کتاب تئاتر و همزادش (به فرانسوی: Le Théâtre et son Double) مجموعه نوشتارهایی است از آنتونن آرتو دربارهٔ تئاتر که در ۱۹۳۸ منتشر شده است.
تئاتر شقاوت
تئاتر پوچی
فراواقع گرایی
۱۰۰ کتاب قرن لوموند
آرتو کار خود را به عنوان حمله ای به تفکر تئاتری رایج و اهمیت زبان درام نزد ایشان، در مخالفت با نشاط حاصل از تجربه حسی تماشاگر، در مقابل قرار دادن تئاتر در میان گونه ها و فرم های ادبی و ضرورت بیان در برابر خشنودی مخاطبان، طرح ریزی کرده است.
قطعه های مشهورتر این مجموعه شامل «شاهکارهای بیش تری نیست»، حمله آرتو به آن چه وی، نخبه سالاری قاعدهٔ ادبی-تئاتری بی ربط و از رده خارج می نامد و همین طور، تئاتر شقاوت آن جا که آرتو اهمیت بازگرداندن «اندیشه نوعی زبان بی همتا و معلق بین حرکات و تفکر» را بیان می کند.
این مجموعه نوشتارها امروز نیز خواندنی هستند و به صورتی قدرتمند بر فلسفهٔ کارگردانی کسانی چون پیتر بروک مؤثر بوده است.
تئاتر شقاوت
تئاتر پوچی
فراواقع گرایی
۱۰۰ کتاب قرن لوموند
آرتو کار خود را به عنوان حمله ای به تفکر تئاتری رایج و اهمیت زبان درام نزد ایشان، در مخالفت با نشاط حاصل از تجربه حسی تماشاگر، در مقابل قرار دادن تئاتر در میان گونه ها و فرم های ادبی و ضرورت بیان در برابر خشنودی مخاطبان، طرح ریزی کرده است.
قطعه های مشهورتر این مجموعه شامل «شاهکارهای بیش تری نیست»، حمله آرتو به آن چه وی، نخبه سالاری قاعدهٔ ادبی-تئاتری بی ربط و از رده خارج می نامد و همین طور، تئاتر شقاوت آن جا که آرتو اهمیت بازگرداندن «اندیشه نوعی زبان بی همتا و معلق بین حرکات و تفکر» را بیان می کند.
این مجموعه نوشتارها امروز نیز خواندنی هستند و به صورتی قدرتمند بر فلسفهٔ کارگردانی کسانی چون پیتر بروک مؤثر بوده است.
wiki: صد کتاب برتر قرن لوموند است. این کتاب در سال ۱۳۸۳ توسط نشر قطره و با ترجمهٔ نسرین دخت خطاط به فارسی منتشر شده است.
wiki: تئاتر و همزادش (کتاب)