آئروسپاسیال اس آ ۳۳۰ پوما. آئروسپاسیال اس آ ۳۳۰ پوما (به فرانسوی: Aérospatiale SA 330 Puma) بالگرد دوموتوره چندمنظوره و ترابری تاکتیکی فرانسوی است. این بال گرد در شرکت هوانوردی سود طراحی و تولید شده و پس از ادغام شرکت سود و نورد و ایجاد شرکت آئرواسپیشیال تولید آن در این شرکت ادامه یافت. پوما تحت لیسانس آئروسپاسیال در رومانی و بدون لیسانس در آفریقای جنوبی هم تولید شد. موفقیت تجاری پوما موجب شد تا مدل های ارتقایافته ای از آن از دهه ۱۹۹۰ تاکنون با نام های آاس ۳۳۲ سوپر پوما و آ۵۳۲ کوگار هم در شرکت یوروکوپتر تولید شوند.
Helicopter History Site aerospatiale sa 330 puma
پوما در جنگ های متعددی از جمله جنگ ایران و عراق، جنگ خلیج فارس، جنگ های مرزی آفریقای جنوبی، جنگ های استعماری پرتغال، جنگ های یوگسلاوی، جنگ عراق و جنگ فالکلند شرکت داشته است. مدل غیرنظامی این هلیکوپتر نیز تولید شده و مورد استفاده چندین کاربر غیرنظامی قرار گرفته است.
پوما به همراه هلیکوپتر فرانسوی غزال و هلیکوپتر انگلیسی لینکس یکی از سه هلیکوپتری بود که بر اساس قرارداد سال ۱۹۶۷ بریتانیا و فرانسه قرار شد توسط هر دو کشور تولید شده و مورد استفاده قرار گیرند. نخستین پیش نمونه پوما در سال ۱۹۶۵ پرواز کرده و آخرین نمونه های پیش از آغاز تولید انبوه در سال ۱۹۶۸ به پرواز درآمدند. نتیجه پروازهای آزمایشی رضایتبخش بود و حکایت از یک بال گرد سریع و چابک با اعتمادپذیری بالا داشت. در نتیجه تولید انبوه این هلیکوپتر در همین سال آغاز شد و در سال ۱۹۷۰ به طور رسمی وارد ارتش فرانسه شد. پوما به یکی از بهترین طرح های هلیکوپتر تاریخ تبدیل شد و ارتش های دست کم ۴۰ کشور دنیا از این هلیکوپتر استفاده کردند. این هلیکوپتر که در ابتدا آلوئت ۴ نام گذاری شده بود تا سال ۱۹۸۷ در خط تولید بود و در مجموع ۶۹۷ فروند از آن ساخته شد.
نیروی محرکه پوما را دو موتور توربوشفت هر یک به قدرت ۱۵۷۵ اسب بخار تأمین می کردند. حداکثر سرعت این هلیکوپتر ۲۷۳ کیلومتر بر ساعت و برد عملیاتی آن ۵۸۰ کیلومتر بود. سرعت صعود پوما ۴۲۷ متر بر ثانیه و سقف پروازی آن هم ۴۸۰۰ متر از سطح دریا بود. پروانه اصلی آن چهار پره و روتور دم آن پنج پره داشت. وزن خالی پوما ۳۵۳۶ کیلوگرم و حداکثر وزن برخاست آن ۷ تن بود. این هلیکوپتر سه خدمه پروازی داشته و ظرفیت حمل ۱۶ سرنشین را داشت. طول هلیکوپتر ۱۸٫۱۵ متر و ارتفاع آن هم ۵٫۱۴ متر بود.
Helicopter History Site aerospatiale sa 330 puma
پوما در جنگ های متعددی از جمله جنگ ایران و عراق، جنگ خلیج فارس، جنگ های مرزی آفریقای جنوبی، جنگ های استعماری پرتغال، جنگ های یوگسلاوی، جنگ عراق و جنگ فالکلند شرکت داشته است. مدل غیرنظامی این هلیکوپتر نیز تولید شده و مورد استفاده چندین کاربر غیرنظامی قرار گرفته است.
پوما به همراه هلیکوپتر فرانسوی غزال و هلیکوپتر انگلیسی لینکس یکی از سه هلیکوپتری بود که بر اساس قرارداد سال ۱۹۶۷ بریتانیا و فرانسه قرار شد توسط هر دو کشور تولید شده و مورد استفاده قرار گیرند. نخستین پیش نمونه پوما در سال ۱۹۶۵ پرواز کرده و آخرین نمونه های پیش از آغاز تولید انبوه در سال ۱۹۶۸ به پرواز درآمدند. نتیجه پروازهای آزمایشی رضایتبخش بود و حکایت از یک بال گرد سریع و چابک با اعتمادپذیری بالا داشت. در نتیجه تولید انبوه این هلیکوپتر در همین سال آغاز شد و در سال ۱۹۷۰ به طور رسمی وارد ارتش فرانسه شد. پوما به یکی از بهترین طرح های هلیکوپتر تاریخ تبدیل شد و ارتش های دست کم ۴۰ کشور دنیا از این هلیکوپتر استفاده کردند. این هلیکوپتر که در ابتدا آلوئت ۴ نام گذاری شده بود تا سال ۱۹۸۷ در خط تولید بود و در مجموع ۶۹۷ فروند از آن ساخته شد.
نیروی محرکه پوما را دو موتور توربوشفت هر یک به قدرت ۱۵۷۵ اسب بخار تأمین می کردند. حداکثر سرعت این هلیکوپتر ۲۷۳ کیلومتر بر ساعت و برد عملیاتی آن ۵۸۰ کیلومتر بود. سرعت صعود پوما ۴۲۷ متر بر ثانیه و سقف پروازی آن هم ۴۸۰۰ متر از سطح دریا بود. پروانه اصلی آن چهار پره و روتور دم آن پنج پره داشت. وزن خالی پوما ۳۵۳۶ کیلوگرم و حداکثر وزن برخاست آن ۷ تن بود. این هلیکوپتر سه خدمه پروازی داشته و ظرفیت حمل ۱۶ سرنشین را داشت. طول هلیکوپتر ۱۸٫۱۵ متر و ارتفاع آن هم ۵٫۱۴ متر بود.