در شریعت اسلام، سنگسار یا رَجَم حد شرعی زنای محصنه است، که در خصوص مرد و زن زناکار تحت شرایط بسیار خاص احصان اعمال می شود. دست کم 10 شرط باید محقق شود تا فردی محکوم به سنگسار شود . برای اجرای حد شرعی لازم است شرایط اثبات زنا محقق گردد.(از جمله شهادت چهار مرد عادل بر دیدن لحظه زنا )
کتاب الإستبصار، جلد ۴، به صورت آنلاین، کتاب الحدود (۱۱۷ - باب من یجب علیه الجلد ثم الرجم)
تهذیب الحکام، الجزء العاشر کِتَابُ الْحُدُودِ، به صورت آنلاین
سنگسار قا نون اسلام، عطوفت اسلامی
اسلام تکس: چرا مسلمانها، فرد زناکار را سنگسار می کنند در حالیکه قرآن می گوید فقط صد ضربه شلاق بزنید؟؟!!
احادیث رجم در کتاب وسائل الشیعه: باب کیفیة الرجم وجملة من أحکامه، ـ باب أن من زنی بجاریة زوجته فعلیه الرجم مع الاحصان، وکذا لو زنی بکافرة، وکذا لو وطأ أمته بعدما زوجها، احادیث رجم
۳۴ حدیث سنگسار در صحیح بخاری و صحیح مسلم
http://www.irfi.org/articles/articles_151_200/opposing_rajm.htm
http://www.irfi.org/articles/articles_51_100/stoning_to_death_does_not_appear.htm
Stoning to Death
Punishment of Rajam
Stoning to Death: A Violation of the Qur'an
بگفته جان بورتان مجازات زناکار در قرآن مورد با مجازات سنگسار تفاوت می دارد. برخی از فقیهان قدیمی دقیقاً به همین دلیل مجازات سنگسار را رد می کردند اما در کل اجماعی تقریباً متفق القول بین فقیهان در مورد مجازات سنگسار برای زنا وجود داشت. برای بسیاری پذیرش اینکه رفتار و گفتار یک انسان (حتی اگر محمد باشد) بتواند جایگزین کلمات خدا بشوند وجود نداشت، و به همین دلیل اینگونه استدلال می کردند که حتماً می بایست آیه سنگساری بوده که در قرآن قرار داده نشده اما حجیت آن باقی مانده است. در تفاسیر قدیمی روایاتی منتسب به ابی ابن کعب، ابوموسی اشعری، عایشه و غیره نقل شده که مضمون آن ها کنار ماندن برخی از آیات در قرآن تدوین شده می باشد. لازاروس یافِه (به استناد تفسیر سوره مائده، آیات ۴۲–۴۹ و ابن هشام، سیره) یکی از موارد تحریف تورات توسط یهودیان معاصر محمد را کتمان سنگسار برای مجازات زنا می داند
بر اساس این احادیث برخی از علمای اهل سنت(برخلاف اصول و مبانی اسلامی در باب نبوت) به صورت سنتی معتقد بودند که محمد تحت نظارت جبرئیل برخی از آیات را در قرآن قرار نداده اگرچه آن آیات هنوز حجیت خود را داشتند.
جان بورتان معتقد است که اصل ماجرای ظهور سنگسار در اسلام به عنوان مجازات ممکن است به قضاوت های محمد دربارهٔ یهودیانی که به نزد او آورده شده اند بازگردد. مواردی که در آن محمد، یهودیان را به کتمان آنچه در تورات آمده متهم می کند. بورتان با اشاره به اینکه تفاسیر قدیمی قرآن تنها به مجازات سنگسار در آیات مربوط به بحث میان محمد و یهودیان اشاره می کنند، می گوید که ممکن است ظهور مجازات سنگسار نتیجه تلاش مفسرین برای فهم آیاتی از قرآن بوده باشد که پایه قضاوت محمد در مورد یهودیان را تشکیل می داده است. فرانسیس ادوارد پیترز معتقد است که یهودیان مدینه وجود مجازات سنگسار در تورات را انکار می کردند و به نظر می آید که محمد به صورت عملی وفاداری خود به تورات را از طریق انجام سنگسار نشان داده است. اگر چه قرآن نیز به صراحت در مورد مجازات زناکار صحبت کرده . (مانند سوره نور )
کتاب الإستبصار، جلد ۴، به صورت آنلاین، کتاب الحدود (۱۱۷ - باب من یجب علیه الجلد ثم الرجم)
تهذیب الحکام، الجزء العاشر کِتَابُ الْحُدُودِ، به صورت آنلاین
سنگسار قا نون اسلام، عطوفت اسلامی
اسلام تکس: چرا مسلمانها، فرد زناکار را سنگسار می کنند در حالیکه قرآن می گوید فقط صد ضربه شلاق بزنید؟؟!!
احادیث رجم در کتاب وسائل الشیعه: باب کیفیة الرجم وجملة من أحکامه، ـ باب أن من زنی بجاریة زوجته فعلیه الرجم مع الاحصان، وکذا لو زنی بکافرة، وکذا لو وطأ أمته بعدما زوجها، احادیث رجم
۳۴ حدیث سنگسار در صحیح بخاری و صحیح مسلم
http://www.irfi.org/articles/articles_151_200/opposing_rajm.htm
http://www.irfi.org/articles/articles_51_100/stoning_to_death_does_not_appear.htm
Stoning to Death
Punishment of Rajam
Stoning to Death: A Violation of the Qur'an
بگفته جان بورتان مجازات زناکار در قرآن مورد با مجازات سنگسار تفاوت می دارد. برخی از فقیهان قدیمی دقیقاً به همین دلیل مجازات سنگسار را رد می کردند اما در کل اجماعی تقریباً متفق القول بین فقیهان در مورد مجازات سنگسار برای زنا وجود داشت. برای بسیاری پذیرش اینکه رفتار و گفتار یک انسان (حتی اگر محمد باشد) بتواند جایگزین کلمات خدا بشوند وجود نداشت، و به همین دلیل اینگونه استدلال می کردند که حتماً می بایست آیه سنگساری بوده که در قرآن قرار داده نشده اما حجیت آن باقی مانده است. در تفاسیر قدیمی روایاتی منتسب به ابی ابن کعب، ابوموسی اشعری، عایشه و غیره نقل شده که مضمون آن ها کنار ماندن برخی از آیات در قرآن تدوین شده می باشد. لازاروس یافِه (به استناد تفسیر سوره مائده، آیات ۴۲–۴۹ و ابن هشام، سیره) یکی از موارد تحریف تورات توسط یهودیان معاصر محمد را کتمان سنگسار برای مجازات زنا می داند
بر اساس این احادیث برخی از علمای اهل سنت(برخلاف اصول و مبانی اسلامی در باب نبوت) به صورت سنتی معتقد بودند که محمد تحت نظارت جبرئیل برخی از آیات را در قرآن قرار نداده اگرچه آن آیات هنوز حجیت خود را داشتند.
جان بورتان معتقد است که اصل ماجرای ظهور سنگسار در اسلام به عنوان مجازات ممکن است به قضاوت های محمد دربارهٔ یهودیانی که به نزد او آورده شده اند بازگردد. مواردی که در آن محمد، یهودیان را به کتمان آنچه در تورات آمده متهم می کند. بورتان با اشاره به اینکه تفاسیر قدیمی قرآن تنها به مجازات سنگسار در آیات مربوط به بحث میان محمد و یهودیان اشاره می کنند، می گوید که ممکن است ظهور مجازات سنگسار نتیجه تلاش مفسرین برای فهم آیاتی از قرآن بوده باشد که پایه قضاوت محمد در مورد یهودیان را تشکیل می داده است. فرانسیس ادوارد پیترز معتقد است که یهودیان مدینه وجود مجازات سنگسار در تورات را انکار می کردند و به نظر می آید که محمد به صورت عملی وفاداری خود به تورات را از طریق انجام سنگسار نشان داده است. اگر چه قرآن نیز به صراحت در مورد مجازات زناکار صحبت کرده . (مانند سوره نور )
wiki: سنگسار در اسلام