کلمه جو
صفحه اصلی

فردریک بکمن

دانشنامه عمومی

کارل فردریک بکمن (Carl Fredrik Backman) نویسنده و وبلاگ نویس سوئدی ست که در دوم ژانویه ۱۹۸۱ در استکهلم به دنیا آمده است. پیش ترها شهرت بکمن در سوئد به خاطر وبلاگ نویسی بود. او برای روزنامه های مختلف مقاله می نوشت و همکاری اش را با مجله مترو هم شروع کرد. همین طور در سال ۲۰۱۲ کتاب مردی به نام اوه را نوشت که همان سال بیش از ۶۰۰ هزار نسخه از آن فروش رفت. این کتاب در حال حاضر به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده، رتبه اول پرفروش های سوئد و نیویورک تایمز را از آن خود کرده و فیلم برگرفته از کتاب با همین نام در ۲۰۱۶ در سینماهای جهان اکران شد. ترجمه فارسی رمان مردی به نام اوه توسط نشرنون، تندیس و چشمه منتشرشده است که در ایران نیز با استقبال زیادی روبرو شده است. او با همسر ایرانی خود دو فرزندش ساکن سوئد است .
مردی به نام اوه
تمام آنچه پسر کوچولویم باید دربارهٔ دنیا بداند
مادربزرگ سلام رساند و گفت متاسف است
بریت ماری اینجا بود
شهر خرس
و هر روز صبح راه خانه دورتر و دورتر می شود
ما در برابر شما
و من دوستت دارم
رسوایی
اثر دیگر این نویسنده؛ بریت ماری اینجا بود که در سال ۲۰۱۶ چاپ شده، توسط نشرنون و با ترجمه فرناز تیمورازف منتشر شده است.

نقل قول ها

کارل فردریک بکمن (Carl Fredrik Backman) (زادهٔ دوم ژانویه ۱۹۸۱ در استکهلم) نویسنده و وبلاگ نویس سوئدی است.
• «هر مرگی ناعادلانه است، و هر کسی که در عزاست، دنبال مقصر می گردد. اما خشم ما تقریباً همیشه با این بینشِ بی رحمانه مواجه می شود که هیچ کس مسئول مرگ کسی نیست؛ ولی اگر کسی مسئول باشد چه؟ اگر می دانستی چه کسی _ شخصی را که عاشقش بوده ای _ از تو ربوده چه؟ آن وقت چه کار می کردی؟»• «یک روزِ دوشنبه در ماه ژانویه است. بریت ماری جلوی میزتحریری کوچک در دفتر کوچک ادارهٔ کار نشسته. معلوم است که این هیچ ربطی به کارد و چنگال ندارد ولی نشانه ای است از اینکه هیچ چیز درست از آب درنیامده. کارد و چنگال را باید به ترتیب طبیعی اش توی کشو چید، چون زندگی هم باید طبیعی باشد. زندگی های طبیعی قابل عرضه هستند؛ آشپزخانه را تمیز می کنید، بالکن خودتان را دارید و از بچه ها مراقبت می کنید، و همهٔ این ها بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید کار می برند. مثلاً، بالکن. آدمی که زندگی طبیعی داشته باشد واقعاً توی ادارهٔ کار نمی نشیند. موهای زن جوانی که اینجا کار می کند مثل موهای مردها کوتاه است. خوب، مسلماً مشکلی نیست، معلوم است که مشکلی نیست. بریت ماری پیش داوری نمی کند. احتمالاً این مدل مو الان مد است، مطمئناً همین طور است. زن جوان به یک فرم اشاره می کند و لبخند می زند، انگار که عجله دارد. «لطفاً اینجا اسمتون رو بنویسید، شمارهٔ کارت ملی و آدرس!» باید مشخصات بریت ماری ثبت شود. انگار تبهکار است. انگار آمده تا از آنجا یک شغل بدزدد.• «با هیولاها نجنگ، وگرنه خودت هم یکی از اون ها میشی. وقتی مدت زمانی به یه گودال عمیق نگاه کنی، گودال هم به تو نگاه می کنه.»• «تمام هیولاها از همان ابتدا هیولا نبوده اند. تعدادی از آنها به خاطر غم و غصه هایشان هیولا شده اند.»• «مادربزرگ همیشه می گفت: «هیچ وقت سر به سر کسی نذار که وقت آزاد زیادی داره.» السا این جمله را برای خودش این طور ترجمه می کرد که: «هیچ وقت سر به سر کسی نذار که نسبت به سن و سالش خیلی سرحاله.»• «السا سرش را به علامت منفی تکان می دهد و کتاب را محکم می گیرد. به دروغ می گوید: «نه نخونده م.» چون او آن قدر مؤدب هست که بداند وقتی از یک نفر کتاب کادو می گیری، تا این حد به آن شخص بدهکاری که وانمود کنی کتاب را نخوانده ای. چون هدیهٔ واقعی در لذت خواندن نهفته است، نه در خود کتاب. این حداقل رفتار مودبانه ای است که آدم باید از خودش نشان دهد، البته اگر متکبر و از ما بهتران نباشد.»• «ساکنین دنیای واقعی همیشه ادعا می کنند که با گذشت زمان، از شدت غم و درد کاسته می شود؛ ولی این موضوع حقیقت ندارد. غم و درد تغییر نمی کند، ولی اگر ما مجبور شویم تمام عمر آنها را به دنبال خودمان بکشانیم، دیگر قادر نخواهیم بود هیچ چیز دیگری را تحمل کنیم. آن وقت غم ما را کاملاً زمین گیر می کند. پس آنها را در یک چمدان بسته بندی می کنیم و دنبال جایی می گردیم که بتوانیم چمدان را آنجا بگذاریم.»• «مادربزرگم همیشه می گفت فقط انسان های متفاوت قادرن دنیا رو تغییر بدن.»• «بزرگ ترین نیروی مرگ در این نیست که جان کسی را می ستاند، بلکه در این است که می تواند بازماندگان را به نقطه ای برساند که دیگر نخواهند به زندگی ادامه دهند.»• «آدم می خواهد دوستش داشته باشند، اگر نشد، مورد ستایش قرار بگیرد، اگر نشد، از او بترسند، اگر نشد، از او متنفر باشند و او را تحقیر کنند. روح از خالی بودن گریزان است و می خواهد به هر قیمت که شده، با دیگران ارتباط برقرار کند.»


کلمات دیگر: