سیرالعباد الی المعاد (به معنای: رهسپاری بندگان به جایگاه بازگشت) یکی از آثار سنایی است که در آن از موضوعات اخلاقی سخن رفته است. سنایی در این اثر به طریق تمثیل، از آفرینش انسان و روان ها و خردها گفت وگو به میان آورده است. مثنوی سیرالعباد در بحر خفیف مسدس مخبون (بر وزن حدیقةالحقیقه) سروده شده و در حدود ۸۰۰ بیت است.
سنایی سیرالعباد را در سرخس سروده و با مدح ابوالمفاخر سیف الدین محمد بن منصور، قاضی سرخس، به پایان برده است.
سیرالعباد در واقع کنایه ای است از سیر عارف در مقامات فنا. شاعر در طی آن حکایت گذر روح را به راهنمایی عقل از مراتب و پرده های یک دنیای نوافلاطونی شرح می دهد.»مشابه این اثر در ادبیات اروپایی کمدی الهی دانته است. در ادبیات پیش از اسلام هم متن ارداویراف نامه مضمونی پایدار از سفر روحانی به جهان دیگر را تصویر میکشد.»
در تحولات سه گانه زندگی سنایی، سیرالعباد در آن مرحله ای قرار می گیرد که حکیم سنایی از دوره شاعرانه خالص جوانی به دوره صوفیانه انتقال می یابد.این اثر توسط محمدتقی مدرس رضوی در کتاب «مثنوی های سنایی» در سال ۱۳۴۸ توسط انتشارات دانشگاه تهران چاپ شده است.
سنایی سیرالعباد را در سرخس سروده و با مدح ابوالمفاخر سیف الدین محمد بن منصور، قاضی سرخس، به پایان برده است.
سیرالعباد در واقع کنایه ای است از سیر عارف در مقامات فنا. شاعر در طی آن حکایت گذر روح را به راهنمایی عقل از مراتب و پرده های یک دنیای نوافلاطونی شرح می دهد.»مشابه این اثر در ادبیات اروپایی کمدی الهی دانته است. در ادبیات پیش از اسلام هم متن ارداویراف نامه مضمونی پایدار از سفر روحانی به جهان دیگر را تصویر میکشد.»
در تحولات سه گانه زندگی سنایی، سیرالعباد در آن مرحله ای قرار می گیرد که حکیم سنایی از دوره شاعرانه خالص جوانی به دوره صوفیانه انتقال می یابد.این اثر توسط محمدتقی مدرس رضوی در کتاب «مثنوی های سنایی» در سال ۱۳۴۸ توسط انتشارات دانشگاه تهران چاپ شده است.
wiki: سیرالعباد الی المعاد