کلمه جو
صفحه اصلی

سنگسار در اسلام

دانشنامه عمومی

در شریعت اسلام، سنگسار یا رَجَم حد شرعی زنای محصنه است، که در خصوص مرد و زن زناکار تحت شرایط بسیار خاص احصان اعمال می شود. دست کم 10 شرط باید محقق شود تا فردی محکوم به سنگسار شود . برای اجرای حد شرعی لازم است شرایط اثبات زنا محقق گردد.(از جمله شهادت چهار مرد عادل بر دیدن لحظه زنا )
کتاب الإستبصار، جلد ۴، به صورت آنلاین، کتاب الحدود (۱۱۷ - باب من یجب علیه الجلد ثم الرجم)
تهذیب الحکام، الجزء العاشر کِتَابُ الْحُدُودِ، به صورت آنلاین
سنگسار قا نون اسلام، عطوفت اسلامی
اسلام تکس: چرا مسلمانها، فرد زناکار را سنگسار می کنند در حالیکه قرآن می گوید فقط صد ضربه شلاق بزنید؟؟!!
احادیث رجم در کتاب وسائل الشیعه: باب کیفیة الرجم وجملة من أحکامه، ـ باب أن من زنی بجاریة زوجته فعلیه الرجم مع الاحصان، وکذا لو زنی بکافرة، وکذا لو وطأ أمته بعدما زوجها، احادیث رجم
۳۴ حدیث سنگسار در صحیح بخاری و صحیح مسلم
http://www.irfi.org/articles/articles_151_200/opposing_rajm.htm
http://www.irfi.org/articles/articles_51_100/stoning_to_death_does_not_appear.htm
Stoning to Death
Punishment of Rajam
Stoning to Death: A Violation of the Qur'an
بگفته جان بورتان مجازات زناکار در قرآن مورد با مجازات سنگسار تفاوت می دارد. برخی از فقیهان قدیمی دقیقاً به همین دلیل مجازات سنگسار را رد می کردند اما در کل اجماعی تقریباً متفق القول بین فقیهان در مورد مجازات سنگسار برای زنا وجود داشت. برای بسیاری پذیرش اینکه رفتار و گفتار یک انسان (حتی اگر محمد باشد) بتواند جایگزین کلمات خدا بشوند وجود نداشت، و به همین دلیل اینگونه استدلال می کردند که حتماً می بایست آیه سنگساری بوده که در قرآن قرار داده نشده اما حجیت آن باقی مانده است. در تفاسیر قدیمی روایاتی منتسب به ابی ابن کعب، ابوموسی اشعری، عایشه و غیره نقل شده که مضمون آن ها کنار ماندن برخی از آیات در قرآن تدوین شده می باشد. لازاروس یافِه (به استناد تفسیر سوره مائده، آیات ۴۲–۴۹ و ابن هشام، سیره) یکی از موارد تحریف تورات توسط یهودیان معاصر محمد را کتمان سنگسار برای مجازات زنا می داند
بر اساس این احادیث برخی از علمای اهل سنت(برخلاف اصول و مبانی اسلامی در باب نبوت) به صورت سنتی معتقد بودند که محمد تحت نظارت جبرئیل برخی از آیات را در قرآن قرار نداده اگرچه آن آیات هنوز حجیت خود را داشتند.
جان بورتان معتقد است که اصل ماجرای ظهور سنگسار در اسلام به عنوان مجازات ممکن است به قضاوت های محمد دربارهٔ یهودیانی که به نزد او آورده شده اند بازگردد. مواردی که در آن محمد، یهودیان را به کتمان آنچه در تورات آمده متهم می کند. بورتان با اشاره به اینکه تفاسیر قدیمی قرآن تنها به مجازات سنگسار در آیات مربوط به بحث میان محمد و یهودیان اشاره می کنند، می گوید که ممکن است ظهور مجازات سنگسار نتیجه تلاش مفسرین برای فهم آیاتی از قرآن بوده باشد که پایه قضاوت محمد در مورد یهودیان را تشکیل می داده است. فرانسیس ادوارد پیترز معتقد است که یهودیان مدینه وجود مجازات سنگسار در تورات را انکار می کردند و به نظر می آید که محمد به صورت عملی وفاداری خود به تورات را از طریق انجام سنگسار نشان داده است. اگر چه قرآن نیز به صراحت در مورد مجازات زناکار صحبت کرده . (مانند سوره نور )

نقل قول ها

بگفته جان بورتان مجازات زناکار در قرآن مورد با مجازات سنگسار تفاوت می دارد. برخی از فقیهان قدیمی دقیقاً به همین دلیل مجازات سنگسار را رد می کردند اما در کل اجماعی تقریباً متفق القول بین فقیهان در مورد مجازات سنگسار برای زنا وجود داشت. برای بسیاری پذیرش اینکه رفتار و گفتار یک انسان (حتی اگر محمد باشد) بتواند جایگزین کلمات خدا بشوند وجود نداشت، و به همین دلیل اینگونه استدلال می کردند که حتماً می بایست آیه سنگساری بوده که در قرآن قرار داده نشده اما حجیت آن باقی مانده است. در تفاسیر قدیمی روایاتی منتسب به ابی ابن کعب، ابوموسی اشعری، عایشه و غیره نقل شده که مضمون آنها کنار ماندن برخی از آیات در قرآن تدوین شده می باشد. بدین سان برخی از علمای اهل سنت به صورت سنتی معتقد بودند که محمد تحت نظارت جبرئیل برخی از آیات را در قرآن قرار نداده اگرچه آن آیات هنوز حجیت خود را داشتند.
• مرد و زن همسردار (که مرتکب زنا شده باشند) نخست صد تازیانه مى‏خورند سپس سنگسار مى‏شوند• امیرالمومنین (علی) درباره زنای محصنه به سنگسار حکم می کرد.• مردهمسردار(اگرزناکند) سنگسارمی شوند.• سنگسار حدّ بزرگ الهی، و تازیانه زدن حدّ کوچک الهی است• هر گاه مرد و زن آزاد زنا کنند، به هر کدام یک صد تازیانه مى‏زنند. امّا مرد و زن همسردار باید سنگسار شوند• خداوند مشخص فرموده که رابطه جنسی تنها از راه حلال آن انجام گیرد؛ کسی که از ین حکم تخلف کند اگر مجرد باشد تازیانه می خورد، و اگر متاهل باشد رجم می شود، زیرا از حدود خدا تجاوز کرده است• الشعبی روایت می کند : بعد از اینکه علی زنی را در یک روز جمعه سنگسار کرد، گفت من او را طبق سنت رسول الله سنگسار کردم.• جابر روایت میکند: مردی از قبیله بنی اسلم وقتی که پیامبر در مسجد بود به نزد وی آمد و گفت "من آمیزش جنسی غیر مشروع داشته ام." پیامبر چهره اش را از او به سوی دیگری برگرداند. مرد باز جلوی صورت پیامبر آمد و چهار شاهد علیه خودش آورد. پیامبر اورا صدا کرد و گفت "آیا تو دیوانه ای؟، و پرسید آیا تو ازدواج کرده ای؟" مرد گفت "آری" پیامبر دستور داد تا اورا در مصلی سنگسار کنند. وقتی سنگها از گوشه های تیزشان بر او برخورد کردند او فرار کرد، اما اورا در حرا گرفتند و بعد کشتند.• ابن عباس گزارش داد که پیامبر به معز بن مالک گفت: آیا چیزی که در مورد تو به من رسیده است صحیح است؟ او گفت: در مورد من چه به تو گفته اند؟ پیامبر گفت: گفته اند که تو با یک کنیز (برده دختر) زنا کرده ای. او گفت آری من اینکار را کرده ام، و چهار بار به این گناه خود شهادت داد. سپس پیامبر اورا محکوم کرد و او سنسگار شد.• عباده بن صامت نقل کرده است، که رسول الله میگفت "از من فراگیرید"، الله راهی را برای آنها مقرر کرده است. وقتی که مرد مجردی با زن مجردی زنا میکند باید آنها را صد ضربه شلاق بزنید و یک سال آنها را حبس کنید، و وقتی که مرد متاهلی با زنی متاهل زنا میکند آنها را باید صد ضربه شلاق زد و بعد آنها را سنگسار کرد.• ابن عباس نقل میکند:• جابر بن عبدالله انصاری روایت می کند : مردی از بنی اسلم آمد پیش رسول الله آمد و به او اطلاع داد که زناکرده بود و ۴ بار علیه خود شهادت داد . رسول الله دستور داد مرد را سنگسار کنند چرا که او متاهل بود• جابر بن عبدالله گزارش داد : رسول الله (ص) فردی از بنی اسلم و یهودی را با زنش سنگسار کرد• ابن عباس روایت می کند : من میترسم که بعد از گذشت زمانی زیاد، کسی بگوید "به الله، ما آیه ای در مورد سنگسار در قرآن نمی یابیم"، و به همین دلیل با ترک یک وظیفه که الله آنرا وحی کرده است به گمراهی بروند. و مجازات سنگسار باید در مورد هر انسانی که ازدواج کرده باشد (مرد و زن)، و دچار دخول غیر شرعی شود، در صورتی که اگر شاهدان لازمه شهادت دهند و یا اینکه حاملگی و یا اعتراف اتفاق بیافتد پیاده شود. سفیان ادامه داد "من این حدیث را اینگونه به یاد می آورم" عمر گفت "به راستی که پیامبر خدا مجازات سنگسار را پیاده کرد و ما نیز بعد از او این کار را انجام دادیم".• از ابن عباس نقل شده که گفت : عمر گفت: خداوند رسول خدا را به حق فرستاد و بر او کتاب را نازل کرد. پس در بین آنچه بر وی نازل شده بود آیه سنگسار بود .پس ما آن را خواندیم فهمیدم وبا تمام وجود درک کردیم. رسول خدا سنگسار کرد، وما هم سنگسار نمودیم، پس ترسیدم که اگر مدتی بر مردم بگذرد کسی بگوید که قسم به خدا ما این آیه را در کتاب خدا نمی بینیم .پس به سبب ترک یکی از واجبات الهی به گمراهی بیفتند• عبدالله بن عمر روایت می کنند :• ابو حریه و زید بن خالد الجهانی روایت می کنند :• ابوبکره روایت می کند :• از عبدالله بن عباس نقل شده است که عمر در خطابه ای در حالی که روی منبر رسول الله نشسته بود گفت: براستی که الله تعالی محمد را با حقیقت فرستاد قرآن را نیز با او نازل کرد. آیه مربوط به سنگسار زناکار درمیان آیات وحی شده بود و ما آنرا خواندیم و فهمیدیم و حفظ کردیم. پیامبر سنگسار کرد و ما نیز بعد از او سنگسار کردیم. من بیمناک هستم که بعد از گذشت زمان شخصی بگوید ما سنگسار را در کتاب خدا نمی یابیم و با کنار گذاشتن یکی از فریضه های نازل شده توسط خدا به گمراهی بروند. همانا سنگسار کردن زناکار در صورتی که شاهدانی یافت شوند یا زناکار اعتراف کند یا آثار حاملگی در او یافت شود در قرآن یافت میشود و حق است.• ابن عمر روایت می کند که رسول الله (ص)زن و مرد یهودی را سنگسار کرد تا بمیرند ، چرا که زنا کرده بودند• ابو حریه روایت می کند :• یک مرد از قبیله اسلم ، پیش پیامبر آمد و اقرار کرد که زنا کرده است . پیامبر رویش را برگردانید تا اینکه مرد ۴ بار علیه خودش شهادت داد .پیامبر گفت دیوانه شده ای ؟ مرد گفت نه . پرسید : ازدواج کردی ؟ مرد گفت : بله . سپس پیامبر دستور داد مرد را سنگسار کنند. و مرد در مصلا سنگسار شد . وقتی سنگ ها او را زخمی کردند ، او فرار کرد ولی او را گرفتند و او سنگسار شد . پیامبر بر جنازه اش نماز خواند• ابن عمر روایت می کند : یهودی زن و مردی را که زنا کرده بودند پیش پیامبر آورد و پیامبر دستور داد آنها را سنگسار کنند . و آنها نزدیک قبرستان مسجد سنگسار شدند .• الشیبانی روایت می کند من از عبدلله ابن ابوجعفر پرسیدم «آیا رسول خدا مجازات سنگسار را انجام می داد؟»، پاسخ داد «بلی»، پرسیدم «قبل از نزول سوره نور، یا بعد از آن»، گفت «نمیدانم».


کلمات دیگر: