و آموزش عالی: منظرهای جهانی و مسئله های ایرانی، مقصود فراستخواه، تهران: نشر نی (چاپ دوم)، ۱۳۹۷، مؤلف برتر در نخستین جشنواره ملی تجلیل از آثار برتر حوزه جهانی شدن، مرکز مطالعات جهانی شدن ، 1392
سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران: بررسی تاریخی آموزش عالی و تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مؤثر بر آن، مقصود فراستخواه، تهران: رسا، ۱۳۸۸
سرآغاز نواندیشی معاصر (دینی و غیر دینی): تاریخچه پیدایی و برآمدن اندیشه نوین دینی و غیردینی، مقصود فراستخواه، تهران: شرکت سهامی انتشار (چاپ چهارم، 1388)
دانشگاه ایرانی و مسئلهٔ کیفیت: جستارگشایی برای نظام تضمین کیفیت آموزش عالی ایران براساس بررسی تطبیقی ۱۶ کشور جهان، مقصود فراستخواه، تهران: آگاه(چاپ دوم)، ۱۳۹۵
زبان قرآن، مقصود فراستخواه، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۶ (چاپ دوم، زبان قرآن، تهران: علمی فرهنگی، 1396)
دین و جامعه (مجموعه مقالات)، مقصود فراستخواه | حسین ناظم زاده، تهران: شرکت سهامی انتشار، ۱۳۷۷
جایزه نشان دهخدا در چهارمین دورهٔ (۱۳۹۷) - جایزهٔ ترویج علم سال (۱۳۹۶)«دین، خرد، دانش: یادداشتهایی بر روند احیاء اصلاح و بازسازی اندیشه»، مقصود فراستخواه، تبریز: تابش، ۱۳۶۸
تعریف مجدد دین به ضمیمه طنین هستی و تمنای وجود، مقصود فراستخواه، تهران: تفکر، ۱۳۷۷
تدبری در آیات قرآنی، مقصود فراستخواه، تهران: قلم، ۱۳۹۳
تاریخ هشتادساله دانشکده فنی دانشگاه تهران، مقصود فراستخواه، تهران: نی، نشر نی آمازونamazon ۱۳۹۳
ما ایرانیان: زمینه کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی، مقصود فراستخواه، تهران: نی، ۱۳۹۴ (نوبت چاپ:21)، آمازونamazon، کتاب برتر حوزه ی علوم اجتماعی (تألیف) در جشنواره ی مهرنامه در میان ۷۰ کتاب برگزیده از کتاب های سال ۱۳۹۴ به انتخاب داوران و مشاوران علمی مهرنامه
روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریهٔ برپایه (گراندد تئوری «GTM"). فراستخواه، مقصود. تهران:آگاه.(چاپ پنجم)، ۱۳۹۵
هسه بایبر، شارلن نگی(۱۳۹۵). روش تحقیق آمیخته، به هم پیوستن نظریه با عمل. ترجمه مقصود فراستخواه و زینب ترکمان. تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی. (چاپ دوم)
نظارت و ارزشیابی در آموزش عالی، عباس بازرگان و مقصود فراستخواه تهران:انتشارات سمت، چاپ:دوم، 1396: کتاب برگزیده اعضای هیئت علمی دانشگاه های سراسر کشور در سال ۱۳۹۷ (نشان دهخدا)
گاه و بیگاهی دانشگاه در ایران؛ مباحثی نو و انتقادی در باب دانشگاه پژوهی، مطالعات علم و آموزش عالی. فراستخواه، مقصود(۱۳۹۶). تهران: آگاه. (چاپ سوم)
ذهن وهمه چیز؛ طرح واره هایی برای زندگی. فراستخواه، مقصود (۱۳۹۶). تهران: نشر کرگدن. (چاپ دوم)
تاریخ دانشگاه در ایران، مقصود فراستخواه، به کوشش نسرین اصغرزاده، تهران پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
خوداثربخشی در تعلیم و تربیت، مقصود فراستخواه، به کوشش نصرالله دادار، تهران:نشر فرهنگ صبا، 1397
صنعت-بازار دانش؛ بررسی لوازم و ابعاد فرهنگی صنعت-بازار دانش. مقصود فراستخواه، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، 1386
در دهمین جشنواره بین المللی فارابی (7بهمن 97)، مقصود فراستخواه برگزیدۀ جایزۀ «مطالعات میان رشته ای» شناخته شد.
تحصیلات دانشگاهی او در رشته های فلسفه، الهیات و برنامه ریزی توسعه آموزش عالی بوده است. او هم اکنون در دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی تدریس می کند. فراستخواه مؤسس و دبیر علمی میز آینده پژوهی آموزش عالی در مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی است.
وی در نیمه اول دهه ۷۰شمسی در دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی تبریز تدریس کرده است. از نیمه دوم دهه ۷۰ شمسی تا کنون (سال تحصیلی ۹۴–۹۳)، در دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، الزهرا و شهید بهشتی به تدریس اشتغال دارند. موضوعات تدریس فراستخواه عبارت بوده است از: جامعه شناسی تغییرات فرهنگی، تاریخ تفکر اجتماعی، جامعه شناسی دین، جامعه شناسی جوانان، سیاست گذاری و برنامه ریزی آموزش عالی، کیفیت دانشگاه، اعتبار سنجی و روش های تحقیق کیفی. حوزه های اصلی تحقیقاتِ فراستخواه عمدتاً سه قلمرو را دربرگرفته است: ۱. مطالعات دین، ۲. مطالعات اجتماعی، ۳. مطالعات علم، آموزش عالی و دانشگاه. بخشی از نتایج این تحقیقات در قالب کتاب ها و مقالات منتشر شده است.
wiki: مقصود فراستخواه