محمدی هروی (نگارگر ایرانی، فعال در نیمه دوم سدهٔ شانزدهم/دهم ه). «با پیش نهادن شیوه ای خاص در واقع گرایی، از شخصیت های استثنایی در تاریخ نقاشی ایران به شمار می آید.»
از زندگی محمدی اطلاع دقیقی در دست نیست. «برخی را اعتقاد بر این است که وی فرزند سلطان محمد بوده است.» اما به هر ترتیب، گویا نزد سلطان محمد و استادان دیگر تبریز تعلیم دیده است. محمدی در هرات فعالیت داشت و دوران کاری اش در حد فاصل بین دو دورهٔ هنر صفوی (مکتب تبریز دوم و مکتب اصفهان) بود. کن بای نوشته است که «محمدی در خدمت علیقلی خان شاملو در هرات فعالیت داشت.» اما بسیاری از کارشناسان برآنند که او کمتر به همکاری با دربار گرایش داشت و به احتمال زیاد در خدمت هیچ یک از شاهان صفوی نبود و بدون ارتباط با کارگاه های سلطنتی فعالیت می کرد.
«مشاهدهٔ عینی و ثبت حالتها و سکنات واقعی، انتخاب موضوع های مربوط به کار و زندگی آدم های عادی، و تأکید بر طراحی خطی از مشخصات متمایزکنندهٔ کار اویند. او نظام بغرنج طرح و رنگِ مرسوم را وانهاد، و به مدد خطهای شکل ساز و رنگ پردازیِ ساده به بازنمایی واقعیت پرداخت.» در ترکیب بندی آثارش، پیکرهایی را برمی گزید که اکثراً روستایی بودند. همچنین مضامین چوپانی که به نقاشی قرن دهم ه راه یافته بود، با دید واقع گرایانه او محتوای تازه ای یافت. توانایی قابل ملاحظه محمدی در نمایش حالات و حرکات طبیعی آدم ها، و طراحی شکل ها با خطوط ظریف و نازک و ممتد (اغلب طرح هایش با قلم نئی اجرا شده اند) نیز از دیگر ویژگی های آثار اویند.
از آثار محمدی می توان موارد ذیل را نام برد: سماع و رقص درویشان، شراب سازان، صحنهٔ شکار شاهزاده و نوکر سایه بان به دست، صحنهٔ کار روستاییان (۹۸۹ ق)، عشاق ایستاده در کنار درخت سرو، لوتی های دوره گرد، مجلس بزم در کوهستان، نوازندگان دوره گرد و میمون.
از زندگی محمدی اطلاع دقیقی در دست نیست. «برخی را اعتقاد بر این است که وی فرزند سلطان محمد بوده است.» اما به هر ترتیب، گویا نزد سلطان محمد و استادان دیگر تبریز تعلیم دیده است. محمدی در هرات فعالیت داشت و دوران کاری اش در حد فاصل بین دو دورهٔ هنر صفوی (مکتب تبریز دوم و مکتب اصفهان) بود. کن بای نوشته است که «محمدی در خدمت علیقلی خان شاملو در هرات فعالیت داشت.» اما بسیاری از کارشناسان برآنند که او کمتر به همکاری با دربار گرایش داشت و به احتمال زیاد در خدمت هیچ یک از شاهان صفوی نبود و بدون ارتباط با کارگاه های سلطنتی فعالیت می کرد.
«مشاهدهٔ عینی و ثبت حالتها و سکنات واقعی، انتخاب موضوع های مربوط به کار و زندگی آدم های عادی، و تأکید بر طراحی خطی از مشخصات متمایزکنندهٔ کار اویند. او نظام بغرنج طرح و رنگِ مرسوم را وانهاد، و به مدد خطهای شکل ساز و رنگ پردازیِ ساده به بازنمایی واقعیت پرداخت.» در ترکیب بندی آثارش، پیکرهایی را برمی گزید که اکثراً روستایی بودند. همچنین مضامین چوپانی که به نقاشی قرن دهم ه راه یافته بود، با دید واقع گرایانه او محتوای تازه ای یافت. توانایی قابل ملاحظه محمدی در نمایش حالات و حرکات طبیعی آدم ها، و طراحی شکل ها با خطوط ظریف و نازک و ممتد (اغلب طرح هایش با قلم نئی اجرا شده اند) نیز از دیگر ویژگی های آثار اویند.
از آثار محمدی می توان موارد ذیل را نام برد: سماع و رقص درویشان، شراب سازان، صحنهٔ شکار شاهزاده و نوکر سایه بان به دست، صحنهٔ کار روستاییان (۹۸۹ ق)، عشاق ایستاده در کنار درخت سرو، لوتی های دوره گرد، مجلس بزم در کوهستان، نوازندگان دوره گرد و میمون.
wiki: محمدی هروی