کلمه جو
صفحه اصلی

قاعده الضرر الید التجاوز و الصحه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قاعدة الضرر، الید، التجاوز و الصحة (اوثق الوسائل). اوثق الوسائل تألیف، میرزا موسی بن جعفر بن احمد تبریزی (متوفای ۱۳۰۵ قمری) است. کتاب اوثق الوسائل یکی از بهترین شروح فرائد الاصول (رسائل) شیخ اعظم انصاری است و از نظر وسعت تتبع و تنوع مطالب کم نظیر می باشد.
سبک طرح مباحث در اوثق الوسائل به گونه ای نیست که نظیر کتاب مطارح الانظار، مؤلف صرفا به شرح عبارتهای کتاب بسنده کند، بلکه اشکالات و مناقشاتی در نظریات شیخ اعظم به وسیلۀ مؤلف و یا استادش سید حسین کوه کمری دیده می شود. بنابراین شرح کتاب همراه با نقد و مناقشه است. مؤلف در بعضی مباحث حتی مناقشاتی را در نظریات استادش مطرح می کند، مثلا: «و لکن الانصاف ان دعوی کون المرتب علی ظن الضرر حکما واقعیا لا تخلو عن نظر، بل منع، و ان مال الیه سیدنا الاستاذ- دام ظله- فی مجلس الدرس» از نکات مثبت کتاب اینکه مؤلف به واسطۀ استادش سید حسین بن محمد کوه کمری تبریزی معروف به سید حسین ترک (متوفای ۱۲۹۹ قمری) که شاگرد شیخ اعظم و صاحب فصول بوده، با نظریات واقعی شیخ اعظم آشنایی داشته و گاهی با عبارت: «و قد نقل بعض مشایخنا عن المصنف- قده- انه قال» مطلب را بیان می فرماید و با مراجعه به نسخه های مختلف رسائل نیز سعی در به دست آوردن نظریات اصلی شیخ اعظم داشته است مانند: «و فی بعض النسخ قد وقع الامر بالتامل بعد قوله...» مؤلف در نهایت تواضع و فروتنی به شیخ اعظم بسیار احترام می گذاشته است. در خطبۀ کتاب می خوانیم «فیقول المذنب الجانی قلیل البضاعة کثیر الاضاعة موسی بن جعفر...» و راجع به شیخ اعظم می گوید: «شیخ المشایخ ممهد قواعد الدین و محرز ضوابط الشرع المبین و مهذب القوانین المحکمة و مبین الاشارات المبهمة و مصباح مناهج شرایع الاسلام و مشکوة مسالک غایة المرام، کاشف اللثام عن غایة المراد کاشف الغطاء عن نهایة الارشاد، کاشف الاسرار و الرموز عن مدارک الاحکام...» (اگر توجه شود مؤلف به بسیاری از کتب اصولی و فقهی در این عبارتها اشاره کرده است.) کتاب اوثق الوسائل یکی از بهترین منابع برای به دست آوردن مآخذ و منابع نظریات شیخ اعظم در رسائل است و در واقع، در بسیاری از موارد اوثق الوسائل یک دورۀ کتاب شناسی و شناسایی منابع و مآخذ اقوال مختلف می باشد. حتی اگر قسمتی از عبارتی حذف شده باشد بیان می کند. مثلا در نقل کلام محدث استرآبادی: «قوله من الامور الواضحة عند الاذهان المستقیمة... و قد وقع هنا سقط من قلم المصنف. قال فی کتاب الفوائد المدنیة قد وقع بعد العبارة المذکورة و لانهم عارفون بالقواعد المنطقیة.» یا اینکه اگر عبارت به صورت خلاصه ذکر شده باشد عین الفاظ را برای فهم بهتر مطالب ذکر می کند.


کلمات دیگر: