کلمه جو
صفحه اصلی

تزوتان تودوروف

دانشنامه عمومی

تزوتان تودوروف (به زبان بلغاری: Цветан Тодоров و به زبان فرانسوی: Tzvetan Todorov) (زادهٔ ۱ مارس ۱۹۳۹-درگذشته ۷ فوریه ۲۰۱۷) فیلسوف، مورخ و نشانه شناس بلغاری-فرانسوی بود.
مقدمه ای بر ادبیات فانتزی
باغ ناتمام، میراث انسان گرایی
فتح آمریکا
میخائیل باختین: اصل گفتوشنودی
در باب تنوع انسانی: ناسیونالیسم، نژادپرستی و غریبه گرایی در تفکر فرانسوی
از ادبیات تا اخلاقیات
تودوروف در بلغارستان به دنیا آمد و در ۱۹۶۳ به پاریس رفت. او که در بلغارستان مدرکی گرفته بود و توصیه ای از دانشگاه صوفیه در دست داشت، برای نخستین بار هنگامی که با ماهیت محافظه کارانه سوربن پیش از ۱۹۶۸ آشنا شد که از دانشکده ادبیات آنجا انجام پژوهش در زمینه نظریه ادبی را درخواست کرد. رئیس دانشکده به سردی به اطلاع تودوروف رساند که در دانشکده او پژوهش در زمینه نظریه های ادبی انجام نمی گیرد و هیچ موردی هم برای این کار وجود ندارد. تودوروف جوان برای آن که مرعوب نشده باشد، به مطالعه در کتابخانه سوربن پرداخت و از طریق یکی از کارمندان کتابخانه سرانجام با ژرار ژانت تماس گرفت و او به تودوروف پیشنهاد کرد که در سمینار رولان بارت در مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی شرکت کند. تماس او با رولان بارت او را قادر ساخت که مقالاتی برای نشریهٔ پرنفوذ نشانه شناسی میان رشته ای، یعنی کمونیکاسیون بنویسد. تودوروف در سال ۱۳۸۵ به ایران سفر کرد و در خانه هنرمندان به ایراد سخنرانی پرداخت.تزوتان تودوروف، روز سه شنبه نوزدهم بهمن ماه ۱۳۹۵ مقارن با ۷ فوریه ۲۰۱۷، در ۷۷ سالگی در پاریس درگذشت.

نقل قول ها

تزوتان تودوروف (به زبان بلغاری: Цветан Тодоров و به زبان انگلیسی: Tzvetan Todorov) (زادهٔ ۱ مارس ۱۹۳۹-درگذشته ۷ فوریه ۲۰۱۷) فیلسوف، مورخ و نشانه شناس بلغاری-فرانسوی است.
• «ادبیات همانند فلسفه و علوم انسانی اندیشه ساخت جهان روانی و اجتماعی است که در آن زندگی می کنیم. یعنی دانته و سروانتس آن اندازه از زندگی به ما می آموزند که جامعه شناسان؛ با این تفاوت که نویسنده با تصویر کردن یک رویداد یا یک شخصیت، نظریه ای را تبلیغ نمی کند و بیش تر کارش پیشنهاد است.»، ۱۳۸۵ -> سخنرانی ها در تهران
• «از عصر روشنگری در اروپا، وظیفه انسان آن است که فکر کردن مستقل را فرابگیرد که برای تحقق این امر، شیوه های گوناگونی مطرح شده است. ژان ژاک روسو در کتاب امیل خود از شیوه خواندن و فراگیری کتاب ها برای کودکان و نوجوانان به عنوان آموزش منفی یاد می کند و صراحتاً می گوید که باید از تشویق بچه ها به خواندن کتاب خودداری کرد.»، ۱۳۸۵ -> سخنرانی ها در تهران


کلمات دیگر: