کلمه جو
صفحه اصلی

روبر دوانو

دانشنامه عمومی

روبر دوانو (Robert Doisneau) عکاس فرانسوی بود که در دهه ۱۹۳۰ با استفاده از دوربین عکاسی لایکا در خیابان های پاریس عکاسی می کرد. او یکی از معروفترین و تأثیر گزارترین عکاسان قرن بیستم و به همراه آنری کارتیه-برسون از پیشگامان فوتوژورنالیسم به شمار می آید.روبر دوانو غالباً به خاطر عکاسی خیابانی اش شناخته شده و معروف ترین نمونهٔ کارش «بوسه در جلوی کاخ شهرداری» (۱۹۵۰) می باشد.
وبگاه رسمی
Encyclopaedia Britannica, Robert Doisneau
Website of the "Maison de la Photographie Robert-Doisneau"
BBC News report on the auction of Le baiser de l'hôtel de ville
عکاسی خیابانی
روبر دوانو در ۱۴ آوریل سال ۱۹۱۲ میلادی در جنتیلی واقع در وال-دو-مارن نزدیک پاریس به دنیا آمد. وی حکاکی و لیتوگرافی خواند و در سال ۱۹۳۰ میلادی رفت تا در بخش حروف گذاری و عکس های تبلیغاتی کار کند. او با کار کردن برای آندره وینوآ{عکاس، فیلمساز، نقاش و مجسمه ساز فرانسوی} در سال ۱۹۳۱ میلادی، به عنوان دستیار، {فعالیتش را} آغاز نمود و سپس به کارخانهٔ رنو در بیانکور به سال ۱۹۳۴ ملحق شد. {در آن جا} به عنوان عکاس صنعتی و تبلیغاتی کار می کرد.
دوانو در سال ۱۹۳۹ به خاطر تاخیرهای مداومش اخراج و به آژانس عکس رافو ملحق گشت. بخشی از اولین عکس های خیابانی حرفه ای اش را {در همین دوره} گرفت. با این حال، با وقوع جنگ جهانی دوم برای مدت یک سال (قبل از این که تا سال ۱۹۴۵ برای نهضت مقاومت کار کند) به خدمت در ارتش فرانسه فراخوانده شد. دوانو از طراحی، استعداد حروف گذاری و مهارت های حکاکی اش برای جعل گذرنامه و اوراق شناسایی هویت برای اعضای نهضت مقاومت بهره می برد.

نقل قول ها

روبر دوانو (زادهٔ ۱۴ آوریل ۱۹۱۲) عکاس فرانسوی بود.
• هیچ گاه بررسی نکردم که چرا عکس می آفرینم. در حقیقت تقلایی نومیدانه علیه این ایده است که آدمی خواهد مرد. این چیزی است که من برایش آماده ام؛ چون کسی نباید فکر کند که هر حرکتی موقتی و زود گذر می باشد. من لجوجانه سعی می کنم تا این زمانی که در حال گذر است را با عکس برداری متوقف کنم.• شگفتی های زندگی روزمره جالب هستند؛ هیچ کارگردان فیلمی نمی تواند امرِ غیرمنتظره ای را که شما در خیابان می یابید، برای اجرا سازماندهی کند.• این روزها، تخیّل بصری مردم بسیار پیچیده تر است، و بسیار پرورش یافته تر؛ مخصوصاً در افراد جوان، که اکنون شما عکسی که فقط اندکی به چیزی اشاره می کند را خلق می کنید و آن ها می توانند از آن چیزی که می خواهند را بسازند.• اگر می دانستم چگونه می شود عکس خوبی گرفت، هر دفعه آن کار را انجام می دادم.• یک صدم ثانیه این جا، یک صدم ثانیه آن جا—حتی اگر شما پیوسته پشت سر هم بگذاریدشان باز هم فقط به یک، دو یا شاید سه ثانیه بالغ خواهند شد؛ که از ابدیت گرفته شده اند.


کلمات دیگر: