کلمه جو
صفحه اصلی

بیتا فرهی

دانشنامه عمومی

بیتا فرهی (زادهٔ ١ فروردین ۱۳۳۷، تهران) بازیگر اهل ایران است.
۱۳۹۷ - آخرین داستان (انیمیشن)
۱۳۹۴ - وقتی برگشتم...
۱۳۹۴ - برادرم خسرو
۱۳۹۳ - دوران عاشقی
۱۳۹۱ - بشارت به یک شهروند هزاره سوم
۱۳۸۹ - شیش و بش
۱۳۸۹ - در انتظار معجزه
۱۳۸۶ - شیرین
۱۳۸۶ - خاک آشنا
۱۳۸۶ - پارک وی
۱۳۸۵ - خون بازی
۱۳۸۰ - خانه ای روی آب
۱۳۷۹ - اعتراض
۱۳۷۶ - زندگی
۱۳۷۵ - هتل کارتن
۱۳۷۳ - کیمیا
۱۳۷۰ - بانو
۱۳۶۸ - هامون
او فارغ التحصیل رشته هنر از مدرسه هنر جان پاورس آمریکا در سال ۱۳۵۹ است. برای بازی در هامون توسط ناصر چشم آذر به مهرجویی معرفی شده و به سرعت مورد پسند او برای بازی در نقش مهشید قرار گرفت. این گونه بود که کار خود را در سال ۱۳۶۸ با بازی در فیلم هامون به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز نمود و در سال های بعدی فعالیت خود را با کارگردانان بزرگی چون احمدرضا درویش، بهمن فرمان آرا، مسعود کیمیایی و رخشان بنی اعتماد ادامه داد.
فرهی به همراه خسرو شکیبایی یکی از مشهورترین زوج های هنری دههٔ ۷۰ را تشکیل دادند. او خواهرزادهٔ فرهنگ فرهی می باشد. فرهی به زبان های انگلیسی و فرانسه مسلط است.
وی در تابستان سال ۱۳۹۲، درست در روز سالگرد درگذشت خسرو شکیبایی مادرش را از دست داد که برای پشت سر گذاشتن بحران های روحی حاصل از این اتفاق برای مدت چند ماه به پاریس و نزد تنها دخترش رفت.

نقل قول ها

بیتا فرهی (۲۱ مارس ۱۹۵۸، تهران) بازیگر ایرانی در سینما و تلویزیون است.
• «مخاطب امروز در سینما بیشتر به دنبال سرگرمی است. شاید هم حق با اوست و ترجیح می دهد در میان فشارها و اضطراب های زندگی، زمانی را به استراحت بگذراند و با دیدن فیلمی طنز یا مفرح سرگرم شود. اما قطعاً میان فیلم های کمدی نیز تفاوت هایی وجود دارد، برخی از آنها اساساً فیلم های کم مایه ای اند که به هیچ وجه ذهن را پرورش نمی دهند یا جایی برای تفکر مخاطب باقی نمی گذارند.»• «بازیگران جوان را دوست دارم. اما متأسفم گاهی منزلت خود را قدر نمی دانند و برخی ها برای بازیگرانی که سال ها پیش تر از آنها، فعالیت خود را شروع کرده و سابقه ای طولانی دارند، ارزشی قائل نمی شوند! خصوصاً بازیگرانی که در سابقه فعالیت حرفه ای، کارهای شاخصی انجام داده و سعی کرده اند همیشه استانداردی را در کارهایشان رعایت کنند.»• «خیلی سخت و با وسواس فیلم نامه ای را انتخاب می کنم. قبل از اینکه جلوی دوربین بروم فیلم نامه را بارها می خوانم و دربارهٔ نقش فکر می کنم. اما نوع بازی من بسیار غریزی است و در صحنه با تمرین های متعدد، گریم و لباس مختص نقش شکل می گیرد.»• «کارکردن با کارگردانان جوان را دوست دارم. ویژگی اغلب آنها، انرژی زیاد و خوش فکربودن شان است و خلاقیت هایی که در ساخت فیلم به خرج می دهند.• «اعتقاد اصلی ام به مردم است. من همیشه برای مردم احترام قائل هستم و دوست دارم برای آنها کار کنم.» در مصاحبه با شرق


کلمات دیگر: