کلمه جو
صفحه اصلی

باقر ایت الله زاده شیرازی

دانشنامه عمومی

باقر آیت الله زاده شیرازی. باقر آیت الله زاده شیرازی (۱ شهریور ۱۳۱۵–۲۸ مرداد ۱۳۸۶)، معمار، مرمت گر، استاد دانشگاه، چهره ماندگار عرصه معماری، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی ایران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران بود. او بنیان گذار مرمت علمی بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی در ایران و از بنیان گذاران سازمان میراث فرهنگی کشور است.
م‍ع‍م‍اری اس‍لام‍ی: ش‍ک‍ل، ک‍ارک‍رد، م‍ع‍ن‍ی. روب‍رت ه‍ی‍ل‍ن ب‍ران‍د. ت‍ه‍ران: روزن‍ه، ۱۳۸۰. شابک ‎۹۶۴-۶۱۷۶-۷۷-۱
ب‍ی‍ن دو زم‍ی‍ن ل‍رزه: م‍ی‍راث ف‍ره‍ن‍گ‍ی در م‍ن‍اطق زل‍زل‍ه خ‍ی‍ز. ب‍رن‍ارد ام ف‍ی‍ل‍دن. ت‍رج‍م‍ه پ‍ی‍وس‍ت ه‍ا از ب‍ح‍رال‍ع‍ل‍وم‍ی. ت‍ه‍ران: م‍وس‍س‍ه ف‍ره‍ن‍گ‍ی ای‍ک‍وم‍وس ای‍ران، ۱۳۸۳.
حفاظت و مرمت سازه ای میراث معماری. جورجو کروچی. ترجمه باقر آیت الله زاده شیرازی، مهرداد حجازی؛ ویراستار میترا طاهری لطفی. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، ۱۳۹۵. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۳۷۹-۳۷۰-۸
باقر آیت الله زاده شیرازی، فرزند سید محمدحسین شیرازی و از نوادگان میرزای شیرازی، در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی در خانواده ای ایرانی و مذهبی در نجف به دنیا آمد. مادر او فرزند سید محمدکاظم شیرازی (از مراجع تقلید) بود. او تا سن ۴ سالگی در نجف زیست و سپس در دوران جنگ جهانی دوم با خانواده به تهران آمد. تا سال دوم ابتدایی در تهران درس خواند و دوباره با خانواده راهی نجف شد و در آنجا به توصیه پدر خود در مدرسه طوسی، قرآن و نهج البلاغه را فراگرفت. سپس وارد مدرسه علوی نجف شد و تا سال ششم ابتدایی را در این مدرسه گذرانید. او دوران کودکی خود را در کنار شخصیت های برجسته حوزوی گذراند و این افراد و شرایط آن فضا در زندگی او و شکل گیری شخصیتش تأثیری پایدار به جای گذاشتند. پس از کلاس ششم ابتدایی دوباره به ایران مراجعت کرد و به همراه خانواده خود در محله سرچشمه تهران، سکنی گزید.
آیت الله زاده شیرازی در سال ۱۳۳۵ موفق به اخذ دیپلم ریاضی از دبیرستان دارالفنون شد و در سال ۱۳۴۲ با درجهٔ عالی در مقطع کارشناسی ارشد رشتهٔ معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد او طرح پیشنهادی کانون اصلاح و تربیت اطفال بزهکار بود.
در سال ۱۳۴۳ برای ادامه تحصیل به ایتالیا رفت و در سال ۱۳۵۰ (۱۹۷۱ میلادی) با درجهٔ عالی موفق به اخذ مدرک دکتری در رشته مطالعه و مرمت بناها و بافت های تاریخی از دانشکده معماری دانشگاه رم شد. عنوان پایان نامه دکترای وی Progetto di Rianimazione del Bazar di Isfahan il Centro Antico Commerciale a Culturale della Citta (پروژه احیای بازار اصفهان – مرکز کهن تجاری و فرهنگی شهر) بود که تحت نظارت و راهنمایی معمار مشهور ایتالیایی دکتر دِ آنجلیز (De Angelis d'Ossat) نوشته شد.

نقل قول ها

باقر آیت الله زاده شیرازی. باقر آیت الله زاده شیرازی (۲۳ اوت ۱۹۳۶، نجف – ۱۹ اوت ۲۰۰۷، تهران)، معمار، بازسازندهٔ یادمان های تاریخی، استاد دانشگاه و مؤلف ایرانی بود.
• «ایران در طول تاریخ پیوند عجیبی با عراق داشت؛ از زمان هخامنشیان که بابل را گرفتند و بابل یکی از پایتخت های هخامنشیان شد و در دوره پارت ها هم که تیسفون پایتخت بود. از نظر علمی و سیاسی ما همیشه با عراق همراه بودیم و قبل از آمدن بعثی ها، اصولاً حضور این دو فرهنگ و دو کشور در کنار هم خیلی طبیعی بود.»• «معماری به نظر من اولین پرداخت انسان است. اولین کاری است که انسان به محض آشنایی با طبیعت آغاز می کند. اولین برخوردش با طبیعت برای رفع نیازش، برای زندگی اش، برای اسکانش و برای معیشتش است. اولین دخل و تصرف انسان در طبیعت است. جایی که انسان ظهور پیدا می کند، معماری آغاز می شود و الفبای معماری از همان جاست و تداوم پیدا می کند. هرچه این فعالیت گسترش پیدا می کند دامنه معماری و به دنبال آن کار وسیع تر به مفهوم شهرسازی امکان گسترش می یابد.»• «شهر، نظام می خواهد، ساختار دارد، زیر بناهای اقتصادی، فرهنگی و آموزشی دارد و می تواند در هر مرحله ای از تمدن بشری، گستره متفاوت تر، وسیع تر یا محدودتری داشته باشد. من فکر می کنم در تمدن های مختلف و در مقاطع مختلف، شهر شکل ها و معانی مختلفی دارد. همیشه شهر با یک معنا تعریف نشده و در دوره های مختلف معانی مختلفی به خود گرفته است؛ همان طور که زندگی پیچیده تر و چند بعدی تر می شود؛ همان طور که اگر بخواهیم شهرهای امروز را با دیروز مقایسه کنیم، شهرهای امروز پیچیده تر و گسترده تر و چند بعدی تر هستند.»• «شهر فضایی است که مقر سیاست و حکومت است و تعیین کننده ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و تمام امور مدیریتی و مدنی است و تولیدگر فرهنگ است.»• «معماری مادر تمام تولیدات انسان است و در آنجا هرچه در درون انسان است متبلور می شود. مگر اینکه هیچ انگیزه و احساس و تفکری نداشته باشید و تولیدکننده نباشید و صرفاً مصرف کننده باشید و برایتان مهم نباشد کجا زندگی می کنید و چرا. در این صورت از این انسان که متفکر و صاحب جهان بینی نیست نمی توان توقع تولید داشت و اثری هم نمی شود از او پیدا کرد؛ ولی بازهم از آنچه در دوره او باقی مانده می توان فهمید که چطور بوده و می شود او را شناخت.»• «ایران سرزمینی است با هزاران سال سابقه فرهنگی و با یک فرهنگ پر توشه و پربار و فرهنگی که با اسلام غریبه نیست. ما با معانی توحید کاملاً آشنا هستیم، به همین خاطر اسلام را سریع می پذیریم و در آن شرکت و در توسعه اش دخالت می کنیم و آن را مال خود می کنیم.»• «گرچه مسلمان هستیم، ولی ویژگی های خودمان و تفاوت هایمان را با دیگر کشورها داریم. اسلام انسان ها را آزاد گذاشته و بنابراین دلیل ندارد همه چیز مشترک باشد. پس انسان ها بر اساس نیازها و انگیزه های متفاوتشان ساخت ها و معماری های مختلفی دارند. مثلاً معماری ایرانی با معماری مراکشی، مصری، عربی و با معماری ترکیه متفاوت است و اصولاً انگیزه ها، نیازها، مصالح، تکنولوژی و سلیقه و فرهنگ با وجود مشترکاتی که داریم، متفاوت است. انسان بودن نقطه اشتراک همه به ویژه جهان اسلام است؛ به خصوص در قرونی که ما باهم خیلی نزدیک بودیم.»• «عمر انقلاب صنعتی ۱۵۰ سال است، ولی در این ۱۵۰ سال اتفاقات بسیار زیادی افتاده است. بزرگ ترین مشکل ما این است که در ایجاد، پرداخت و توسعه انقلاب صنعتی شریک نبودیم، بنابراین منفعل مانده ایم و تا زمانی که خودمان سهیم و تولیدکننده نباشیم، این انفعال باقی می ماند.»• «تأثیری که انقلاب صنعتی روی ما گذاشته تا به حال تأثیر مثبتی نبوده و فقط ترکش هایش نصیب ما شده، در حالی که ما باید جامعه ای علمی و فرهیخته بشویم و از نظر تکنولوژی خودمان را بالا ببریم.»

پیشنهاد کاربران

باقر آیت الله زاده شیرازی ( ۱ شهریور ۱۳۱۵ - ۲۸ مرداد ۱۳۸۶ ) ، مهندس معمار، مرمت گر، استاد دانشگاه، چهره ماندگار عرصه معماری، حفاظت و مرمت آثار تاریخی ایران[۱] و عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران بود [۲]. وی بنیانگذار مرمت علمی بناها، محوطه ها و بافت های فرهنگی تاریخی در ایران و از بنیانگذاران سازمان میراث فرهنگی کشور است.
محتویات [نهفتن]
۱ زندگی و دوران تحصیلات
۲ مشاغل و فعالیت های اجرایی
۳ فعالیت های کارشناسی بین المللی
۴ فعالیت های آموزشی و پژوهشی
۵ کتاب ها و سایر انتشارات
۶ مقالات
۷ عضویت ها
۸ تدوین و تألیف جزوات درسی
۹ جوائز و تقدیرنامه ها
۱۰ منابع
۱۱ پانویس
۱۲ پیوند به بیرون
زندگی و دوران تحصیلات [ویرایش]
باقر آیت الله زاده شیرازی، فرزند سید محمدحسین شیرازی و از نوادگان میرزای شیرازی، در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی، در خانواده ای ایرانی، مذهبی، سنتی و دینی درنجف به دنیا آمد. مادر وی، فرزند سیدمحمدکاظم شیرازی، از مراجع تقلید بود. آیت الله زاده شیرازی تا سن ۴ سالگی در نجف زندگی نمود و سپس در دوران جنگ جهانی دوم با خانواده به تهران آمد. وی تا سال دوم ابتدایی در تهران درس خواند و دوباره با خانواده راهی نجف گردید و در آنجا به توصیه پدر خود در مدرسه طوسی، قرآن و نهج البلاغه را فراگرفت. سپس وارد مدرسه علوی نجف شد و تا سال ششم ابتدایی را در این مدرسه گذرانید. آیت الله زاده شیرازی بعد از کلاس ششم ابتدایی دوباره به ایران مراجعت نمود و به همراه خانواده خود در یکی از محله های قدیمی تهران، در یک بافت فرهنگی و سنتی سکنی گزید.
او در سال ۱۳۳۵ موفق به اخذ دیپلم ریاضی از دبیرستان دارالفنون و در سال ۱۳۴۲ با درجه عالی در رشته کارشناسی ارشد معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل گردید. عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد او «طرح پیشنهادی کانون اصلاح و تربیت اطفال بزهکار» بود.
آیت الله زاده شیرازی در سال ۱۳۴۳ برای ادامه تحصیل به ایتالیا رفت و در سال ۱۳۵۰ ( ۱۹۷۱ ) با درجه عالی موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته مطالعه و مرمت بناها و بافت های تاریخی از دانشکده معماری دانشگاه رُم گردید. عنوان پایان نامه دکترای وی Progetto di Rianimazione del Bazar di Isfahan il Centro Antico Commerciale a Culturale della Citta ( پروژه احیای بازار اصفهان – مرکز کهن تجاری و فرهنگی شهر ) بود. این رساله دکترا، تحت نظارت و راهنمایی معمار مشهور ایتالیایی د آنجلیز ( De Angelis d'Ossat ) انجام پذیرفت.
مشاغل و فعالیت های اجرایی [ویرایش]
رییس دفتر فنی سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران در استان اصفهان ۱۳۵۸ - ۱۳۴۶
رییس سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران و سرپرست اداره کل حفاظت آثار باستانی و بناهای تاریخی ۱۳۶۶ - ۱۳۵۸
معاون اجرایی و قائم مقام سازمان میراث فرهنگی کشور ۱۳۷۹ - ۱۳۶۶
کارشناس و مشاور علمی حفاظت و مرمت بناها و محوطه های تاریخی فرهنگی ۱۳۸۶ - ۱۳۴۵
مطالعه، طراحی و اجرای صدها پروژه مرمت و احیاء بناها و بافت های تاریخی و مجموعه های امروزین در
ایران ۱۳۸۶ - ۱۳۴۲
طراح و مدیر پروژه طرح مطالعه، ساماندهی مرمت و احیای دولت خانه صفوی در شهر اصفهان ۱۳۵۳ - ۱۳۴۹ و ۱۳۷۹ - ۱۳۷۴
همکاری افتخاری در دوران بازنشستگی با سازمان میراث فرهنگی کشور در ارتباط با تهیه طرح مرمت و احیای مجموعه تاریخی فرهنگی عمارت مسعودیه تهران و نظارت افتخاری بر اجرای آن، مرمت ارگ تاریخی بم، مسجد کبود، گنبد جنت سرای اردبیل، دیر گچین، قصر بهرام، عین الرشید و غیره.
عضو هیئت موسس و رییس موسسه فرهنگی ایکوموس ایران ( Iran ICOMOS ) ، وابسته به شورای بین المللی بناها و محوطه ها، وابسته به یونسکو.
از پیشنهاد دهندگان طرح مطالعه، تنظیم و تدوین منشور ملی حفاظت بناها و محوطه ها و همکاری در اجرای طرح، موسسه فرهنگی ایکوموس ایران وابسته به شورای بین المللی بناها و محوطه ها و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری.
از بنیانگذاران سازمان میراث فرهنگی کشور. تهیه پیش نویس اساسنامه و لایحه قانونی تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور.
از بنیانگذاران مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی.
دبیر کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، عضو هیئت علمی کنگره، تاسیس دبیرخانه کنگره، برگزاری سه دوره این کنگره ملی در ارگ بم و ویراستاری علمی وکوشش در چاپ پانزده جلد مجموعه مقالات سه کنگره مذکور ۱۳۸۶ - ۱۳۷۴
موسس، مدیر مسئول و عضو هیئت تحریریه فصلنامه اثر وابسته به سازمان میراث فرهنگی کشور. آیت اله زاده شیرازی تا شماره ۴۱، مدیرمسئول این فصلنامه بودند. این مجله در سال ۱۳۷۸ از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی شایستگی کسب درجه علمی - ترویجی را پیدا نمود و هم اکنون درجه پژوهشی را به دست آورده است. این مجله، فضایی را فراهم آورد که تلاشگران صحنه میراث فرهنگی کشور قادر باشند نتیجه تلاش ها و مطالعات خود را منتشر کنند. طی ۴۱ شماره مجله، حدود ۶ هزار صفحه مطلب در حوزه ادبیات معماری، شهرسازی، باستانشناسی و هنر ایران در این مجله به چاپ رسید. ۱۳۸۶ - ۱۳۵۸
برگزاری نمایشگاه پژوهشی و هنری معرفی شهر تاریخی اصفهان با عنوان اصفهان شهر نور ( Isfahan city of light ) در موزه بریتانیا ۱۹۷۶
دبیر علمی دومین همایش معماری مسجد، دانشگاه هنر.
دبیرعلمی کمیته معماری وشهرسازی، دومین همایش ملی بنیاد ایران شناسی.
دبیرعلمی همایش فرهنگ و هنر اصفهان در سده های یازدهم و دوازدهم هجری قمری - چهره های معماری و شهرسازی، فرهنگستان هنر، آذر ۱۳۸۵.
حضور فعال در مجامع علمی فرهنگی و شوراهای تخصصی در سطح ملی و بین المللی.
فعالیت های کارشناسی بین المللی [ویرایش]
مطالعه و ارائه گزارش علمی در ارتباط با سه شهر اسلامی اندونزی ( منطقه حفاظت شده تاریخی کدوس، دماک و چریبون - سازمان علمی فرهنگی تربیتی آموزشی، یونسکو، ۱۹۷۵.
ارزیابی و . . .


کلمات دیگر: