قانون در طب یا به اختصار قانون، یکی از کتاب های ابن سینا در زمینهٔ پزشکی ست که نزدیک به هفتصد سال در مراکز علمی اروپا تدریس می شد و پس از کتاب مقدس دومین کتابی که در اروپا به چاپ رسید، کتاب قانون ابوعلی سینا بود. حتی در دوران کنونی نیز به عنوان بخش مهمی از طب کهن در مهم ترین مراکز و دانشگاه های جهان تدریس می شود. اصل کتاب به زبان عربی نوشته شده است که چند صد سال به عربی تدریس میشد و سر انجام عبدالرحمن شرفکندی (هَه ژار) در دهه های ۱۳۴۰ و ۱۳۶۰ شمسی، آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است.
ابوعلی سینا، قانون در طب (کتاب دوم)، ترجمهٔ عبدالرحمان شرفکندی، انتشارات سروش، ۱۳۶۴ ش.
الگود، سیریل، تاریخ پزشکی ایران، ترجمهٔ محسن جاویدان، انتشارات اقبال، ۱۳۵۲ ش.
جشن نامهٔ ابن سینا، انتشارات انجمن آثار ملی، ج ۲، ۱۳۴۴ ش.
دیباجی، سید ابراهیم، ابن سینا به روایت اشکوری و اردکانی، مؤسسهٔ انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۴ ش.
قانون ابن سینا، شارحان و مترجمان آن، سید ظل ّالرحمن، انجمن مفاخر، تهران، ۱۳۸۳ش.
kazeroonnema.ir/fa/vip/txt/108/1108
این کتاب مهم ترین و مفصل ترین کتاب ابن سینا در طب و از اُمّهات کتب طبی در تمدن ایران پس از اسلام و از جمله مهم ترین آثار پزشکان دنیای قدیم است.
در تمدن ایران پس از اسلام، دو کتاب در شمار مهم ترین کتب طبیِ پزشکان مسلمان آورده می شود: کامل الصناعة الطبیه (طبّ مَلِکی) از مجوسی اهوازی و در نهایتْ قانون ابن سینا. از این میان، قانون ابن سینا ازحیث غنای مطالب و حُسن بیان بر دیگر آثار برتری دارد. نظامی عروضی در کتاب چهار مقاله گفته است که اگر بقراط و جالینوس زنده شوند روا بُوَد که پیشِ این کتاب سجده کنند. او به نقل از قدما روایت می کند که «طبیبی مجلد اول از قانون بدانسته باشد و سن او به اربعین کشد، اهل اعتماد بُوَد».
قانون فی الطّبّ در سه مرحله نوشته شده است: نخست در گرگانج در حدود سال ۴۰۳ ق، بخش دوم در ری در حدود ۴۰۵ ق و بخش سوم در همدان و اصفهان بین سال های ۴۰۵ و ۴۱۴ ق.
ابوعلی سینا، قانون در طب (کتاب دوم)، ترجمهٔ عبدالرحمان شرفکندی، انتشارات سروش، ۱۳۶۴ ش.
الگود، سیریل، تاریخ پزشکی ایران، ترجمهٔ محسن جاویدان، انتشارات اقبال، ۱۳۵۲ ش.
جشن نامهٔ ابن سینا، انتشارات انجمن آثار ملی، ج ۲، ۱۳۴۴ ش.
دیباجی، سید ابراهیم، ابن سینا به روایت اشکوری و اردکانی، مؤسسهٔ انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۴ ش.
قانون ابن سینا، شارحان و مترجمان آن، سید ظل ّالرحمن، انجمن مفاخر، تهران، ۱۳۸۳ش.
kazeroonnema.ir/fa/vip/txt/108/1108
این کتاب مهم ترین و مفصل ترین کتاب ابن سینا در طب و از اُمّهات کتب طبی در تمدن ایران پس از اسلام و از جمله مهم ترین آثار پزشکان دنیای قدیم است.
در تمدن ایران پس از اسلام، دو کتاب در شمار مهم ترین کتب طبیِ پزشکان مسلمان آورده می شود: کامل الصناعة الطبیه (طبّ مَلِکی) از مجوسی اهوازی و در نهایتْ قانون ابن سینا. از این میان، قانون ابن سینا ازحیث غنای مطالب و حُسن بیان بر دیگر آثار برتری دارد. نظامی عروضی در کتاب چهار مقاله گفته است که اگر بقراط و جالینوس زنده شوند روا بُوَد که پیشِ این کتاب سجده کنند. او به نقل از قدما روایت می کند که «طبیبی مجلد اول از قانون بدانسته باشد و سن او به اربعین کشد، اهل اعتماد بُوَد».
قانون فی الطّبّ در سه مرحله نوشته شده است: نخست در گرگانج در حدود سال ۴۰۳ ق، بخش دوم در ری در حدود ۴۰۵ ق و بخش سوم در همدان و اصفهان بین سال های ۴۰۵ و ۴۱۴ ق.
wiki: قانون در طب