فنّاوری تعبیۀ مؤلفههای بازی در فعالیتهای جدّی برای به میدان آوردن کاربران و حل مسئلهها بهوسیلۀ آنها
بازی وارسازی
فرهنگ فارسی
دانشنامه عمومی
بازی وارسازی یا گیمیفیکیشن استفاده از خصوصیت ها و تفکرات بازی گونه است در زمینه هایی که ماهیت بازی ندارند.انگار کردن کار به بازی یا بازی انگاری را می توان مفهومی قدیمی دانست که چند سالی است دیدگاهی آکادمیک و منسجم گرفته. مفهوم اولیه بازی انگاری را می توان اینطور بیان کرد: استفاده کردن از انگیزاننده های طبیعی برای به حرکت درآوردن مخاطب. از آنجا که یکی از انگیزاننده های جذاب برای انسان تفریح و بازی است، این نقطه را می توان همان نقطهٔ آغازین مفهوم بازی انگاری دانست.
بازی سازی یادگیری
بازی (سرگرمی)
مطالعات بازی
طراحی تشویق-محور
بازی جدی
شبیه سازی
بازی ورزش
طبق تعریف لغت نامه وبستر، لغت گیمیفیکیشن به معنی فرایند افزودن بازی ها یا عناصر شبیه به بازی، به چیزی، با هدف تشویق مشارکت است.
تاکنون تعریف استاندارد و رسمی ای برای بازی انگاری ارائه نشده و اغلب افراد فعال در این زمینه این مفهوم را با اندکی تفاوت بکار می برند، ولی در بین همهٔ آن ها تعریفی که بیشترین مقبولیت را داراست همان تعریف فوق به معنای انگاشتن کار به بازی می باشد: استفاده از خصوصیت ها و تفکرات بازی گونه، در زمینه هایی که ماهیت بازی ندارند.
واژهٔ گیمیفیکیشن اولین بار در سال ۲۰۰۲ ابداع شد، ولی تا سال ۲۰۱۰ چندان مورد استقبال قرار نگرفت. این مفهوم در سال ۲۰۰۸ در زمینه رسانه های دیجیتال مطرح شد و با انتشار کتاب چگونگی استفاده از مکانیزم های بازی رواج پیدا کرد. در سال ۲۰۱۱ این رویکرد مورد توجه شرکت های سرمایه گذاری قرار گرفت و همزمان تحقیقات و مطالعات دانشگاهی فراوانی دربارهٔ آن آغاز شد. شرکت های متعدد با درک فرصت ایجاد شده به واسطه این نگاه تازه، در این حوزه سرمایه گذاری کردند و به ارائه خدمات بازی آفرینی به آن ها پرداختند.
بازی سازی یادگیری
بازی (سرگرمی)
مطالعات بازی
طراحی تشویق-محور
بازی جدی
شبیه سازی
بازی ورزش
طبق تعریف لغت نامه وبستر، لغت گیمیفیکیشن به معنی فرایند افزودن بازی ها یا عناصر شبیه به بازی، به چیزی، با هدف تشویق مشارکت است.
تاکنون تعریف استاندارد و رسمی ای برای بازی انگاری ارائه نشده و اغلب افراد فعال در این زمینه این مفهوم را با اندکی تفاوت بکار می برند، ولی در بین همهٔ آن ها تعریفی که بیشترین مقبولیت را داراست همان تعریف فوق به معنای انگاشتن کار به بازی می باشد: استفاده از خصوصیت ها و تفکرات بازی گونه، در زمینه هایی که ماهیت بازی ندارند.
واژهٔ گیمیفیکیشن اولین بار در سال ۲۰۰۲ ابداع شد، ولی تا سال ۲۰۱۰ چندان مورد استقبال قرار نگرفت. این مفهوم در سال ۲۰۰۸ در زمینه رسانه های دیجیتال مطرح شد و با انتشار کتاب چگونگی استفاده از مکانیزم های بازی رواج پیدا کرد. در سال ۲۰۱۱ این رویکرد مورد توجه شرکت های سرمایه گذاری قرار گرفت و همزمان تحقیقات و مطالعات دانشگاهی فراوانی دربارهٔ آن آغاز شد. شرکت های متعدد با درک فرصت ایجاد شده به واسطه این نگاه تازه، در این حوزه سرمایه گذاری کردند و به ارائه خدمات بازی آفرینی به آن ها پرداختند.
wiki: بازی وارسازی
فرهنگستان زبان و ادب
{gamification} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] فنّاوری تعبیۀ مؤلفه های بازی در فعالیت های جدّی برای به میدان آوردن کاربران و حل مسئله ها به وسیلۀ آنها
کلمات دیگر: