کلمه جو
صفحه اصلی

عماد افروغ

دانشنامه عمومی

عماد افروغ (زاده ۱۳۳۵ در شیراز) نویسنده، جامعه شناس و سیاست مدار ایرانی است. او نمایندهٔ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دورهٔ هفتم و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بود.
ماقال و من قال، سه جلد، خاطرات عماد افروغ از ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۱
ترجمه کتاب «قدرت، نگرشی رادیکال، تألیف استیون لوکس»
فضا و نابرابری اجتماعی
ایجاد فضای نابرابری های اجتماعی
هویت ایرانی
فرهنگ شناسی و حقوق فرهنگی
چشم اندازی نظری به تحلیل طبقاتی و توسعه
چالش های کنونی ایرانی
اسلام و جهانی شدن
رنسانس دیگر
ترجمه کتاب «روش در علوم اجتماعی، رویکردی رئالیستی»، تألیف آندرو سایر
گفتارهای انتقادیfgdgdg ترجمه تئوری رفتار جمعی، تألیف نیل اسملسر و ترجمه رضا دژاکام
هویت ایرانی و حقوق فرهنگی
انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن
ما و جهانی شدن
مناقشه حق و مصلحت و بن بست دانشجویی
محتواگرایی و تولید علم
گفتگو ابزار یا گفتمان
حقوق شهروندی و عدالت
روشن فکری و اصل گرایی فلسفی
ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران
افروغ در سال ۱۳۶۵ از دانشگاه شیراز کارشناسی جامعه شناسی و در سال ۱۳۶۹از همین دانشگاه کارشناسی ارشد را گرفت. وی دکترای جامعه شناسی خود را از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۷۶ دریافت کرد و در سال ۱۳۷۳ به عنوان دانشجوی نمونه کشور در مقطع دکتری شناخته شد. از سال ۱۳۷۶ به مدت ۶ سال عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بود. از سال ۱۳۸۲ به عنوان هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فعالیتش را آغاز کرد و هم اکنون مدیر گروه علم و دین این پژوهشگاه است. همچنین در حال حاضر عضو پژوهشگاه علوم انسانی، استاد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس گروه جامعه شناسی دانشگاه باقرالعلوم است.
از سوابق دیگر شغلی وی می توان به مدیر گروه اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری ۷۳–۷۲ مدیر کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس ۷۷–۷۶، مسئول گروه سیاست داخلی کمیسیون داخلی، دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ۷۷–۷۹، مدیر گروه فرهنگ، هنر و تاریخ شبکه یک صدا و سیما ۸۲–۸۰، تدریس در دانشگاه های مختلف، دبیر و مسئول کمیته علمی همایشهای روشنفکری در ایران و موازین توسعه و ضد توسعه فرهنگی کلان شهر تهران اشاره کرد.افروغ در حال حاضر در یکی از روستاهای شهرستان سوادکوه در منطقه لفور در ۵۰ کیلومتری قائمشهر زندگی می کند.
وی در سال ۱۳۵۵ برای تحصیل در رشته جامعه شناسی وارد دانشگاه سالفورد انگلستان شد. در شهریور ۱۳۵۹ به دلیل برگزاری تظاهراتی علیه آمریکا در مقابل سفارتخانه این کشور که در اعتراض به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان مسلمان ایرانی در آمریکا، برگزار شده بود؛ افروغ دستگیر و زندانی شد و در زندان بیش از ۵ بار محاکمه و سپس از آن کشور اخراج شد.

نقل قول ها

عماد افروغ (۱۹۵۶، شیراز) نویسنده، جامعه شناس و سیاست مدار ایرانی است.
• «دانشگاهیان اصیل نه اهل رانت هستند و نه اهل اینکه خود را با شرایط تحمیلی وفق بدهند.»• «گاهی شاهد کلیشه ای بودن کارکردهای مسجد و بی انگیزگی مردم به ویژه جوانان هستیم، همه به نوعی دچار نوعی روزمرگی شده اند و خود ما که به مسجد می رویم سریع می خواهیم برویم به کارهایمان برسیم، بنابراین چه توقعی است که جوانان در این زمینه با انگیزه باشند؟!».• «باید سیاست در کنار دیانت وجود داشته باشد و بنده هیچ مخالفتی با این امر ندارم، اما این نکته را نباید فراموش کنیم که مساجد نباید جناح بندی شوند، این را پیش تر نیز با رسانه های مختلف صحبت کردم و بیان کردم که باید جاذبه های مساجد را افزایش دهیم».• «مهمترین نکته توجه به بعد عبادی مساجد است، نباید این را هیچگاه فراموش کنیم مساجد باید مراکزی برای ارتباط با خداوند باشد و افراد را به آرامش برساند».• «اخلاق نکته مهمی است که باید توسط ائمه جماعات رعایت و به دیگران نیز منتقل شود، دیگر کارکرد مسجد نیز ارتباط مردم با یکدیگر است، بهترین مکانی که جوانان را می تواند جمع کند همین مساجد است؛ بنابراین باید جاذبه ایجاد کنیم تا جوانان در خیابان ها و کوچه ها بیکار نشوند و در مساجد با یکدیگر متحد و منسجم شوند».• «در نهایت مساجد بهترین مکان آرامش یافتن افراد است، همانگونه که به دیگر کارکردهای مسجد توجه می کنیم به کارکرد آرامش بخشی جوانان و مردم کمک شود و این با تقویت بعد روحانی و توجه به مسائل مردم ایجاد می شود.».• «ما می توانیم بسیاری از راه های خطای غربی ها را نرویم و این در صورتی است که با غرب گفتگو و تعامل داشته باشیم. یعنی از برخی تجارب مثبت شان استفاده کنیم و دچار برخی از تنگناهای آن نشویم. وقتی قائل به این گفت و گو نباشیم اتفاقی رخ می دهد که در حال حاضر در کشور ما افتاده است. آن هم اینکه در نظر غرب را رد می کنید ولی در عمل کاملاً غربی هستید. این واقعیتی است که وقتی وارد فضای گفت و گو نشویم دچار افراط و تفریط می شویم؛ یا غرب ستایی به اوج خودش می رسد یا غرب ستیزی. نتیجه هردو هم یک بام و دو هوا شدن است. حالا در چه صورتی می توان وارد گفت و گو و تعامل با غرب شد؟ اینکه هم غرب شناس خوبی باشید و هم خودتان را به بهترین نحو بشناسید.»• «واقعاً گفتمان انقلاب اسلامی به سیاست و آن هم به سیاست رسمی تقلیل داده شده است ما سخن از آسیب شناسی می کنیم اما عملاً آسیب شناسی نمی بینیم اگر سخن از آسیب شناسی به میان بیاید در واقع باید مکانیسمی برای آسیب شناسی، برای طبابت و توجه به این که چه فاصله ای از آرمان ها و مبانی و سبقه اصلی انقلاب اسلامی گرفته شده است قرار دهیم.»• «متولیان ممیزی نباید برخلاف روح قانون اساسی عمل کنند و با تنگ نظری مانع از انتشار آثار نویسندگان شوند؛ بهتر است ممیزی بر عهده ناشران باشد و آنها هم اگر اشتباهی کردند، تاوانش را پس می دهند. تاوانش هم می تواند جریمه نقدی باشد.»• «در جامعه ما، بنا به دلایلی، انگیزهٔ «دانستن عمیق» کاهش پیدا کرده است. فن آوری های نوین اطلاعاتی، موجب اکتفا کردن مردم به یک درک سطحی از مسائل شده است… فضای سایبری و اینترنتی تا حدودی می تواند خلاء مطالعاتی مردم را پر کند ولی میل به مطالعه عمیق را، که نوعاً با کتابخوانی محقق می شود، خیلی برنمی انگیزد.»• «نوع نگاه به سیاست و اقتصاد و نیز شکاف هایی که بین واقعیت و شعارها وجود دارد، از عوامل اصلی رویگردانی مردم از کتاب و کتابخوانی هستند. در کنار این عوامل، فشارهای اقتصادی هم تا حدودی در پرهیز مردم از پرداخت هزینه بابت کتاب، مؤثر است. طایفه ای که بیشتر با کتاب و کتابخوانی سر و کار دارند، طایفه معلمان و اساتید و دانشجویان هستند. ضمن اینکه واقعیت این است که کتاب در جامعه ما، کالای گرانی است. با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی، نمی توان مشکل گرانی کتاب را در کاهش اقبال کردم به کتابخوانی نادیده گرفت.»


کلمات دیگر: