رومن یاکوبسن (تولد :۱۱ اکتبر۱۸۹۶ - درگذشت: ۱۸ ژوئیه۱۹۸۲) زبان شناس روسی و نظریه پرداز ادبی بود. او یکی از بنیان گذاران مکتب زبان شناسی پراگ به شمار می رود.فردینان دو سوسور، نیکولای تروبتسکوی
او ابتدا در روسیه فعالیت می کرد. پس از انقلاب روسیه به پراگ رفت و در حلقه زبان شناسی پراگ به فعالیت های خود ادامه داد. با شروع جنگ جهانی دوم، ابتدا به کپنهاگ و سپس به آمریکا رفت و به تدریس در دانشگاه هاروارد و مؤسسه فناوری ماساچوست پرداخت. او در سال ۱۹۸۲ در آمریکا درگذشت.
او در پژوهش های زبان شناختی خود، کاملاً چندبعدی عمل می کرد و جنبه های مختلف مطالعه زبان را مد نظر قرار می داد.
او مقالاتی راجع به زبان آموزی کودک، ترتیب یادگیری مفاهیم زبانی و مراحل فراگیری همخوان ها و واکه ها و زبان پریشی دارد و بنابراین یکی از پیشگامان علم روان شناسی زبان به حساب می آید. او با استفاده از مفهوم نشانداری توانست آن دسته از مقوله های زبانی را که کودکان در مراحل اولیه یادگیری می آموزند و در صورت وقوع زبان پریشی، دیرتر از دست می روند، مشخص کند. او این مقوله ها را بی نشان و سایر مقوله های زبانی را که دیرتر آموخته می شوند و در زبان پریشی زودتر از دست می روند، نشان دار می داند.
او ابتدا در روسیه فعالیت می کرد. پس از انقلاب روسیه به پراگ رفت و در حلقه زبان شناسی پراگ به فعالیت های خود ادامه داد. با شروع جنگ جهانی دوم، ابتدا به کپنهاگ و سپس به آمریکا رفت و به تدریس در دانشگاه هاروارد و مؤسسه فناوری ماساچوست پرداخت. او در سال ۱۹۸۲ در آمریکا درگذشت.
او در پژوهش های زبان شناختی خود، کاملاً چندبعدی عمل می کرد و جنبه های مختلف مطالعه زبان را مد نظر قرار می داد.
او مقالاتی راجع به زبان آموزی کودک، ترتیب یادگیری مفاهیم زبانی و مراحل فراگیری همخوان ها و واکه ها و زبان پریشی دارد و بنابراین یکی از پیشگامان علم روان شناسی زبان به حساب می آید. او با استفاده از مفهوم نشانداری توانست آن دسته از مقوله های زبانی را که کودکان در مراحل اولیه یادگیری می آموزند و در صورت وقوع زبان پریشی، دیرتر از دست می روند، مشخص کند. او این مقوله ها را بی نشان و سایر مقوله های زبانی را که دیرتر آموخته می شوند و در زبان پریشی زودتر از دست می روند، نشان دار می داند.
wiki: رومن یاکوبسن