کلمه جو
صفحه اصلی

تسلی بخشی های فلسفه

دانشنامه عمومی

تسلی بخشی های فلسفه (در انگلیسی: Consolations of Philosophy) نام کتابی غیرداستانی است نوشتهٔ الن دو باتن.
The Consolation of Philosophy
آلن دو باتن فیلسوف معاصر سوئیسی ، در کتاب های منتشرشده اش تلاش داشته تا فلسفه را از بام انتزاعیات صرف به روی زمین آورده تا با زندگی مردم در ارتباط بیشتری باشد. او سعی کرده است که از آموزه های فیلسوفان بزرگ، در جهت کاربرد آن در زندگی روزمره انسان ها استفاده کند تا از رنج آنان کم کرده و بر غنای آن بیفزاید.این کتاب ، از جمله کتاب هایی است که می توان آن را در زمره کتاب های “فلسفه برای زندگی” نام برد. این کتاب در شش بخش نوشته که در هر بخش سعی می کند یکی از سختی های زندگی را با آموزه های یکی از فیلسوفان درمان کند و التیام ببخشد.
عرفان ثابتی این کتاب را در انتشارات ققنوس به فارسی ترجمه کرده است.

نقل قول ها

تسلی بخشی های فلسفه (به انگلیسی: Consolations of Philosophy) نام کتابی غیرداستانی است نوشتهٔ الن دو باتن.
• «مونتنی مردی را می شناخت که به نظر می رسید عشقش یه کتاب به بهای زیادی تمام شده است: " هرگاه از آشنای خود می خواهم به من بگوید دربارهٔ فلان چیز چه می داند، می خواهد کتابی را به من نشان دهد: تا در لغت نامه اش معانی واژه های دَلَمه و باسن را پیدا نکند، جرئت نمی کند به من بگوید که روی باسنش دلمه دارد. "»• «اگر نمی توانیم چنان خویشتنداری و متانتی داشته باشیم، اگر تنها پس از چند کلمهٔ تند دربارهٔ شخصیت یا دستاوردهایمان به گریه می افتیم، دلیل آن ممکن است این باشد که تأیید دیگران بخش مهمی از قابلیت ما برای اعتقاد به حقانیت خودمان را تشکیل می دهد. مااحساس می کنیم که حق داریم عدم محبوبیت را نه فقط به خاطر دلایل عملی، و به دلیل پیشرفت با بقا بلکه مهم تر از آن به این دلیل جدی بگیریم که مورد تمسخر قرار گرفتن نشانهٔ روشنی از گمراهی ماست…»• «زندگی اجتماعی سرشار است از اختلاف و تضاد میان برداشت های دیگران از ما و واقعیت وجودی ما. وقتی محتاط هستیم، به حماقت متهم می شویم. کمرویی ما نشانهٔ غرور و تمایل به جلب چاپلوسی شمرده می شود، می کوشیم تا سوءتفاهم را از میان برداریم ولی دهانمان خشک می شود و نمی توانیم جملات مورد نظر خود را بیان کنیم. دشمنان سرسخت به مقام هایی منصوب می شوند که ما را زیر دست ـآنان می سازد. در برابر دیگران سرزنشمان می کنند. در نفرتی که نامنصفانه معطوف به فیلسوفی بی گناه (سقراط) شده طنین و پژواک همان آزار و اذیتی راتشخیص می دهیم که کسانی که نسبت به رعایت عدالت در حق ما ناتوان یا بی میل هستند برما روا می دارند.»• «مونتنی، مثل اپیکور، دوستی را مولفهٔ ضروری خوشبختی می دانست: به باورمن، شیرینی مصاحبت رفیقی مناسب و دمساز هرگز به ضرر کسی تمام نمی شود. آه !یک دوست! چقدر قضاوت دوران باستان درست است که معاشرت با کسی گواراتر از عنصر آب و ضروری تر از عنصر آتش است.»• «یک تسلی دیگر در مواجهه با اتهامات مربوط به نا بهنجاری، دوستی است. یکی از ویژگی های دوست این است که آن قدر مهربان است که در مقایسه با اکثر مردم بخش بیشتری از وجود مارا بهنجار می داند. هنگام گفتگو با مخاطبی عادی بسیاری از نظرهای خود را به دلیل بسیار زننده بودن، جنسی بودن، مأیوسانه بودن، احمقانه بودن، هوشمندانه بودن یا احساساتی بودن، بیان نمی کنیم ولی این نظرهارا با دوستان خود درمیان می گذاریم. دوستی، توطئهٔ کوچکی است علیه آنچه دیگران معقول می پندارند.»


کلمات دیگر: