کلمه جو
صفحه اصلی

شرکت نوپا

فارسی به انگلیسی

startup


فرهنگ فارسی

استارتاپ


دانشنامه عمومی

شرکت نوپا یا نوآفرین یا استارتاپ (به انگلیسی: startup، کوتاه شدهٔ startup company) به یک شرکت یا کسب وکار گفته می شود که معمولاً به تازگی و در نتیجهٔ کارآفرینی ایجاد شده است، رشد سریعی دارد، و در جهت تولید راه حلی نوآورانه و دوام پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته است.
مرکز رشد
طرح کسب وکار
کارآفرینی
استراتژی خروج
استارتاپ ناب
سرمایه گذاری خصوصی
دفتر کار مجازی
این شرکت ها معمولاً مبتنی بر ایده هایی ریسک پذیر هستند که مدل کسب وکارشان مشخص نیست و بازار هدفشان نیز در حد فرض است. شرکت های نوپا می توانند در هر حوزه ای ایجاد شوند، ولی اغلب به شرکت هایی گفته می شود که رشد سریعی دارند و در زمینهٔ فنّاوری (تکنولوژی) فعالیت می کنند. شرکت های نوپا در دورهٔ حباب دات کام محبوب شدند.
شرکت های نوپا می توانند در هر شکلی و به هر اندازه ای ایجاد شوند. سرمایه گذارها به طور کلی به آن دسته از شرکت های نوپایی جلب می شوند که نسبت خطر به سود بالایی دارند و مقیاس پذیرتر هستند، و بنابراین هزینهٔ راه اندازی کمتر، ریسک زیاد و توان بالقوهٔ بالایی برای برگرداندن سرمایه دارند. معمولاً یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد، یعنی می تواند با سرمایه ای کمتر، نیروی کار یا زمینهٔ رشد بیشتری نسبت به شرکت های قدیمی داشته باشد.
شرکت های نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینه های مختلفی دارند. شرکت های دیگر یا افراد سرمایه گذار می توانند به شرکت های نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند. در عمل خیلی از شرکت های نوپا توسط بنیانگذارانشان سرمایه گذاری می شوند.


کلمات دیگر: