کلمه جو
صفحه اصلی

شهلا اعزازی

دانشنامه عمومی

شهلا اعزازی (۱۳۲۸–) جامعه شناس، استاد دانشگاه، نویسنده، مترجم و پژوهشگر ایرانی است.او عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است و عضویت گروه های تخصصی مانند انجمن جامعه شناسی ایران و مدیریت گروه علمی - تخصصی مطالعات زنان این انجمن، عضویت انجمن محققان مستقل مسایل زنان، و داوری جایزه کتاب صدیقه دولت آبادی را داشته است.
۱۳۶۳ - والدین و کودک (ترجمه)، نشر آموزش
۱۳۷۳ - خانواده و تلویزیون (بررسی نقش زن در سریال های تلویزیونی) (تألیف)، نشر ندیز
- جامعه شناسی خانواده: با تأکید بر نقش، ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر (تألیف)، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، کتاب درسی دانشگاهی در ایران
خشونت خانوادگی، زنان کتک خورده (تألیف)
۱۳۸۵ - فمینیسم و دیدگاه ها - مجموعه مقالات (تنظیم)، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان و انجمن جامعه شناسی ایران
۱۳۸۹ - «دگرگونی درنقش زنان» مجمعه مقالات انتشارات علم
شهلا اعزازی در ۱۳۲۸ از پدر و مادری اهل بندر انزلی در تهران زاده شد و در رشته طبیعی تحصیل کرد و برای ادامه تحصیل در جامعه شناسی و اقتصاد به اتریش رفت. او دکترای خود را از دانشگاه وین گرفت.
اعزازی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و استاد رشته های جامعه شناسی و مطالعات زنان و درس های جامعه شناسی خانواده، ارتباطات جمعی، و آموزش و پرورش است.
او در زمینه هایی همچون بهبود کیفیت آموزش عالی، الگوهای خانوادگی، و خشونت علیه زنان در خانه پژوهش و تألیف می کند و در نشریه های تخصصی مقاله دارد. شهلا اعزازی عضو انجمن جامعه شناسی ایران و مدیر گروه علمی - تخصصی مطالعات زنان این انجمن است. او همچنین عضو انجمن محققان مستقل مسایل زنان و نیز از داوران جایزه کتاب صدیقه دولت آبادی است.

نقل قول ها

شهلا اعزازی (۱۹۴۹، تهران) جامعه شناس، استاد دانشگاه، نویسنده، مترجم و پژوهشگر ایرانی است.
• «سراسر تاریخ مملو ازجنگ و خشونت است. در دوران گذشته جنگ هایی که برای تسخیر زمین دیگری و اعمال قدرت بر ساکنین ان صورت می گرفت مملواز اعمال خشونت علیه افراد مغلوب و قتل عام آنانی بود که در مقابل دشمن مقاومت کرده بودند، مثله کردن اعضای بدن و از سرهای آنان پشته ساختن یکی از راه های معمول نمایش قدرت خود به دیگران و مطیع کردن آنان بود. هم چنین زنان و کودکان نیز در جنگ های دوران قبل اهداف ویژه ای بودند که نه تنها مورد تجاوزات جنسی و قتل قرار می گرفتند بلکه به عنوان برده، چه برای مصرف شخصی و چه برای فروش در بازار برده فروشی، موقعیت خاصی دارا بودند.»• «دیده بان حقوق بشر توضیح می دهد داعش معمولاً اسرای خود را به سه گروه تقسیم می کند. این سه گروه، زنان و مردان سالخورده، مردان جوان و پسران نوجوان و گروه سوم نیز شامل زنان جوان و دختران نوجوان هستند. بعد از آن برخی از این زنان و دختران جوان مجبور می شدند به عقد شبه نظامیان درآیند و همانند برده جنسی عمل کنند. البته شمار زنان و دخترانی که اسیر، فروخته یا به زور به عقد درآمده اند، مشخص نیست.»• «در مورد داعش نه فقط آنانی که دین و مذهب دیگری دارند، نه فقط آنانی که با آنان دارای مذهب مشابهی هستند بلکه حتی آنانی که دارای قومیت دیگری هستند و بدین ترتیب زنان آنان رفتاری دیگر، پوششی دیگر و درخواست هایی دیگر دارند همه صدمه زننده به مردانگی مورد نظر آنان هستند. پس نه فقط مردان قتل عام می شوند بلکه زنان نیز مورد تجاوز قرار می گیرند یا به بردگی و فروش گذاشته می شوند.»• «در ایدئولوژی هایی مانند داعش که خود را بر حق و دیگران را بدون توجه به واقعیات ناحق می شمارند، دیگری دشمن است و نه تنها باید سرزمین و خاک او را تصرف کرد بلکه باید هویت مردانه او را نیز از بین برد. مردانگی مسئله مهمی در این ساختارهای ایدئولوژیکی است. هر چند که زنان مورد آزار جنسی قرار می گیرند اما زنان نشانه هایی از روابط میان مردان مرد سالار هستند و از زنان به عنوان ابزار اعمال قدرت بر مردان دیگر استفاده می شود.»• «تجاوز به زنان تنها به معنای آزار و اذیت زنان نیست بلکه همان گونه که خاک دیگری اشغال می شود و جبونی و بی کفایتی او نشان داده می شود از طریق تجاوز به زنان، بار دیگر مردانگی او دچار بی کفایتی می گردد. عمل تجاوز در وهله اول نمایش دهنده برتری نیروی مهاجم بر دیگری است. خشونت علیه زنان به عنوان حداکثر تحقیر مردان و به عنوان غلبه کامل بر مردان در نظر گرفته می شود.»• «بدین ترتیب خشونت جنسی علیه زنان را نباید تنها به عنوان سلاح جنگی در نظر گرفت بلکه باید از آن به عنوان ابزار قدرت در فرهنگ های مردسالار نام برد. ابزاری که به بازتولید مردسالاری در شکلی دیگر می انجامد.»


کلمات دیگر: