فاطمه مشهور به فرزانه اسعدی متولد سال ۱۳۴۲ در مشهد، مجسمه ساز و پیکرتراش ایرانی است. اسعدی هنرمند فارغ التحصیل کارشناسی در رشته گرافیک است که به دلیل فعالیت های تخصصی موفق به کسب دکترای افتخاری از مرکز هنرهای تجسمی و وزارت فرهنگ و ارشاد ایران شده است. همچنین در لبنان لقب قوی ترین زن را از آن خود کرد.وی از اعضای هیئت مؤسس و هیئت مدیره انجمن مجسمه سازان ایران است که بسیاری از آثارش در میدان های شهر و تماشاگاه ها نصب شده اند. از او مجسمه ای در بیروت برپاست. تا به حال، پیشنهادهایی از کشورهای مختلف از جمله فرانسه برای همکاری های هنری دریافت کرده است.
نگارخانه صدر - تهران(۱۳۷۲) - نمایشگاه بین المللی تخصصی و صادراتی - تهران (۱۳۷۳)
ایالت تگزاس - آمریکا (۱۹۹۴)
سه سالانه حجم - موزه هنرهای معاصر تهران (۱۳۷۴)
تالار مولوی - دانشگاه تهران (۱۳۷۵)
سفالگران معاصر - موزه هنرهای معاصر تهران (۱۳۷۵)
زنان ملی جهان - تهران (۱۳۷۵)
تالار محراب - تهران (۱۳۷۵)
زنان ملی جهان در حاشیه با اجلاس سران - تهران (۱۳۷۶)
نگارخانه «خانه آفتاب»-تهران (۱۳۷۶)
نمایشگاهی جنبی مجمع جهانی شهریار - تهران (۱۳۷۶)
همچنین در نمایشگاه هنرهای تجسمی هنرمندان ایرانی در هفته فرهنگی ایران در اوکراین تیز آثار حجمی فرزانه اسعدی به نمایش گذاشته شد. او از همکاران گروه هنری دنا در برگزاری نماشگاه های داخلی و خارجی نیز هست.
اسعدی تحصیلاتش را تا دورهٔ متوسطه در مدارس مشهد گذرانده و از آن پس در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته گرافیک و تصویرسازی ادامه تحصیل داد. او از سال ۱۳۶۰ پیگرانه به نقاشی و تصویرسازی پرداخت و از سال ۱۳۶۸ به حجم سازی روی آورد و به جای قلم مویین قلم آهنین به دست می گیرفت.
سال ۱۳۶۹ فعالیتش را با نمایشگاه گروهی دست اندرکاران حجم آغاز کرد. سال ۱۳۷۲ اولین نمایشگاه انفرادی اش را عرضه کرد و آخرین نمایشگاه انفرادی اش در ایران نیز در سال ۱۳۷۹ بوده است. همچنین از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۹۰، در نمایشگاههای متعددی در خارج از کشور حضور فعال داشته که مهمترین انها در کشورهای فرانسه، اوکراین، ژاپن و یونان بوده است. پیکر حضرت مریم از سنگ سیاه یکدست یکی از کارهای او است.
در سایت پایگاه اطلاع رسانی حوزه از حجاب او در هنگام حجاری تقدیر شده است. اسعدی بر روی فلز، گچ، سیمان و سفال کار کرده است که بین همه آن ها تراشیدن سنگ (پیکر تراشی) را به علت دقت و تأمل بیش از حد آن انتخاب کرد. او دارای دو فرزند دختر ویک پسر است که به کار نقاشی و حجمی و موسیقی علاقه دارند.
نگارخانه صدر - تهران(۱۳۷۲) - نمایشگاه بین المللی تخصصی و صادراتی - تهران (۱۳۷۳)
ایالت تگزاس - آمریکا (۱۹۹۴)
سه سالانه حجم - موزه هنرهای معاصر تهران (۱۳۷۴)
تالار مولوی - دانشگاه تهران (۱۳۷۵)
سفالگران معاصر - موزه هنرهای معاصر تهران (۱۳۷۵)
زنان ملی جهان - تهران (۱۳۷۵)
تالار محراب - تهران (۱۳۷۵)
زنان ملی جهان در حاشیه با اجلاس سران - تهران (۱۳۷۶)
نگارخانه «خانه آفتاب»-تهران (۱۳۷۶)
نمایشگاهی جنبی مجمع جهانی شهریار - تهران (۱۳۷۶)
همچنین در نمایشگاه هنرهای تجسمی هنرمندان ایرانی در هفته فرهنگی ایران در اوکراین تیز آثار حجمی فرزانه اسعدی به نمایش گذاشته شد. او از همکاران گروه هنری دنا در برگزاری نماشگاه های داخلی و خارجی نیز هست.
اسعدی تحصیلاتش را تا دورهٔ متوسطه در مدارس مشهد گذرانده و از آن پس در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته گرافیک و تصویرسازی ادامه تحصیل داد. او از سال ۱۳۶۰ پیگرانه به نقاشی و تصویرسازی پرداخت و از سال ۱۳۶۸ به حجم سازی روی آورد و به جای قلم مویین قلم آهنین به دست می گیرفت.
سال ۱۳۶۹ فعالیتش را با نمایشگاه گروهی دست اندرکاران حجم آغاز کرد. سال ۱۳۷۲ اولین نمایشگاه انفرادی اش را عرضه کرد و آخرین نمایشگاه انفرادی اش در ایران نیز در سال ۱۳۷۹ بوده است. همچنین از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۹۰، در نمایشگاههای متعددی در خارج از کشور حضور فعال داشته که مهمترین انها در کشورهای فرانسه، اوکراین، ژاپن و یونان بوده است. پیکر حضرت مریم از سنگ سیاه یکدست یکی از کارهای او است.
در سایت پایگاه اطلاع رسانی حوزه از حجاب او در هنگام حجاری تقدیر شده است. اسعدی بر روی فلز، گچ، سیمان و سفال کار کرده است که بین همه آن ها تراشیدن سنگ (پیکر تراشی) را به علت دقت و تأمل بیش از حد آن انتخاب کرد. او دارای دو فرزند دختر ویک پسر است که به کار نقاشی و حجمی و موسیقی علاقه دارند.
wiki: فرزانه اسعدی