کلمه جو
صفحه اصلی

سید علی محمد دستغیب

دانشنامه عمومی

با سید علی اصغر دستغیب اشتباه نشود.
معجم الثُّقات من جامع الرواة (در علم رجال)
موسوعة الهادی الی الطریقة الوسطی فی شرح العروة الوثقی (خارج فقه در پانزده جلد)، شامل: کتاب الاجتهاد و التقلید، کتاب الطهارة (سه جلد)، کتاب الصلاة (شش جلد)، کتاب الصوم (دو جلد)، کتاب الحجّ (دو جلد)، کتاب الخمس، کتاب الزکاة (دو جلد)، کتاب الاجارة، کتاب القضاء و الشهادات (دو جلد).
الهادی الی مناسک الحجّ (خارج فقه در مناسک حج در دو جلد).
الهادی الی المکاسب (خارج فقه معاملات) شامل: المکاسب المحرّمة (دو جلد)، البیع (در دست چاپ)
دعا و توسّل (در آداب دعا، همراه با حکایات و حالات بعضی مقرّبین)
سیره طلّاب (در آنچه که یک طلبه از آداب اخلاقی و شیوه زندگی و معاشرت با دیگران باید بداند)
سُبُلُ السّلام (دوره اصول عقاید برای نوجوانان و جوانان)
رساله توضیح المسائل
مناسک حج
پرسش و پاسخ (استفتائات) از محضر حضرت آیت الله سیدعلی محمد دستغیب
جزوات نشریات رایگان، شامل دروس تفسیر قرآن، نهج البلاغه، اخلاق اسلامی و عقاید اسلامی.
تفسیر سوره های مختلف قرآن.
طلیعه توحید (حاوی نکات عرفانی و لطیف در شرح دعای صباح به انضمام بیاینات مرحوم آیت الله نجابت)
تفسیر هادی (تا کنون دو جلد از آن منتشر شده)
سیّد علی محمّد دستغیب (زادهٔ ۲۳ اسفند ۱۳۱۳ در شیراز)، از مراجع تقلید شیعهٔ ایرانی است. او از سال ۱۳۶۰ (در دوره های نخست، سوم و چهارم) عضو مجلس خبرگان رهبری بوده است و برادر سید علی اصغر دستغیب دیگر نماینده مجلس خبرگان از استان فارس و خواهر زاده سید عبدالحسین دستغیب (شهید دستغیب) می باشد. مقلّدین دستغیب بیشتر از استان های جنوبی ایران و خصوصاً استان فارس هستند.
میرزا علی محمد دستغیب در ۲۳ اسفند ۱۳۱۳ در شیراز زاده شد. مادر وی خواهر سید عبدالحسین دستغیب (شهید دستغیب) می باشد. او برادر سید علی اصغر دستغیب دیگر نماینده مجلس خبرگان از استان فارس است.
از نوجوانی به مسجد جامع عتیق که بدست سید عبدالحسین دستغیب (در ایران معروف به شهید دستغیب) بازسازی و احیاء شده بود رفت وآمد داشت و از سخنان و نظرات او بهره می برد. رفته رفته با پرورش در این خانواده و ارتباط مستمر با سید عبدالحسین دستغیب به دروس علمیه، علاقه مند شد، چنان که در خلال تحصیلات دبیرستان تا اخذ دیپلم، ادبیات عرب (جامع المقدمات، سیوطی، مغنی و مطول) و معالم و شرایع را نزد استادان بنام شیراز در مدرسه علمیه قوام تحصیل کرد. از اوایل درس شرح لمعه با حسنعلی نجابت آشنا شد. لمعتین و مقدار زیادی از رسائل را نزد او گذراند و به دستور وی باقی ماندهٔ رسائل و همچنین مکاسب را نزد علی اکبر ارسنجانی به اتمام رساند. همچنین آشنایی وی با محمد جواد انصاری همدانی نیز بواسطه حسنعلی نجابت بود. او در خصوص آشنایی با محمد جواد انصاری همدانی گفته است:

نقل قول ها

سیّد علی محمّد دستغیب (زادهٔ ۲۳ اسفند ۱۳۱۳ در شیراز) از مجتهدین ایرانی وطن دوست ایرانی است و نماینده ی آیت العظمی حسین علی منتظری در فارس و از سال ۱۳۶۰ تاکنون عضو مجلس خبرگان رهبری بوده است. او برادر آیت الله سید علی اصغر دستغیب دیگر نماینده مجلس خبرگان از استان فارس است. مادر وی خواهر سید عبدالحسین دستغیب (شهید دستغیب) می باشد. مقلِدین دستغیب بیشتر از استان های جنوبی ایران و خصوصا استان فارس هستند.وی شاگرد عرفانی آیت الله انصاری همدانی و آیت الله العظمی نجابت بوده است.مسجد وی بیشتریت شهید طلبه در ایران و بیشترین شهید مساجد ایران را دارد.قریب به نهصد و پنجاه شهید از مسجد قبای شیراز بوده اند.در حال حاضر نیز مسجد ایشان محل مشتاقین معرفت الله است.
• « چرا دست های مرموز انجمن حجّتیّه را که امام امت‏ (رحمه الله) آنها را خطری برای انقلاب می‏دانست، در پشت صحنه لمس نمی‏کنید چه اشخاصی قوای سه گانه مقنّنه، قضائیه و مجریه را دور زده‏اند.» -> سید علی محمد دستغیب، نامه به مجلس خبرگان رهبری، ۳۱ شهریور ۱۳۸۸.
• «چه شده که کسی مسئول آنهمه اتّفاقات غیر قانونی نیست. چه شده که صدای فریادرسی و عدالتخواهی با حکومت نظامی جواب داده می‏شود. آیا اینها غیر از وجود بیگانگان به انقلاب، در پشت صحنه می‏باشد.» -> سید علی محمد دستغیب، نامه به مجلس خبرگان رهبری، ۳۱ شهریور ۱۳۸۸.
• «علمای بزرگ ما همانند شیخ مرتضی انصاری، میرزای شیرازی، سیدنا الاصفهانی، سیدنا الیزدی و امثالهم(رحمهم الله) که فدایی امام عصر(ارواحنا فداه) بودند، امّا هیچگاه در فکر این نبودند که جامعه را خراب کنند تا زمینه برای ظهور پیدا شود.» -> سید علی محمد دستغیب، نامه به مجلس خبرگان رهبری، ۳۱ شهریور ۱۳۸۸.
• «عده ای به خاطر کارهای نکرده خود از مردم انتظار تعریف و تمجید دارند.»• «یک عده ای در زمان رژیم سابق اطراف شاه را می گرفتند و از او تعریف و تمجید می کردند تا به حدی که او را ظل السطان یعنی سایه خداوند قلمداد می کردند، الان هم وضع به همین منوال است.»• «اکثریت مردم وقتی به درون خود مراجعه می کنند متوجه می شوند که فلان شخص چطور است؛ آیا حق است یا باطل؟ آن وقت یک چنین افرادی که در پی کتمان حق و واقعیات هستند از مردم انتظار تعریف و تمجید دارند.»• «نباید بر سر مردم زد و فضا به گونه ای باشد که مردم جرأت نداشته باشند در خانه خود درد دل کنند. آیا واقعاً باید این گونه باشد؟ یک دفعه بریزند در خانه مردم؟ از طرفی نماز نشان می دهند، اذان نشان می دهند، می آیند و اخلاق را تفسیر می کنند؛ اما از طرف دیگر، اتهام و تهمت می زنند و بازداشت می کنند، در صورتی که بازداشت بدون حکم جایز و شرعی نیست.»• «به تکلیف خود عمل می کنم؛ حال می خواهد کسی از سخنان من خوشحال شود یا ناراحت. شهادت در راه خدای تعالی که چیز بدی نیست. هر وقت خواستید بیایید و من را هم شهید کنید.»• «نمی شود که فقط یک شخص عهده دار مملکت گردد. قانون باید باشد که ولی فقیه هم در این قانون اساسی گنجانده شده است. البته کسی نباید منکر ولی فقیه شود و هیچ مسلمانی نباید انکار کند. بالاخره یک مجتهد و فقیه عادلی باید میدان دار باشد ولی این طور نیست که قانون به کنار گذاشته شود، قانون باید باشد، والا یک نفر که نمی تواند هفتاد میلیون را اداره کند.»


کلمات دیگر: