کلمه جو
صفحه اصلی

قاعده نفی سبیل

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سبیل در لغت به معنای راه و حجت و از نظر فقهی مراد از نفی سبیل این است که خداوند متعال حکمی جعل نکرده که بر اثر آن، برای کفار، برتری بر مسلمانان ثابت کند. و در آن امور، کفار را به منزله مرده قرر داده­ اند که بود و نبودشان یکی است. این قاعده شامل تمامی افراد و انواع کافر می­شود؛ چه کافر مادرزادی و چه مرتد و چه افرادی­ که محکوم به کفر و منتحل به اسلام هستند، مثل افرادی که در مورد ائمه غلو می­کنند و یا در مورد خداوند قائل به تشبیه هستند. این حکم شامل همه مسلمانان می­شود و مختص به شیعیان نیست و اهل سنت هم داخل در عنوان مسلمان هستند. این قاعده، حاکم بر ادله اولیه احکام است. یعنی مفاد آنها تا جایی درست است که موجب تسلط کفار بر مسلمانان نشود و در غیر این صورت این قاعده جلوی آن ادله را می­گیرد و مفاد خودش را بر مفاد آن ادله مقدم می­کند. مثلا بر طبق اطلاق ادله صحت بیع، خرید قرآن توسط کافر باید صحیح باشد ولی بر اساس این قاعده، این خرید و فروش ممنوع است. این قاعده، یکی از قواعدی است که در بسیاری از ابواب فقهی جریان دارد و فقها در بسیاری از فروعات فقهی، به این قاعده تمسک کرده اند و احکام آنرا نفی کرده ­اند.
۱. ↑ محمد بن عبدالقادر؛ مختار الصحاح، بیروت ، دار الکتب العلمیه، ۱۴۱۵ق، چ اول، ص ۱۵۲.۲. ↑ معجم الوسیط، استانبول، دارالدعوه، بی تا، ص ۴۱۵.۳. ↑ بجنوردی، محمد حسین، قواعد فقهیه، قم، نشر الهادی، ۱۴۱۹ق، چ اول، ج۱، ص ۱۹۳.۴. ↑ صدوق، محمد بن حسین؛ من لا یحضره الفقیه، تهران، دار الکتب السلامیه، ۱۳۹۰ق، چ پنجم، ج۴،ص۲۴۳، ح۷۷۸.۵. ↑ حسینی مراغی، عناوین فقهیه، قم، نشر اسلامی، ۱۴۱۸ق، چ اول، ج۲، ص ۳۵۹. ۶. ↑ فاضل لنکرانی، قواعد فقهیه، قم، نشر اعتماد، ۱۴۱۸ق، چ دوم، ص۲۵۸.۷. ↑ قواعد فقهیه فاضل لنکرانی، ص ۲۴۸.۸. ↑ سید مصطفوی، مأئه قاعده فقهیه، قم، نشر اسلامی، ۱۴۱۷ق، چ سوم، ص ۲۹۳.۹. ↑ طبری، محمد بن جریر،؛ جامع البیان، بیروت، دار المعرفه، ۱۴۰۰ق، چ چهارم، ج۵، ص۲۱۴.۱۰. ↑ قواعد فقهیه بجنوردی، ج۱، ص ۱۸۷.۱۱. ↑ قواعد فقهیه فاضل، ص۲۳۶.۱۲. ↑ الفقیه، ج۴، ص ۲۴۳، ح۷۷۸.۱۳. ↑ قواعد فقهیه فاضل، ص۲۴۴.۱۴. ↑ صد قاعده فقهی، ص ۲۹۴.۱۵. ↑ قواعد فقهیه فاضل، ص ۲۴۳.۱۶. ↑ صد قاعده فقهی، ص ۲۹۴.۱۷. ↑ قواعد فقهیه بجنوردی، ج۱، ص ۱۹۱.۱۸. ↑ قواعد فقهیه بجنوردی، ج۱، ص۱۹۲.۱۹. ↑ قواعدفقهیه فاضل، ص ۲۴۷.

سایت پژوهه
...

پیشنهاد کاربران

بنام خدا
با سلام، هر عاملی نظیر داد و ستد، و خرید ، ارتباط اقتصادی بین مسلمین و کفار که باعث تسلط کفار بر مسلمین شود و موجب پیشرفت و سربلندی کفار گردد حرام هست و بایستی این رابطه قطع شود. که در فقه اسلامی به ان قاعده نفی سبیل گویند. با تشکر

نفی سبیل قاعده ای فقهی است، به این معنا که خداوند هیچ حکمی وضع نمی کند که سبب تسلط کافران بر مؤمنان شود. [۱] به عبارت دیگر، در دین، حکمی نیست که موجب تسلط کافری بر مسلمانی شود.


کلمات دیگر: