کلمه جو
صفحه اصلی

رضا عابدینی

دانشنامه عمومی

رضا عابدینی (متولد سال ۱۳۴۶، تهران) طراح گرافیک و مدیر هنری معاصر ایرانی است.
وبگاه شخصی رضا عابدینی
وبگاه مجموعهٔ دبیره
او فارغ التحصیل رشته طراحی گرافیک از هنرستان هنرهای تجسمی پسران تهران و لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر تهران است و فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده است. فعالیت های او بر طراحی گرافیک از جمله طراحی پوستر، نشانه و کتاب با تأکید بر روش تایپوگرافی متمرکز است. از کارهای قابل توجه او می توان به طراحی نشانه گالری طراحان آزاد اشاره کرد.
عابدینی عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران؛ و انجمن بین المللی طراحان گرافیک است. او از نسل چهارم طراحان گرافیک ایران محسوب شده. وی نامش در ویرایش جدید کتاب تاریخ طراحی گرافیک تألیف فیلیپ بی.مگز ثبت شده است.
او تاکنون چندین جایزه ملی و بین المللی را برای آثارش دریافت کرده است. از جمله در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶ م)، جایزه صدهزار یورویی پرنس کلاوس هلند را از آن خود کرد. نمایشگاه آثارش نیز در ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) همان سال در آمستردام گشایش یافت. طرح روی جلد کتاب پرفروش ما چگونه ما شدیم، نیز اثر اوست.

نقل قول ها

رضا عابدینی (۱۳۴۶ / ۱۹۶۷م) طراح و گرافیست و استاد دانشگاه ایرانی.
• «اصلا گرافیک بدون تایپ معنا ندارد. در غرب همزمان با تولد گرافیک دیزاین شاهد تولد تایپوگرافی هستیم و به همان میزان که مطلب و نقد راجع به گرافیک دیزاین وجود دارد، مطلب و نقد در مورد تایپوگرافی هم هست و این اتفاقی ست که جای آن در ایران خالیست به صورتی که این مبحث به معنای موضوع شخصی یک طراح بخصوص با کسب نتایج عملی مورد بررسی قرار نگرفته است.»• «گرافیک، عرصه عمل است نه جای گپ و گفتگو.»• «طراحان بسیاری براساس درک زیباشناسانه خود آثاری خلق کردند که بعدها بر اساس این آثار قوانین ساخته شده اند. من سعی دارم کسی باشم که در آینده قانون را بر اساس آثارش می نویسند.»• «ما درباره مفاهیم فرم و معنا در گرافیک دچار بدبختی شده ایم و فرمالیزم در ایران چیزی در حد فحش شده است و کسی که مرتکب آن شود کسی است که احتمالا فکر نمی کند یا نمی تواند فکر کند.»• «همگی ما به خود می بالیم که خوشنویسی در جهان ایرانی به بلوغ رسید و شاهکارهایی را پدید آورد که باعث افتخار نه تنها ما، بلکه فرهنگ بشری است. اما به دلیل سستی همگی ما در بازسازی خط فارسی، تنها شنونده نظراتی در باب بی قابلیت بودن و نداشتن ظرفیت کافی برای ادامه حیات خط فارسی هستیم.»


کلمات دیگر: