پیتر هانکه (به آلمانی: Peter Handke) (زادهٔ ۶ دسامبر ۱۹۴۲ در گریفن اتریش) یک نویسنده و نمایشنامه نویس پیشرو (آوانگارد) اتریشی است.
ترس دروازه بان از ضربهٔ پنالتی
داستان کودکان
بر فراز دهکده ها
پیمودن دریاچه کنستانس
نامهٔ کوتاه، وداع طولانی
ماجراهای مداد
زن چپ دست
او پدر واقعی اش را ندید و از ۲ سالگی به همراه مادر و ناپدری اش، ۴ سال را در آلمان شرقی گذراند. پدربزرگ مادری اش اهل اسلوونی بود. در سال ۱۹۴۸ دوباره به گریفن بازگشت. پس از اتمام دورهٔ دبیرستان در مدرسه مذهبی کاتولیک ها، به مدت ۴ سال در دانشگاه گراتس در رشته حقوق تحصیل کرد. پس از آن به ادبیات روی آورد و با آثار نویسندگانی چون داستایوفسکی، ماکسیم گورکی، توماس وولف و ویلیام فاکنر آشنا شد.
در سال ۱۹۶۶ به آمریکا رفت و در گردهمایی موسوم به گروه ۴۷ در دانشگاه پرینستون به رواج نوعی نوشته های رئالیستی در ادبیات معاصر آلمان تاخت و برای نخستین بار نامش بر سر زبان ها افتاد.
او با آفرینش آثاری نو و نامتعارف و تغییر نشانه ها و روابط بین شخصیت ها در نمایشنامه هایی چون «دشنام به تماشاچی» و «کاسپار»، شیوه های بدیعی به کار گرفت و به تجربه گرایی دست یازید. هاندکه در آثار بعدی خود از شیوه های نوآورانهٔ درهم شکستن مرزهای زمان و بازگشت به اصل خویش و به کاربستن اشیاء و رویدادهای عادی برای تصویر اسطوره های نهان در دل آن ها سود جسته است.
ترس دروازه بان از ضربهٔ پنالتی
داستان کودکان
بر فراز دهکده ها
پیمودن دریاچه کنستانس
نامهٔ کوتاه، وداع طولانی
ماجراهای مداد
زن چپ دست
او پدر واقعی اش را ندید و از ۲ سالگی به همراه مادر و ناپدری اش، ۴ سال را در آلمان شرقی گذراند. پدربزرگ مادری اش اهل اسلوونی بود. در سال ۱۹۴۸ دوباره به گریفن بازگشت. پس از اتمام دورهٔ دبیرستان در مدرسه مذهبی کاتولیک ها، به مدت ۴ سال در دانشگاه گراتس در رشته حقوق تحصیل کرد. پس از آن به ادبیات روی آورد و با آثار نویسندگانی چون داستایوفسکی، ماکسیم گورکی، توماس وولف و ویلیام فاکنر آشنا شد.
در سال ۱۹۶۶ به آمریکا رفت و در گردهمایی موسوم به گروه ۴۷ در دانشگاه پرینستون به رواج نوعی نوشته های رئالیستی در ادبیات معاصر آلمان تاخت و برای نخستین بار نامش بر سر زبان ها افتاد.
او با آفرینش آثاری نو و نامتعارف و تغییر نشانه ها و روابط بین شخصیت ها در نمایشنامه هایی چون «دشنام به تماشاچی» و «کاسپار»، شیوه های بدیعی به کار گرفت و به تجربه گرایی دست یازید. هاندکه در آثار بعدی خود از شیوه های نوآورانهٔ درهم شکستن مرزهای زمان و بازگشت به اصل خویش و به کاربستن اشیاء و رویدادهای عادی برای تصویر اسطوره های نهان در دل آن ها سود جسته است.
wiki: پیتر هاندکه