یکی از فلاسفه خراسان شاگرد ابو زید بلخی
ابوالحسن عامری
فرهنگ فارسی
لغت نامه دهخدا
ابوالحسن عامری. [ اَ بُل ْ ح َ س َ ن ِ م ِ ] ( اِخ ) محمدبن یوسف عامری. یکی از فلاسفه خراسان شاگرد ابوزید بلخی و معاصر ابوعلی سینا. او سفری به بغداد کرد و بازگشت و پنج سال به ری در خدمت ابن عمید بزیست آنگاه بخراسان شد وبا ابوعلی بن سینا مکاتبه پیوست چنانکه یکی از تصنیفات بوعلی جواب اسئله عامری است. و ابوالحسن را بر کتب ارسطو شروح است و از کتب اوست : الاَمد علی الابد.
نقل قول ها
ابوالحسن محمد بن یوسف عامری (به عربی: أبو الحسن محمد ابن یوسف العامری) فیلسوف، منطق دان و دانشمند معروف در سده چهارم هجری بود. ابوالحسن عامری از جمله مهم ترین فیلسوفانی است که در فاصله زمانی میان فارابی و ابن سینا می زیسته است.
• «هر جوهری از جواهر جهان هستی به حسب ذات، دارای فعلی خاص و عملی ویژه است. در این میان آنچه مخصوص به انسان است و فعل ویژه وی به شمار می آید، این است که می تواند حق را بشناسد و بر اساس آن عمل کند. به این ترتیب کامل ترین مردم کسی است که در معرفت حق از دیگران بهره مندتر است و در عمل کردن به مقتضای حق از همه تواناتر.» -> از کتاب التقریر لاوجه التقدیر (ص۳۰۶)
• «نفس از عقل مدد می گیرد و به طبیعت مدد می رساند.» ۱۸۱ -> در کتاب السعاده و الا سعاد ص
• «عقل ناموس نفس است و نفس خدمتکار عقل. وقتی نفس در خدمت عقل قرار می گیرد، نوعی پاکی و روشنایی در آن پدیدار می شود و هنگامی که خدمت عقل را ترک گوید، نورش خاموش می شود و پاکی آن نابود می شود و در آن هنگام نادانی آشکار می شود و فساد و تباهی شیوع می یابد.» ۱۸۰ -> در کتاب السعاده و الا سعاد ص
• «خلیفه خدا کسی است که در جوهر وجودی او نخستین معانی روحانی و آخرین معانی جسمانی تحقق یافته باشد و این همان موجودی است که ملتقای دو اقلیم است و ارتباط دو جهان بدوست.» -> الامد علی الابد ص ۱۳۱
• «ابوالحسن رشک دانشمندان پایتخت نشین را برانگیخت، چه آنان می ترسیدند که با حضور این شهرستانی زمخت رفتار که با دانش و فضیلت خود احترام همگان را برمی انگیخت، از عنایات امیر محروم شوند.» -> آرگون،. (دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ۵/۳۴۷)
• «هر جوهری از جواهر جهان هستی به حسب ذات، دارای فعلی خاص و عملی ویژه است. در این میان آنچه مخصوص به انسان است و فعل ویژه وی به شمار می آید، این است که می تواند حق را بشناسد و بر اساس آن عمل کند. به این ترتیب کامل ترین مردم کسی است که در معرفت حق از دیگران بهره مندتر است و در عمل کردن به مقتضای حق از همه تواناتر.» -> از کتاب التقریر لاوجه التقدیر (ص۳۰۶)
• «نفس از عقل مدد می گیرد و به طبیعت مدد می رساند.» ۱۸۱ -> در کتاب السعاده و الا سعاد ص
• «عقل ناموس نفس است و نفس خدمتکار عقل. وقتی نفس در خدمت عقل قرار می گیرد، نوعی پاکی و روشنایی در آن پدیدار می شود و هنگامی که خدمت عقل را ترک گوید، نورش خاموش می شود و پاکی آن نابود می شود و در آن هنگام نادانی آشکار می شود و فساد و تباهی شیوع می یابد.» ۱۸۰ -> در کتاب السعاده و الا سعاد ص
• «خلیفه خدا کسی است که در جوهر وجودی او نخستین معانی روحانی و آخرین معانی جسمانی تحقق یافته باشد و این همان موجودی است که ملتقای دو اقلیم است و ارتباط دو جهان بدوست.» -> الامد علی الابد ص ۱۳۱
• «ابوالحسن رشک دانشمندان پایتخت نشین را برانگیخت، چه آنان می ترسیدند که با حضور این شهرستانی زمخت رفتار که با دانش و فضیلت خود احترام همگان را برمی انگیخت، از عنایات امیر محروم شوند.» -> آرگون،. (دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ۵/۳۴۷)
wikiquote: ابوالحسن_عامری
کلمات دیگر: