کلمه جو
صفحه اصلی

ارش نراقی

دانشنامه عمومی

آرش نراقی. آرش نراقی (زاده ۱۳۴۵ در تهران) داروساز، نویسنده، مترجم و فیلسوف است. عمدهٔ فعالیت های وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و اخلاق است.
رساله دین شناخت: مدلی در تحلیل ایمان ابراهیمی (تهران، انتشارات طرح نو، ۱۳۷۸)؛
اخلاق حقوق بشر (تهران، انتشارات نگاه معاصر، ۱۳۸۹)؛
آینه جان: مقالاتی دربارهٔ احوال و اندیشه های مولانا جلال الدین بلخی (تهران، نشر نگاه معاصر، ۱۳۸۹)
"حدیث حاضر و غایب: مقالاتی درباب الهیات غیبت" (تهران، نشر نگاه معاصر، ۱۳۹۰)
دربارهٔ عشق (مجموعه مقالات) (تهران، نشر نی، ۱۳۹۰)،
او هم اکنون دانشیار دین و فلسفه در در کالج موراوین (Moravian College) پنسیلوانیای آمریکا است.
آرش نراقی در سال ۱۳۴۵ در تهران متولد شد. دکترای داروسازی را در سال ۱۳۶۳ از دانشگاه تهران به اتمام رساند و پس از مهاجرت به آمریکا، دکترای فلسفه را از دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۸) اخذ نمود. رسالهٔ دکتری وی Moral Dilemmas in the Context of Virtue Ethics نام دارد.
او در ابتدا مقالاتش را با نام احمد نراقی می نوشت. آرش نراقی هم اکنون دروس فلسفه و دین را به دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه موراویان پنسیلوانیا تدریس می کند.

نقل قول ها

آرش نراقی. آرش نراقی، نویسنده، مترجم، استادیار کالج موروین و عضو هیئت مدیره مؤسسه خشونت پرهیزی برای دموکراسی است. عمدهٔ فعالیت های وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفت شناسی است.
• «در چارچوب این نظریه (ولایت مطلقه فقیه)، خوب و بد امور یکسره در گرو تشخیص و تصمیم ولی فقیه است، و هیچ قید مستقلی دامنه تصمیمات ولی فقیه را مقید نمی کند: هرچه آن خسرو کند شیرین کند! اگر ولی فقیه تشخیص دهد که دروغ گفتن، بهتان زدن، تقلب کردن، ریختن خون بیگناهان، یا تجاوز جنسی به منتقدان، برای حفظ پایه های نظام ضروری است، در آن صورت انجام این اعمال اخلاقاً برای مؤمنان و مقلّدان مجاز، و بلکه واجب می شود. اما نظام اخلاقی ای که در آن دروغ گفتن، بهتان زدن، تجاوز جنسی، قتل انسان بیگناه، اضرار به غیر، و امثال آنها مجاز باشد عین بی اخلاقی است. زندگی بر مبنای این نوع مصلحت گرایی لگام گسیخته نهایتاً با بی اخلاقی یا هرج و مرج و آنارشی اخلاقی فاصله ای ندارد. اخلاق برآمده از نظریه ولایت مطلقه فقیه در نهایت نوعی بی اخلاقی مقدس مآبانه از کار درمی آید.» -> در کنفرانس «ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری» در تاریخ اوّل جولای سال ۲۰۰۹ (دهم تیرماه سال ۱۳۸۸)
• «به نظر من اخلاق در اساس و به ذات خود مستقل از ادیان و ایدئولوژی هاست، و در اساس به قیودی از نوع «اسلامی» یا «لیبرالی» مقید نیست. به بیان دیگر، اعتبار یا عدم اعتبار احکام اخلاقی را باید بر مبنایی مستقل از ادیان و ایدئولوژی ها، یعنی بر مبنایی عقلانی تعیین کرد؛ بنابراین، به این معنا چیزی به نام اخلاق اسلامی یا اخلاق لیبرالی وجود ندارد. اما البته در قلمرو اخلاق مستقل و اخلاقیات مجاز، ممکن است که کسانی بر حسب نیازها و اهداف خاصی که دارند (و چه بسا متناسب با باورهای دینی یا ایدئولوژیک ایشان باشد) دست به گزینش بزنند، به پاره ای ارزشها تقدم و اولویت ویژه ببخشند، و به این ترتیب در قلمرو اخلاق مجاز نظامهای اخلاقی متفاوتی را سامان بدهند. به این اعتبار احیاناً بتوان از چیزی به نام اخلاق اسلامی یا اخلاق لیبرالی سخن گفت.» -> نسبت اخلاق اسلامی و اخلاق لیبرالی (مصاحبه با ماهنامه مهرنامه)

پیشنهاد کاربران

رش به: ناوبری، جستجو
آرش نراقی
زادروز ۱۳۴۵
تهران
ملیت ایرانی
پیشه استادیار دانشگاه
عضو هیات مدیره موسسه خشونت پرهیزی برای دموکراسی
پژوهشگر فلسفه
نویسنده
مترجم
آرش نراقی با نام مستعار احمد نراقی ( زاده ۱۳۴۵ در تهران ) نویسنده، مترجم، استادیار کالج موروین و عضو هیات مدیره موسسه خشونت پرهیزی برای دموکراسی است. عمدهٔ فعالیت های وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفت شناسی می باشد. [۱][۲][۳][۴][۵]
محتویات
زندگی و تحصیلات
آرش نراقی در سال ۱۳۴۵ در تهران متولد شد. دکترای داروسازی را از دانشگاه تهران؛ و پس از مهاجرت به آمریکا، دکترای فلسفه را از دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا اخذ نمود. وی هم اکنون استادیار دین و فلسفه، در کالج موراوین ( Moravian College ) پنسیلوانیای آمریکا است.
او در ابتدا مقالاتش را با نام احمد نراقی می نوشته است. [۶]
نظرات
برخی نظرات او عبارتند از[۷]:
رژیم غذایی گوشتخوارانه اخلاقاً نارواست.
تحت شرایطی اخلاقاً می توان از سلاح هسته ای استفاده کرد، با وجود آگاهی از این که: ۱ - این سلاح میان افراد نظامی و افراد غیرنظامی و بیگناه تمایز نمی نهد؛ و ۲ - این شیوه جنگی بیش از آن حدّی که برای پیروزی لازم است، زیان به بار می آورد.
تحریم اقتصادی دولت های ناقض حقوق بشر اگرچه زیان هایی را متوجه شهروندان کند - حتی اگر چه آسیب هایی که به شهروندان می رساند، بیش از فشاری باشد که به دولت خاطی می رساند - اخلاقاً موّجه است.
دولت آمریکا را نباید به خاطر لشکرکشی به دیگر کشورها برای اموری مانند پیشرفت دموکراسی ملامت کرد.
حمله کشورهای غربی به لیبی اخلاقاً مشروع است.
کذب در کلام وحیانیِ برحق ممکن است.
آدمی حقّ ناحق بودن دارد.
در مورد اهانت به پیامبر اسلام: "آیا هربار که کسی از آزادی بیان سوء استفاده می کند، اهل ایمان باید کاروبار خود را رها کنند، به خیابانها بریزند و آشوب به پا کنند؟ فرد صاحب ایمان در رویارویی با امور ناگوار و ناپسند است که باید ادب و شکیبایی خود را نشان دهد. بنیادگرایان مذهبی، بقا و منافع خود را در آشوب و خشونت می جویند. آزادی بیان چندان مهم است که ما باید سوء استفاده از آن را، هر چقدر هم که دل آزار باشد، به عنوان شرّی لازم بپذیریم. دولتها حق ندارند در این گونه مسائل دخالت کنند. "[۸]
آثار
کتاب شناسی
رساله دین شناخت: مدلی در تحلیل ایمان ابراهیمی ( تهران، انتشارات طرح نو، ۱۳۷۸ ) ؛[۹] [۱۰]
اخلاق حقوق بشر ( تهران، انتشارات نگاه معاصر، ۱۳۸۹ ) ؛[۱۱]
آینه جان: مقالاتی دربارهٔ احوال و اندیشه های مولانا جلال الدین بلخی ( تهران، نشرنگاه معاصر، ۱۳۸۹ ) [۱۲]
"حدیث حاضر و غایب: مقالاتی درباب الهیات غیبت" ( تهران، نشر نگاه معاصر، ۱۳۹۰ ) [۱۳][۱۴][۱۵]
عقل و اعتقاد دینی: درآمدی بر فلسفه دین، مایکل تاد پترسون، ویلیام هاسکر، بروس رایشنباخ، دیوید بازینجر، احمد نراقی ( مترجم ) ، ابراهیم سلطانی ( مترجم ) ، تهران: طرح نو، ۱۳۷۶
کلام فلسفی ( ترجمه ) ، انتشارات صراط، ۱۳۷۴
مقاله
مقالات بسیاری از او به ویژه در نشریات مشهوری چون کیان و راه نو به چاپ رسیده است. [نیازمند منبع]
مولوی و مذهب عشق[۱۶]
متن مقدّس و معضله هرمنوتیکی[۱۷]
فضیلت بخشایش [۱۸]
امکان و ساختار وحی زبانی[۱۹]
لیبرالیسم: فردگرایی یا خویشتن مداری؟[۲۰]
اخلاقی و غیراخلاقی، طبیعی و غیرطبیعی[۲۱]
آیا "مسلمان سکولار" ممکن است؟[۲۲]
نقد اخلاقی نظریه ولایت فقیه[۲۳]
در بستر زمان[۲۴]
دین رحمانی و اصلاح قانون اساسی[۲۵]
تجاوز جنسی به مثابه نقض حقوق بشر[۲۶]
جنبش سبز در حصار قانون[۲۷]
ترجمه
دربارهٔ عشق ( مجموعه مقالات ) ( تهران، نشرنی، ۱۳۹۰ ) ، [۲۸][۲۹]
از بخش های این کتاب می توان به «خطابه آلکیبیادس: قرائتی از رساله مهمانی افلاطون - مارتا نوسباوم، فضیلت عشق ( اروتیک ) - رابرت سالومون پیوند عشق - رابرت نوزیک، دلایلی برای عشق ورزیدن - لارنس تامس، عشق های مخاطره آمیز - انت بایر و درباره آینده عشق: روسو و فمنیست های رادیکال - الیزابت راپاپورت» اشاره کرد. [۳۰]
عقل و اعتقاد دینی: درآمدی بر فلسفه دین - با همکاری ابراهیم سلطانی ( تهران، انتشارات طرح نو، ۱۳۷۶ ) ؛ [۳۱][۳۲]
کلام فلسفی - با همکاری ابراهیم سلطانی ( تهران، انتشارات صراط، ۱۳۷۴ ) . [۳۳]
تدریس در دانشگاه
آرش نراقی دروس فلسفه را به دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه موراویای پنسیلوانیا تدریس کرده است. [نیازمند منبع]
پانویس
↑ آرش نراقی به پرسش ها درباره «اسلام و حقوق اقلیت های جنسی» پاسخ می دهد
↑ ‭BBC ‮فارسی‬ - ‮ایران‬ - ‮ پژواک: اعتراض و سرکوب در ایران؛ افزایش یا محو خشونت؟ ‬
↑ جنبش راه سبز - آرش نراقی: روابط اقوام باید بر مناسبات عادلانه استوار شود
↑ Arash Naraghi - California State University San Bernardino - RateMyProfessors. com
↑ Arash Naraghi
↑ آفتاب - پروژه روشنفکری دینی سروش از دیدگاه آرش نراقی
↑ سایت آرش نراقی، arashnaraghi. org
↑ http://www. arashnaraghi. org/discussion. htm
↑ Untitled Page
↑ مجله کتاب ماه دین - شماره ۲۸ - مدل ایمان ابراهیمی یا بازنمود الهیات تجربی
↑ راسخون - کتابشناسی - اخلاق حقوق بشر
↑ راسخون - کتابشناسی - آینه جان: مقالاتی درباره احوال و اندیشه های مولانا جلال الدین بلخی
↑ کانون ايرانی پژوهشگران ٠لس٠ه Ùˆ حکمت - آرش نراقي‌
↑ آدینه بوک: حدیث حاضر و غایب: مقالاتی در باب الهیات غیبت
آرش نراقی
↑ خبرگزاری کتاب ایران ( IBNA ) - نراقی از «حدیث حاضر و غایب، مقالاتی درباره الهیات غیبت» نوشت
↑ رادیو زمانه | اندیشه زمانه | مقالات | مولوی و . . .


کلمات دیگر: