کلمه جو
صفحه اصلی

دیرکوند

لغت نامه دهخدا

دیرکوند. [ رَ وَ ] ( اِخ ) یکی از ایلات پیشکوه از طوایف کرد و دارای دو شعبه است یکی بهاروند مرکب از 1000 خانوار و مسکن ایشان شمال دزفول ، کیالان ملایر و دیگری قلابوند مرکب از هزار خانوار مسکن ایشان در کوه طاف و کوه هشتاد پهلو است. ( یادداشت مؤلف ).

دیرکوند. [ رَ وَ ] ( اِخ ) از طوایف بالا گریوه و هرو. ( جغرافیای سیاسی کیهان ص 66 ).

دیرکوند. [ رَ وَ ] (اِخ ) از طوایف بالا گریوه و هرو. (جغرافیای سیاسی کیهان ص 66).


دیرکوند. [ رَ وَ ] (اِخ ) یکی از ایلات پیشکوه از طوایف کرد و دارای دو شعبه است یکی بهاروند مرکب از 1000 خانوار و مسکن ایشان شمال دزفول ، کیالان ملایر و دیگری قلابوند مرکب از هزار خانوار مسکن ایشان در کوه طاف و کوه هشتاد پهلو است . (یادداشت مؤلف ).


دانشنامه عمومی

دیرکوند یا دریکوند یکی از ایل های لر ساکن پیشکوه است که بخش از مردم ایل بالاگریوه به شمار می روند. سکونتگاه دیرکوندها جنوب شهرستان خرم آباد است. بخشی از جمعیت دیرکوندها نیز ساکن شهرستان اندیمشک و ملایر هستند.
طایفه های بالاگریوه
گویش بالاگِریوه ای
ایل دیرکوند (دریکوند) به شاخه های اصلی بهاروند، قلاوند، نجفوند، طافی، طالب وند، ساتیاروند، گلالی وند، شورآووی، زینی وند یعقوب وند تقسیم می شود. دریکوندها در دهه ۱۸۷۰ میلادی حدود ۲٬۰۰۰ خانوار جمعیت داشتند که تا دهه ۱۹۲۰ میلادی جمعیت دریکوندها با ۸٬۰۰۰ تا ۱۰٬۰۰۰ خانوار افزایش یافت. ولادیمیر مینورسکی دریکوندها را از قبیله جنگروی معرفی می کند. هنری راولینسون اما دریکوندها را مردمانی شجاع و غارتگر معرفی می کند که در مسیر اندیمشک، خرم آباد، بروجرد به غارت کاروان ها می پرداخته اند که آخرین غارت این در اواسط قرن نوزده میلادی صورت گرفت که کاروان بی نام نشانی معروف به کاروان لنج که از جنوب به سمت تهران در حرکت بود را کامل غارت نمودن و امنیه های همراه کاروان را به قتل رساندند.
دریکوندها جزئی از لرهای بالاگریوه هستند و به گویش بالاگریوه ای صحبت می کنند.
جمعیت طوایف مختلف ایل دیرکوند در دوران حکومت پهلوی حدود ۱۱٫۰۰۰ خانوار ذکر شده است. علی رزم آرا در سال ۱۳۲۰ ه‍.ش جمعیت طایفه کرفوند و شورآووی را ۴۵۰۰ خانوار و جمعیت طایفه بهاروند را ۴٫۸۵۰ خانوار و جمعیت طایفهٔ میر را ۴٫۵۰۰ خانوار ذکر کرده است. در سال ۱۳۳۷ه‍.ش نیز طایفه قلاوند ۱٫۲۰۰ خانوار و جمعیت طایفه زینی وند ۵۵۰ خانوار ذکر شده است. ناگفته نماند از دیگر طوایف دیرکوند مانند نجفوند، یعقوب وند و… آمار جمعیتی ذکر نشده است.

دانشنامه آزاد فارسی

دیرَکْوَنْد
از طوایف بزرگ لُر بالاگریوۀ لرستان، متشکل از طوایف میر، بهاروند، قلاوند و زینی وند. سردسیر این مردم در کوه های هشتادپهلو و شاهنشاه و بلوک کرگه در جنوب خرم آباد و گرمسیرشان در چندفرسنگی شمال دزفول و مناطقی مانند قیلاب، کرکی، منگره و بعضی کناره های رود کرخه است. مسیر کوچ دیرکوندها میان خرم آباد و دزفول است. قلمرو دیرکوندها از شرق به طایفۀ پاپی و از غرب به طایفۀ جودکی محدود است. ریاست دیرکوندها از گذشته با میرهای دیرکوند بود. اینان خود را از بنی عباس می دانستند. تعداد میرها در اواخر دورۀ قاجاریه به حدود ۵۰۰ خانوار رسیده بود و برخلاف گذشته نفوذی در میان طوایف خود نداشتند. دیرکوندها به ویژه در نیمۀ دوم عهد قاجاریه حوادث مختلفی آفریدند و در شمار طوایف شرور بودند. ناصرالدین شاه قاجار در اواخر سلطنت خود دستور داد تا دیرکوندها را از پیشکوه به پشتکوه لرستان منتقل کنند. گروهی از دیرکوندها در شورش عشایری لرستان در ۱۳۰۳ق شرکت داشتند و گروهی دیگر با ارتش همکاری می کردند.

پیشنهاد کاربران

من هرجایی درمجازی میبینم کسی درموردایل پاپی بدگویی و به حالت بغض وکینه صحبت میکنه بلا استثنا دریکوندهستند

چرا

واقعا چرا

بجزحسادت چی میتونه باشه!!

وقتی آدم کسی رو ازخودش بهترمیدونه ویک قدرت رودربالای سرخودش میبینه ازبدیش میگه

چون میدونه قدرت وتوانایی رقابت باهاس نداره ومجبوره تخریبش کنه

اقای نیرهاشمی

شما قدرت وتوانایی تقابل وتخریب ماروندارید

ایل پاپی بسیارباعظمت هست

درضمن ماهم واقعا مشکلی با ایل دریکوندنداریم

ولی این بغض ونفرتهاروکه ازشمامیبینیم تعجب میکنیم!

اینها نتایج خدمت زیادی هست

والبته حسادت

افرادی مثل دکترمرادحسین پاپی هم اگه یاده لونبودهیچوقت نمی اومد برای دشمنانش که چنان حقیرهستند که حتی مهمان بودن رو هم درجمع بیان میکنند بیاد کارکنه

واقعا این اوج حقارت هست

آقای میرهاشمی حق داریداین روبگید

چون نان دادن هیچوقت درمرام شماهانبوده ووقتی بخواهیدنان بدید چنین دربوق وکرنا میزنید!

نان دادن کارمردان بزرگ بوده نه شماها

واقعا ازاین جهت باهات موافقم

دکترپاپی اثلا وابدا من خودم هم قبولش ندارم

چون دهالاربهش گفتم ایل دریکوند برای ما ونه برای خودتو برادرنمیشن

اینها دشمنانی حقیر وکوچکی هستند که تمام وجودشون بغض وکینه وحسادته

واقعآ باهات موافقم چون خیییلی دراین سالهابهش گفتم که دریکوندهاروبه حال خودشون بزار

متاسفم برلش

چون اونگاهش خیلی وسیع ترهست ودرجهت استحکام کل بالاگریوه بوده

ایل پاپی دریای باعظمتی هست که از لرستان تابختیاری تا کهکیلویه وبوبراحمد گسترده شده

ایل پاپی افرادی چون صیدمرادخان روداشته که سرداروپرچم دارسپاه نادرشاه بوده

حسین قلی خان ایلخانی که حکومتگر بوده

حتی شهیداحمدکشوری که نام وآوازه اش درایران بربلندای دماوند طنین اندازشده

درلرستان نیزخوانین ایل پاپی درسطح اول بوده اند

البته خوانین بقیه ایلات هم خوب بوده اند

ولی مهاجران ایل پاپی درسطح ایران وحتی درجهان نامدارشدند

البته اگه حسادت به شماهااجازه بده که بپدیرید

هرچندنپذیرفتن افرادحقیری مثل شما ( که دم از نهارمهمان کردن کسی رو درجمع میگید ) حقیقتی رو تغیرنمیده

آقای میرهاشمی هنوزمونده که مثل مابشید

ماحتی فقیرترین ادمهامون هم درخونه اونها به روی مهمان بازه

هیچوقت مثل شماهاکه ادعاتون هم میادحرف نمیزنند


فقط برای امثال شماهامتاسفم

خداروشکرکه مامثل شماهانیستیم

ایل پاپی به مهمان نوازی وصلح ودوستی معروفه

قطعا مامثل شما نمیتونیم باشیم

این هوچیگری وتوهم برتری جویی وحقیربودن تااین حد که از مهمان کردن یک نفرهم بخواهید بگید نسیب خودتون

ما هیچوقت چنین نبودیم ونیستیم

خیییییلی کوچولویید آقای میرهاشمی

دیگه حرفی نیست

👑🌟دریک وند یا دیرک وند نامی به بلندای تاریخ👑🌟

⭕️ نام "دریک&دیرک" با قدمت 2500 ساله'
🔸دریک و زریک نام اولین سکه های زر و نقره که در سال ۴۷۵ قبل از میلاد به دستور داریوش بزرگ در ایران ضرب شدند
🔸در لغت نامه ی دهخدا، دیرک وند را از طوایف کرد ساکن در لرستان نام برده است.
🔸بنا به روایات تاریخی دیرک و زیرک نام دو برادر که اکنون دو طایفه ( دیرک و زیرک ) دیرک ها در لرستان، ایلام، کرمانشاه، عراق و در شهر ( دیرک ) سوریه.
و زیرک ها در کردستان، کرمانشاه، ایلام، عراق و سوریه، از نوادگان آن دو برادرند.
با تشکر دریک وند

دیرک و زیرک نام دو برادر در دوران هخامنشیان که اولین سکه بنام این دو برادر ضرب شداکنون دوطایفه دیرک درلرستان و زیرک در کردستان از نوادگان این دو برادرند همچنین نام شهری کردنشین در کشور سوریه دیرک نام دارد

دریک از ریشه کلمه دارا گرفته شده که نام داریوش هخامنشی میباشد. داریوش یا داریوس یونانی شده نام دارا پادشاه هخامنشی میباشد. لذا داریوش پس از ضرب سکه طلا آن را بنام خود منتسب نمود. داریک یا دریک یعنی منسوب به دارا.
بعدها نام این سکه به یونان هم کشیده شد بطوریکه هم اکنون واحد پول کشور یونان داخام میباشد که از کلمه دریک گرفته شده است.
علاوه بر این در چندین کشور عربی همسایه نیز این نام برای واحد پول انتخاب شد. درهم که از کلمه دراخام یا داریک اقتباس شده است. در نتیجه با چنین مستندات تاریخی و نظرات پژوهشگران و محققین چنین استنبات میشود که دریک ( دیرک ) ها منتسب موین و نوادگان داریوش هخامنش هستند.
منبع: مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک ایران. ایل دیرک ( دریک ) وند
مهندس علی دریک وند
@Drik2500

دریک وند مهمترین ایل باهویت در غرب ایران
💯دریڪ یا دیرڪ "وند" نامی به بلندای تاریخ ڪهن

🌛دریڪ یا زریڪ🌜

💯نام اولین سکه زر دوران باستان،
💯میراث ارزشمند و سندی معتبر از تاریخ ڪهن،
💯معرف قدمت و شناسنامه دو ایل بزرگ زاگرس نشین ( دیرڪ و زیرڪ )

💯دریڪ یا دیرڪ "وند" نامی به بلندای تاریخ ڪهن

ایل دیرکوند یکی از ایلهای بزرگ بالاگریوه بوده که برگرفته از نام شخصی بنام درک پا چوبی که نامهای هخامنشی میباشد حدودا بین ۴۰۰تا ۵۰۰سال گذشته بوده نظر به اینکه متاسفانه تاریخ قابل معتبری که معلوم بشه پیشینه این ایل کجاست در دسترس نیست درسته لرستان قدمت چند هزار ساله داره ولی بدلیل نداشتن سواد اظهارنظر قطعی در این مورد صحیح نمیباشد نوشته های اخیر همه استناد شده به گفته های دکترین یاحکمرانان صده معاصر فقط میشه گفت شاید اینگونه بوده . ضمنا باید تشکر کرد از دکتر سکندر امانی الهی بهاروند ومراد حسین پاپی که حق باید گفت زحمت زیادی در این ضمینه کشیدند این دو چهره ماندگار نیز استناد کردند به گفته بزرگان که سینه به سینه منتقل شده که باز هم نمیشه بیشتر از ۳۰۰سال استنادکرد

به نظر دوستان احترام باید گذاشت ولی اینکه دو تا برادر بنام دیرک و زیرک بودند یکی لرستان یکی کردستان اونم ۲۵۰۰سال قابل باور نیست درسته ما مفرخ چند هزار ساله داریم ولی تاریخ دقیقی که بشه گفت چنین بوده نداریم تحقیقات ما در این ضمینه برمیگرده به هم تبارهایمان مانند دکتر بهاروندوغیره وگفته های اشخاصی همچون رزم آرا که برمیگرده به ۹۰سال پیش

راستی جناب پاپی ساعت نوشتار وادبیات شما بسیار شبیه علی میر است. به هردوی شما که همان آقای نویسنده محترم هستید می گویم من کدام بی ادبی را کردم که اینچنین مرا آماج فحش و دشنام نمودید؟من فقط در جواب حرفتان که گفتید مرادحسین پاپی تماما از جیب خودش هزینه کرده گفتم اینطور نیست و مهمان ما بوده البته منظورم شخص خودم و خانواده ام نبوده. بلکه منطقه ما. اطلاع دارم حتی برای چاپ کتابتان افرادی مثل مرحوم حاج علیرضا دریکوند از دزفول کمک های بسیار کم نظیری کردند. در کتابتان هم بجز برای خود پاپیها هیچ ایلسازی نکردید. با رندی طوایفی که صدها سال است در منطقه دریکوندها هستند فامیلیشان دریکوند هست روی سنگ قبرشان دریکوند نوشته شده غیر دریکوند نوشتید ( مثل گاوسوارها ) طوایفی را از بهاروند ها یا قلاوندها جداکردید با این عنوان که از یک ریشه نیستن ولی از آن طرف طوایفی را که هیچ نیای مشترکی ندارند تحت عنوان یک ایل معرفی کردید. دم از اسناد میزنید که مثلا در دوره رضاشاه یعقوبوندها طی یک نامه خود را پاپی می دانستند بنده که همین الان هم این حرف را قبول دارم که با وجود اصالتشان باید جزو ایل پاپی باشند ولی بحثم اینه که چرا شما به جرم نداشتن نیای مشترک برخی ایلات را تضعیف می کنید ولی نوبت خودتون که میشه قبول ندارید؟جز اینکه برخی دوستان وبنده نوشتند اصالت برخی طوایف ایل پاپی به دریکوند میرسه آن هم در کمال ادب چه چیزی گفتیم که ما را متهم به رذل بودن، حسودبودن، بی اصالت بودن، دروغگوبودن، حقیربودن، میرنبودن و. . . نمودید؟اصلا اولین نظر مرا بخوانید ببینید چه نوشتم؟گفتم انسانیت مهم است ولی از بزرگان خورشیدوند و یعقوبوند شنیدم که اصالتا دریکوند هستند. والله و بالله این را بارها شنیدم که این را گفتند. شما که منو نمیشناسی خودتان وجدانتانرا قاضی کنید و میان این طوایف بروید و سوال کنیدببینید چه می گویند؟این البته آخرین نظر بنده بود و قطعا دوباره صفحه صفحه علیه من خواهید نوشت که اهمیتی نخواهد داشت و امیدواریم در کنار بزرگان دانشمندی مثل شما ما هم از حقارت کوچکی و. . . بیرون بیاییم مانا باشید


در دوران کهن که قسمتهایی از کشورهای عراق و ترکیه و سوریه در قلمرو پادشاهان هخامنشی بوده و اکنون آن مناطق جزء استانهای کردنشین آن کشورها میباشند، می بینیم نام بسیاری از شهرها مانند ( دیاربکر، دیرک، و . . . ) در این کشورها با نام ( دیرک و زیرک ) بسیار نزدیک و همخوانواده اند

ایل دیر کی *دورکی*ایل هفت لنگ ایل
لر بختیاری
طوایف::
بابا احمدی
زراسوند
اسیوند
موری
گندلی
چهاربری
گاهیوند
اسوند
سلار*سرلک*




🌛دریڪ یا زریڪ🌜

💯نام اولین سکه زر دوران باستان،
💯میراث ارزشمند و سندی معتبر از تاریخ ڪهن،
💯معرف قدمت و شناسنامه دو ایل بزرگ زاگرس نشین ( دیرڪ و زیرڪ )

💯دریڪ یا دیرڪ "وند" یڪی از مهمترین نامهای مستند و با اعتبار دوران ڪهن

☆جنگروی ( jangru )
●تاریخ گزیده، ولادیمیرمینورسکی تاریخدان و ایرانشناس . . .
☆جنگروی به معنای جنگجو، �از طوایف زاگرس نشین و بنیان گذار�اتابکان لر کوچک بودند شجاع الدین خورشید سرسلسله اتابکان لرستان که خود را�از این طایفه میدانست توانست با کمک دیگر طوایف لرستان و�ایلام کنونی�ادعای استقلال کند و طولانی ترین حکومت ایرانی بعد از اسلام و دومین حکومت طولانی ایرانی بعد از اشکانیان را بنا نهد. [۲۴]
این حاکمان درطول دوران حکومت شایسته خود مورد حمایت همه جانبه دیرڪوندها بودند.
●ولادیمیرمینورسکی ایرانشناس روسی دیرڪوندها را نیز از مردمان جنگروی معرفی میکند. [11]
●به استناد از تمام منابع قدیمی تاریخ لرستان، دیرڪ وند مهمترین ایل کهن دیار بالاگریوه از طوایف بسیاری همچون ( میر، بهاروند، قلاوند، یاقوند، زینیوند، نجفوند، و . . . ) تشکیل شده است.
تا دهه ۱۹۲۰ میلادی جمعیت این ایل بزرگ منطقه بالاگریوه بالغ بر ۱۰۰۰۰ خانوار بودند، [12]

🌛دریک یا دیرک "وند"�🌜

دریک از ریشه کلمه دارا گرفته شده که نام داریوش هخامنشی میباشد. داریوش یا داریوس یونانی شده نام دارا پادشاه هخامنشی میباشد. لذا داریوش پس از ضرب سکه طلا آن را بنام خود منتسب نمود. داریک یا دریک یعنی منسوب به دارا. �بعدها نام این سکه به یونان هم کشیده شد بطوریکه هم اکنون واحد پول کشور یونان داخام میباشد که از کلمه دریک گرفته شده است. �علاوه بر این در چندین کشور عربی همسایه نیز این نام برای واحد پول انتخاب شد. درهم که از کلمه دراخام یا داریک اقتباس شده است. در نتیجه با چنین مستندات تاریخی و نظرات پژوهشگران و محققین چنین استنبات میشود که مردمان دریک ( دیرک وند ها ) منتسب موین داریوش هخامنش هستند. �
منبع: مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک ایران

طایفه های دارای پسوند ( وند ) دو دسته اند ۱ - گروهی که در دوران هخامنشیان بنام پیشه و شغل نیای خود به آن معروف شدند، مانند ( دریک وند = خزانه دار . سپه وند = نگهبان سپاه . دال وند = مسئول دالها ( عقابها ) سگ وند = مسئول سگهای محافظ . ترکاش وند = مسئول تیر و کمانها و . . ) ۲ - گروهی که بعد از ظهور اسلام بنام پدران خود به این نامها معروف شدند مانند ( حسن وند . بیرن وند. حاجی وند. و . . .


طایفه های دارای پسوند ( وند ) دو دسته اند ۱ - گروهی که در دوران هخامنشیان بنام پیشه و شغل نیای خود به آن معروف شدند، مانند ( دریک وند = خزانه دار ) . ( سپه وند = نگهبان سپاه ) . ( دال وند = مسئول دالها ( عقابها ) . ( ترکاش وند = مسئول تیر و کمانها و . . ) ۲ - گروهی که بعد از ظهور اسلام بنام پدران و محل سکونت خود به این نامها معروف شدند مانند ( حسن وند ) . ( بیرن وند ) . ( حاجی وند ) . و . . .

🌟تاریخ مستند و علمی🌟

🌞دیرڪ وند ( دریڪ وند ) نامی بزرگ با قدمتی درخشان به بلندای تاریخ کهن👑 با سپاس

M__________Drik:
🌟تاریخ را علمی و مستند بیاموزیم

🌛دریڪ یا زریڪ🌜

نام اولین سکه زر دوران باستان،
میراث ارزشمند و سندی معتبر از تاریخ کهن،
معرف قدمت و ریشه اصلی دو ایل بزرگ زاگرس نشین ( دیرڪ و زیرڪ )

دیرڪوند ( دریکوند ) مهمترین ایل کهن منطقه بکر و سرسخت رشته کوه زاگرس است، این ایل بزرگ زاگرس نشین از طوایف فراوانی همچون ( میر، بهاروند، قلاوند، یاقوند، و. . . . . ) تشکیل شده و محل سکونتش منطقه ای معروف به "بالاگریوه" که به معنای بالانشین است میباشد، منطقه ای که زمانی جایگاه شاهان ساسانی، اشکانی و هخامنشیان بوده و در دل خود یکی از ۶ گنجینه بزرگ جهان، همان ( گنج بزرگ کلماکره ) را جای داده و نشان از ناگفته های سر بر مهر بسیار دارد.
●همچنین مردمان این ایل کهن بجز ایران در استانهای کردنشین کشورهای عراق، ترکیه و شهرستان " دیرڪ " استان حسکه سوریه نیز سکونت دارند.
●امیدواریم روزی توسطه افراد محقق و تاریخ پژو، با کمک میراث بجامانده از دوران کهن ( اشیاء، نامها، منطقه و. . ) بدور از روایات و داستانهای نادرست، بصورت علمی، مستند و درست به تاریخ واقعی این کهن دیار دست یابیم، باسپاس

🔴هسته ی تشکیل دهنده ایل بزرگ دیرک"دریک"وند" 🔻🔻🔻

🌳◀️ دیرک"دریک"وند
2⃣◀️ میر ↙️
3⃣◀️ بهاروند ⏪ ایل دریک"دیرک"وند
4⃣◀️ قلاوند ↖️
5⃣◀️ مهاجر

🌳1⃣ ایل دیرک وند شامل تمام طوایف و تیره های تشکیل دهنده این ایل بزرگ مانند میر، بهاروند، قلاوند، یعقوبوند، نجفوند، طالبوند، ساتیاروند، زینیوند، طافی، گلالیوند، کرفوند، شورایی، ترکارانی، هلدی، کرکینی، میردورقی، میرچناری، شلووند، آهوبرندی، رشنو، کاویانی، کوشکی، گوران، فردیوند، شیروی، بن زردی، کهزاد، مهوه ایی، هیکی، کولچپی، هوتاون، پمه حر، سیراون، درتنگی، شیخ، رهداروند، بابایی، بازگیر، چوبتراش، کلاوه ای، ماکنالی، کوگانی، قاضی، کناری، گوشه ای، تجار، بابارباط، قجر، باباطالب، گاوسوار، . . . .
و تعدادی مهاجر از دیگر طوایف میباشد.
فرزندان دیرک بانی طوایفی بنام یعقوبوند، نجفوند، طافی، گلالیوند، ساتیاروند، زینی وند، طالبوند و کرفوند میباشد، این طوایف هر یک به شعبات دیگری تقسیم میشوند، مانند ساتیاروند که به ۲ شعبه ساتیاروند و شورابی. زینی وند هم به شعبات زینی وند و ترکارانی، و یعقوبوند هم به ۱۰ تیره ی ملک علیوند، امرعلیوند، نظرعلیوند، قورچعلیوند، قاسم علیوند، سبزعلیوند، تیره های چپ، ماریف وند، شلیاروند و سرآبی تقسیم میشوند.
🔹همچنین معمرین و بزرگان منطقه براین باورند که تعداد دیگری از تیره و طوایف منطقه نیز از نسل و نزدیکان دیرک میباشند.
🔹ضمنا تعداد قابل توجهی از افراد این ایل بزرگ در استانهای خوزستان، ایلام، کرمانشاه ، همدان و شهرستانهای دورود، بروجرد سکونت دارند،

تاریخ را علمی و درست بیاموزیم
✔پیشوند واژه ( میر ) در بعضی نامها

■ساکی های #میر که از چند قرن گذشته تا به امروز پیشوند میر را بر نام های خود داشته اند از نوادگان شیخعلی سلطان نامی از طایفه سرچرم هستند که به دلیل رشادت و شجاعت های زیاد در جنگ های آن دوران توسط یکی از شاهان صفوی ملقب به میر شیخعلی سلطان گشته است، همه افراد این خاندان از گذشته تا کنون در نام های خود پیشوند میر دارند.

▪امیر ( میر ) صفتی است که در دوران گذشته ( صفوی و قاجار ) به افراد مسئول و سرپرست نسبت میدادند، و پیشوند نام آنها میشد مانند ( میر شیخعلی، میرسردار، میراحمد و. . . ) بعد کم کم این واژه عامیانه شد و مورد استفاده عموم مردم ( عادی ) قرار گرفت، تا اینکه با تصویب صدور شناسنامه، تعدادی که خود را از نوادگان آن افراد ( امرا ) میدانستند این واژه را پیشوند نام طایفه خود نمودند، مانند ( میر سرداری، میر دریکوند، میر ساکی، میر احمدی و. . . )

✔واژه میر در دیگر نامها

▪درگذشته به شهر ایذه مال میر میگفتند یعنی محل زندگی امرا، واژه میر با حرف ه = میره به معنای شوهر ( سرپرست خانواده ) به مسئول تقسیم آب = میراب. به فرمانده جنگ = میرجنگ و به جلاد میر غضب میگفتند، ریشه اصلی این واژه آریایی و به معنای مسئول و سرپرست میباشد، این واژه ( امیر ) در زبان فارسی امروزی نیز رواج دارد و برای امرای ارتش بکار برده میشود.
http://sakiha. blogfa. com/post/5 منابع

منم دریکوندم و از طایفه گلالیوند لر و به خودم افتخار میکنم

کسانیکه نمک به حرام هستندفقط لفض زالو صفتی درشآن اونهاست

وقتی به کسی یاگروهی یا دسته جاتی خدمت میکنی به جای سپاسمندی واردتمندبودند
ححتی درموضع سکوت هم قرارنمیگیرند ودرکنال تعجب برضدت با اون قلب ناپاک والوده وسیاه وتنفرامیزشون ازت نفرت پراکنی میکنند

اینها ناپاکان تاریخند

اینها ادم کوچولوهایی هستند که به جای اینکه با تهذیب نفس خودشون رو درقامت سقف جامعه ای روشن بین بالابکشند

سعی میکنند سقف روشن بینی و بزرگی وبزرگ منشی وناسپاسی رو چنان پائین بیارند تا این سقف به اندازه قامت همت وتنفرات و کوتوله بودن خودشون پائین بیارند

که البته ظاهرا دنیا همین هست
هرکس خدنت میکنه باید منتظرتیرزهرآلود وخنجرهای از پشت ارجانب این کوتوله هاباشه

یادمصاحبه ای از محمدرضاشاه پهلوی دردوران سقوط حکومتش افتادم
خبرنگار آمریکایی از محمدرضاشاه پرسید اعلاحضرت شما از مردم کشورت گله مندنیستی که اینقدربهشون خدنت کردی
کشوری که حتی پایتختش آب لوله کشی نداشت رو به قدرت دوم صنعتی آسیا بعدازژاپن رسوندی
به قدرت نظامی دوم آسیا بعدازچین رسوندی
به قدرت بی چون وچرای اوپک نفتی رسوندی
ایران رو به ژاندارم منطقه تبدیل کردی
آسمان خاورمیانه رو با قدرت هوایی ایران پوشش دادی

وووو

اما چنین باتوبرخوردکردند

شاه لحظه ای سکوت کرد وبعدآرام گفت نخیر گله مندنیستم

چون ناسپاسی گویا خصلت انسانهاست. . . . . . .

خب بله ظاهرا درهمه دورانها این ناسپاسی درهمه زمینه ها وجودداشته

اما این رواینان دارم که افرادنمک به حرام که با قلبی سیاه وپرازحسادت به انسانهای خدوم مینگرند هیچوقت توفیق پیدانخواهندکرد

هرچند درمقاطعی به خاطربرخی تحولات دچار رشد بادکنکی شده باشند

به قول یکی ازدوستان که به زمان عامیانه گفته بود وقتی خر چاغ میشه نمیپزند بزارند زیربرنج. . . .
چون خر اصولا برای زیزبرنج درست نشده
هرچند چاغ وچله بشه

ولی دست طبیعت وقوانین فیزیکی در عالم طبیعت پاسخگوخواهدشد
به شکلهای متفاوت. . .

طبیعی هست که دربرابر سپیدی یقینا ظلمت هم باشه

آدمهای بزرگ یقینا با یک سری سنک وکلوخ ناچیز که جلوپاشون پیش میاد متوقف نمیشن

ای مگس عرصه گیتی نه جولانگه توست. . . .


🔵 #جنگروی

🔸رابینو ( ص ۲۳ )
اتابکان لرستان همواره از حمایت همه جانبه دیرڪ وندها برخوردار بودند. . .
🔸ولادیمیر مینورسکی ( ص ۸۲۸ ) تاکید دارد که دریڪوندها متعلق به قبیله جنگرو ( jangru ) میباشند. جنگرو به معنای جنگجوست،
شجاع الدین خورشید�سر سلسله اتابکان لرستان که با کمک طوایف لرستان و�ایلام�کنونی ادعای استقلال کرد و طولانی ترین حکومت ایرانی بعد از اسلام و دومین حکومت طولانی ایرانی بعد از اشکانیان را بنا نهاد نیز از این قبیله ( جنگرو ) بودند [۲۴] این حاکمان که از سرزمین طرهان برخاسته بودند در فاصله سالهای ۵۸۰ تا ۱۰۰۶ ( ه ق ) بر قسمتهای مهم ناحیه لرستان حکومت میکردند عاقبت پس از قرنها حکومت شرافتمندانه، در سال ۱۰۰۶ ( ه ق ) آخرین حاکم لر ( شاهوردیخان ) توسطه شاه عباس اول صفوی کشته شد و سلسله اتابکان لر کوچک منقرض گردید. پس از آن ( سلورزیها ) نوادگان دختری اتابکان که اینان نیز از قبیله جنگروی بودند از طرف شاه عباس به عنوان والیان ( امرای ) لرستان منسوب و تا سال ۱۳۰۸ به این سرزمین حکومت کردند.
🔸بعد از ماجرای ناجوانمردانه شاه صفوی و کشتن شاهوردیخان آخرین اتابک لرستان، دیرڪوندها بارها با سپاه�شاه عباس در ( سالهای ۹۹۶ - ۱۰۳۸ ( ۱۵۸۸ - ۱۶۲۹ ) وارد جنگ شدند
بنوشته ویلسون ( ص۲۶ ) حوالی سال�۱۳۱۸ ( ۱۹۰۰ ) دریڪوندها بواسطه دو سپاه مجهز دولت شاه عباس. ( نیروهای�حشمت الدوله�حاکم لرستان و�حسینقلی خان فیلی حاکم پشتکوه با همکاری بعضی افراد خائن مغلوب و بسیاری از افراد این طایفه زندانی و تعدادی از روسای آنها به کرمانشاه تبعید شدند . . .

🔵تاریخ لرهای شمالی بعد از اتابکان لر کوچک
با اسارت شاهوردی خان اخرین اتابک لر کوچک به دست الله وردی خان قوللر آقاسی و اعدام او در کنار رود سیمره به فرمان شاه عباس اول صفوی ، حاکمیت پانصدساله ی اتابکان لر کوچک به سر آمد و شاه عباس خاندان جدیدی را در لرستان بر سر کار آورد که تا اغاز پادشاهی رضاخان پهلوی اقتدارشان بر لرستان � ایلام و لرستان کنونی � ماندگار شد
موسس والیان لرستان حسین خان نامی از طایفه ی سلویزی لرستان بوده و ادعای وی مبنی بر وابستگی به خاندان عصمت و طهارت و رسانیدن سلسله نسب خود به حضرت ابوالفضل العباس چیزی جز استفاده از احساسات مذهبی و عواطف دینی توده های مردم � همانند شگرد صفویان � در انتساب به خاندان پیامبر نبوده است
بر اساس معتبرترین مدارک و ماخذ مانند زبده التواریخ و تاریخ گزیده که اگاهی هایی در مورد اقوام لر به دست میدهند طایفه سلویزی از شعب قبیله چنگروی محسوب می شوند که اتابکان لر کوچک خورشیدی نیز از ان برخاسته اند
سلویزی را تاریخ گزیده به صورت � شلبوری � اورده که با تطبیق با کتاب شرفنامه مشخص میشود که منظور حمدالله مستوفی همان � سلورزی � بوده است
هم اکنون نیز چندین طایفه در مناطق مختلف لرستان به سلاحورزی یا سله ورزی و سلویزی معروفند که محققا بازماندگان همان طوایفی هستند که مورخینی نظیر مستوفی ، بدلیسی و کاشی یاد کرده اند.
سرنگونی اخرین اتابک خورشیدی یعنی شاهوردی خان که از قبیله چنگروی بود به دلیل تمرد و عصیان و اعلام استقلال از حکومت مرکزی صفوی باعث گردید تا شاه عباس او را از میان برداشته و حکومت لرستان � یعنی استان لرستان و ایلام � را به تیره ی گمنام � فِیلی � از طایفه سلویزی تفویض کند.
با روی کار امدن سلسله والیان لرستان مناطق لر شمالی به لرستان فِیلی مشهور شد چرا که والیان از فیلی ها بودند.
� قبایل متعدد فیلی در نواحی کوهستانی ترکیه، سوریه و ایران سکونت دارند ( شوبرل ص ۲۰ )
فیلی ها از عناصر لک و از شعب فرعی لُرها هستند ( کرزن، جلد دوم، ص ۲۶۹ - ۲۷۰ ) [ ۳ ]
منابع;
۱ - جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان / دکتر منوچهر ستوده و علیمحمد ساکی / ص ۳۲۱
۲ - تاریخ سرزمین ایلام / تالیف ناصر راد / ص ۱۹۱
۳ - مردم شناسی ایران / هنری فیلد / ترجمه عبدالله فریار.

🔴 دهخدا، پارس ویکی،
دیرڪ وند ، [ رَ وَ ] ( اِخ ) یکی از ایلات پیشکوه از طوایف کرد و دارای دو شعبه است
🔹۱ - بهاروند مرکب از ۱۰۰۰ خانوار و منطقه سکونت شمال دزفول، کیالان، ملایر، و . . . )
🔹۲ - قلابوند مرکب از ۱۰۰۰ خانوار منطقه سکونت، طاف، هشتادپهلو، الوار، و . . . )
🔸تاریخ را علمی و مستند بیاموزیم

دریک، نامی اصیل آریایی، با قدمتی به بلندای تاریخ،
) دریک تاج کیان )

کولچپی از طایفه زیدعلی بیرانوند است کولچپ منطقه زیدعلی بوده چرا اسمی از کولچپی از طایفه زیدعلی نیومده


🔰ارنست هرتسفلد و بسیاری از تاریخدانان برجسته بر این باورند که� ( دریک ) از ریشه کلمه دارا گرفته شده که نام داریوش هخامنشی میباشد. داریوش یا داریوس یونانی شده نام دارا پادشاه هخامنشی میباشد. لذا داریوش پس از ضرب سکه طلا آن را بنام خود منتسب نمود. داریک یا دریک یعنی منسوب به دارا.
بعدها نام این سکه به یونان هم کشیده شد بطوریکه هم اکنون واحد پول کشور یونان داخام میباشد که از کلمه دریک گرفته شده است.
علاوه بر این در چندین کشور عربی همسایه نیز این نام برای واحد پول انتخاب شد. درهم که از کلمه دراخام یا داریک اقتباس شده است. در نتیجه با چنین مستندات تاریخی و نظرات پژوهشگران و محققین چنین استنبات میشود که دریک ( دیرک ) ها منتسب موین داریوش هخامنش هستند.
طایفه های دارای پسوند ( وند ) دو گروهند؛
۱ - گروهی که در دوران هخامنشیان بنام پیشه ( شغل ) نیای خود به آن معروف شدند، مانند ( دریڪ وند = خزانه دار ) . ( سپه وند = نگهبان سپاه ) . ( دال وند = مسئول عقابها ) . ( ترکاش وند = مسئول تیروکمانها ) . و . . .
۲ - گروهی که بعد از ظهور اسلام بنام پدران یا منطقه سکونت خود به این نامها معروف شدند، مانند ( حسن وند ) . ( بیرن وند ) . ( چغل وند ) . و . . .
منبع: مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک ایران.

🔵 بالاگریوه:
بالاگریوه به معنای قامت آتشین ( جسور و تیز قامت ) است،
در دوران کهن که مناطق ڪُرد نشین کنونی کشورهای ( ترڪیه و سوریه ) جزء خاک ایران محسوب میشدند تعداد از ایرانیان ساکن در آن مناطق که از طایفه ڪهن و اصیل ایرانی ( دیرڪ ) بودند به نام "دیرڪ بالاگریوه" ( مردمان قامت آتشین ) مشهور بودند، و در دیار زاگرس، منطقه ای که مردمان این طایفه ڪهن ( دیرڪ وند ) در آن سکونت داشتند نیز به نام منطقه بالاگریوه ( دیار آتش قامتان ) معروف بود، این ڪهن دیار زمانی جایگاه شاهان ساسانی، اشکانی و هخامنشیان بوده و در دل خود یکی از 6 گنجینه بزرگ جهان، همان ( گنج بزرگ کلماکره ) را جای داده و نشان از ناگفته های سر بر مهر بسیار دارد.
💯دریڪ یا دیرڪ "وند" نامی به بلندای تاریخ ڪهن .

🔵طایفه علیشروان :
به استناد از روایات تاریخی معمرین و بزرگان منطقه اصل و نسب طایفه علیشروان و کلیه تیره های آن از ایل و تبار دیرک وند میباشند، و گفته اند که در دوران صفویه سه نفر به نام های: علی، شروان و حق نظر، از لکستان و ایل و تبار خود ( دیرک وند ) به سرزمین فعلی آمده و در منطقه چالسر ( در دامنه �کوه سیوان - شمال شرقی روستای پاکل گراب ) سکونت نموده اند. در آن زمان تشمال منطقه شخصی به نام رئیس معروف به باشی حکومت می کرد که بر اثر عدم پرداخت مالیات به تشمال، اختلاف بین سه نفر و تشمال وقت واقع شده که منجر به قتل سهیل بگ فرزند تشمال باشی شده که پس از مدتی به صلح و سازش منجر شده و علی و شروان بعد از صلح، با وی وصلت کرده و دختران تشمال رئیس را به همسری اختیار کردند.
شروان دارای سه پسر بنامهای: دارا� - حیدر و صفر� می باشد که اکنون به تیره های داراوندی – حیدروندی و صفروندی معروفند. پس از درگذشت تشمال رئیس، شروان خود را به عنوان تشمال منطقه معرفی کرد و تا کنون به عنوان تشمال های طایفه علی شروان محسوب می شوند. از علی فقط یک پسر بنام چراغ �به جا مانده که تیره او به چراغوندی معروف است. فرزندان علی و شروان سالیان سال به تبار خود وفادار بوده و�نام خانوادگی خود را دیرک وند� انتخاب می کردند.
از افراد معروف و از توشمالان ایل در سده های گذشته، مولاخان دیرک وند، فرزند دارا ( دارا فرزند شروان ) بوده که بعد از وی فرزندش عبدگه رئیس�طایفه می شود. عبدگه دارای هفت پسر به نام های:
شیخ محمد، میرزا، مولا، ملگه، احمدبگ، ولگی و عبدعلی، بود.
ریاست و اداره ایل به عهده شیخ محمد� بوده و پس از وفات شیخ محمد به لحاظ اقتدار و اداره همسرش بانو خیره - ( سپس به توشمالان خیره معروف بوده ) - ، عهده دار امور و ولایت بر فرزندش علی مامگه فرزند شیخ محمد که به سن بلوغ نرسیده بود شده است.

✔لازم به ذکر است که توشمالان فعلی طایفه علیشروان هنوز به نام طایفه دیرک وند می باشند، نام دیرکوند حکایت از تعلق نسبی ایل علیشروان به تبار دیرک وند دارد.
دیرک وند یا دریک وند یکی از مهمترین ایلات کهن منطقه زاگرس و دیار بالاگریوه بشمار می روند.
نام دریک برگرفته از نام اولین سکه زر دوران باستان است، این نام مرکب از دو کلمه ی � دی � به مفهوم � ده � و � رک � به مفهوم تکیه گاه و پشتیبان و در مجموع به معنی پشتیبان ده و یا کد خدای طایفه و ده و مفاهیمی از این دست است. ولادمیر مینورسکی دیرکوندها را از قبیله جنگروی معرفی می کند. �طبق تاریخ گزیده، جنگروی ( جنگردی ) نام طایفه ای است که شجاع الدین خورشید ( مدفون در گوشه شهنشاه خرم آباد ) سر سلسله اتابکان لُر کوچک به آن تعلق داشت.

🔻طایفه علیشروان متشکل از شش تیره بزرگ: صفروندی – داراوندی – حیدروندی – چراغوندی� - خدرسنی – قیطول �و گنجه، میباشد، نحوه نامگذاری تیره ها کاملا لُری� بوده و نظایر آنها در استان لرستان ازجمله میرزا وندی – دیرکوندی – کمالوندی و . . موجود است.

🔻مکان استقرار کنونی تیره های مختلف این طایفه:
تیره داروندی در روستای زیفل سکونت دارند. تیره صفروند در روستای �پا کل گراب. تیره قیطول در روستای چنار باشی، آب انار، نقل، سیاگاو، و حونگه سکونت دارند و بعنوان توشمالان طایفه علیشروان محسوب می شوند. تیره حیدروند در روستای پا کل گراب سکونت دارند. تیره چراغوند در روستای گنجه و پاکل گراب و �ابهر پایین و ارتفاعات باریک آب سکونت دارند. تیره گنجه در روستای گنجه. تیره موسی در روستای موسی. تیره جابری در روستای بلک و شباب سکونت و تیره مالیمان در روستای کلم �سکونت دارند.

ایلات بزرگ زاگرس نشین :
#کاکاوند_حسنوند_ملکشاهی_دیرکوند_بیرانوند_باجولوند
مناطق مهم این ایلات بزرگ :
دلفان_سلسله_طرهان_بالا گرُی وَه_چغلوند

🔰هسته تشکیل دهنده ایل بزرگ دیرڪ وند ( دریڪ وند ) 🔻🔻🔻 #eil_drikvand

🌳◀️ دریڪ وند
2⃣◀️ بهاروند↙️
3⃣◀️ قلاوند ⏪ ایل دیرڪ وند
4⃣◀️ میر ↖️
5⃣◀️ مهاجر

🌳ایل دیرڪ وند ( دریڪ وند ) متشکل از تیره و طوایف؛
بهاروند، قلاوند، میر، یاقوند، نجفوند، طالبوند، ساتیاروند، زینیوند، طافی، گلالیون، کی رفوند، شورایی، ترکارانی، کرکینی، شلووند، مرادعلیوند، کر دلیوند، نظرعلیوند، هلدی، میردورقی، میرچناری، رشنو، کوشکی، تجار، آهوبرندی، کاویانی، گوران، کهزاد، سیروان، بن زردی، فردیوند، مهوه ای، هیکی، بازکیر، هوتاون، شیروی، درتنگی، شیخ، بابایی، کولچپی، پمه حر، گوکانی، رهداروند، چوبتراش، گوشه ایی،
کلاوه ایی، قجر، قاضی، ماکنالی، کناری، بیراوک، بابارباط، باباطالب، گاوسوار. .
✔همچنین در زمان گذشته تعداد زیادی
از افراد این ایل بزرگ به استانهای ایلام، کرمانشاه، همدان، مرکزی و شهرستانهای دورود و بروجرد مهاجرت نموده و در آنجا سکونت دارند .

چه جالبه

اسم خودت روهم گذاشتی انسانم آرزوست. . . . .


اسم شیرینی هست ولی فکرکنم درعمل بهش اعتقادنداری

حتی درنوشتارت هم زیرکانه جانب داری کردی وانگونه که ژست گرفتی از موضع بیطرفی صحبت نکردی

باز طوری جمله بندی کردی که به ایل پاپی که رسیدی یک پسوندبیخود به ایل پاپی اضافه کردی وبعدهم کوفت وزهرمار روهم چاشنی اون قراردادی. . .

جناب

همه دربیان میگن انسانیت

واین چیزشیرینی هستامادرعمل میبینیم کمترکسی ابعادوسبع انسانیت رو درابعادش رعایت میکنه


حالابگذریم ازصحبتهای نیش دارشما که به ظاهرخواستی بیطرف باشی اما انچنان هم نبودی. . . . .


ازپیامبرخدا گفتی وازمغولان

بنده هم واقعآ معتقدم هیچکس به واسطه اینکه ازچه خون وچه نژادوچه دسته وچه گروهی هست واینکه کجای جغرافیلی این کره زمین زندگی میکنه
الزاما برترنیست

اینکه چه کسی پدرتوست نه مایه افتخارهست نه مایه حقارت

چون تودرانتخابش نقشی نداشتی

اما اینکه عملکردت چه هست وچگونه انسانی هستی این دیگه دست خودت هست

معیارسنجش عملکردوگفتارماست

همانگنه که حضرت زرتشت میفرماید کردارنیک؛پندارنیک؛گفتارنیک

تمام نیکویی های عالم درهمین هست

درهمین راستای نبودبرتری انسانها برهم پیامبراسلام هم میفرماید:انابشر و

یعنی من هم مثل شما انسانم ویعنی برتری نسبت به شناندارم ومتفاوت نیستم

پیامبراسلام نه پدری دیدونه مادری رو لمس کرد

همین بنیانگذارجمهوری اسلام یعنی آیت الله خمینی درخردسالگی پدر ومادرش فوت کردند

رضاشاه هرگز پدری روندید ودایی ها اوروبزرگ کردند

علیمردانخان چهارلنگ بختیاری هیچوقت پدری ندید

هیتلر هرگزپدررو درک نکرد

وووو

پس اینکه پدرت برلت چکارکنه وپدرت که بوده مهم نیست

گیرم پدرتوبودفاضل/ازفضل پدرتوراچه حاصل. . .

پس الزاما ته چیرگی موجب برتری انسانها ودسته جات هست
نه ژنتیک
نه جغرافیا
نه گذشتگان

اینکه میگیدوقتمون روتلف نکنیم برای این مسائل تاحدی درست هست
چون پرداختن به گذشته خیلی آورده خاصی نداره واتفاقا گذشته افسردگی به بارمیاره

ولی گاهی طرف مقابل توهین میکنه وقصدیکه تازی وحس برتری جویی وحسادت داره

درصورتیکه درواقعیت هیچ برتری نداره وحتی میشه بهش ثابت کردکه ممکنه برعکس هم باشه!!

گاهی سکوت موجب توهمات خودساخته برخی آدمهای کوته نظرمیشه


اینکه همه مارو به احمق بودن متهم میکنی به نظرمیرسه که خودشما ازاین خصیصه بهره مندباشی وگرنه آدم فهیم که حتی ادعای این روداشته باشه که"انسانم آرزوست"هیچوقت چنین متکبرانه افرادرو به احمق بودن متهم نمیکنه!!

پس یه خورده درعمل هم بچسب به انسانم آرزوست

نه فقط درشعارو نوشتار وادعا. . . .

همیشه درتوصیه ها ودرراهنمایی ها مراقب باش چون نوشتار گاهی میبینیناخواسته بخشی ازواقعیات درون رونمایان میکنه. . . .
ودرنوشتارشما انچنان موضع بیطرفانه ای نبود
هرچندسعی کردی بابرخی الفاظ موضع بیطرفانه خودت رواعلام کنی. . .

بگذریم

موفق باشید جناب انسانیت


🌍 وندها:
همانگونه که می دانید بسیاری از اقوام ایرانی در آخر اسم فامیلیشان یک پسوند دارند که تقریبا از آن پسوند می توان به ریشه ی قومیتی آن شخص یا آن قوم پی برد.
مثلا پسوند لو ( مثل اینانلو ) برای اقوام ترک است و پسوند زایی یا زهی ( مثل صفرزایی ) برای اقوام بلوچ و مثالهایی از این دست . . .
اما واژه "وند" به چه معناست و ریشه در کجا دارد؟ این واژه اصالتا متعلق به کدام قوم است؟
با توجه به اینکه طایفه های دارای پسوند ( وند ) به دو گروه تقسیم می شوند،
۱ - گروهی که در دوران هخامنشیان بنام پیشه ( شغل ) نیای خود معروف شدند،
۲ - گروهی که بعد از ظهور اسلام بنام پدران یا منطقه سکونت خود معروف شدند،
در اینجا می خواییم بررسی اجمالی به این قضیه داشته باشیم که نیازمند به مقداری زمینه چینی است
همانگونه که می دانید زبان لکی ریشه در پهلوی باستان دارد و بسیاری از کلمات پهلوی باستان که در زبان های دیگر از جمله زبان معیار ما مستهلک و فراموش شده اند، در زبان لکی کماکان مستعمل و زنده اند و صد البته یکی از دلایلی که به لکها فیلی هم می گویند همین است.
( فیلی یا فهله ای = پهله ای / پهلوی : اعراب چون حرف 'پ' ندارند آن را 'ف' می خوانند )
در پهلوی باستان کلمه ی "وند" به معنای نگهبان و مسئول می باشد.
همانگونه که می دانید در ادبیات پهلوی، واژه ی "لک" به معنای "صد هزار" می باشد که عده ای دانشمندان علم تاریخ و باستان شناسی لک ها را همان "کاسیت" هایی می دانند که سپاه یکصد هزار نفری گارد جاویدان هخامنش را تشکیل می دادند و چون اعضای این گارد همیشه از این قوم انتخاب می شد، نام "کاسی" کم کم به کنار رانده شد و این قوم را "لک" و اعضای آن را "لک ها" نامیدند یعنی صدهزاری ها، یعنی اعضای تیم صدهزاری یعنی گارد جاویدان.
سپاه جاویدان هخامنشیان مسئولیت های مهم نظامی را در سیستم اداری در دست خود داشتند. از جمله ی این مشاغل در ذیل عنوان خواهد شد:
بازوند = نگهبان بازها ( عقابها )
دریک وند= خزانه دار
آیینه وند = آینه دار شاهی
ترکشوند یا ترکاشوند = مسئول تیر و کمان ها ( ترکش = تیر )
سپهوند = نگهبان سپاه ( قراول )
حتی تا مدتی بعد از ورود اسلام به ایران این کلمه به قوت خود باقی بود و نام هایی همچون
دیناروند = خزانه دار، قلاوند = نگهبان قلعه و صدها نام ازین دست به کار برده می شد.
جالب تر از همه اینکه نام هایی چون "نهاوند" و "دماوند" به جای مانده از همین دوران است و لکی ( پهلوی ) بودن این نامها را اثبات می کنند چون:

نها یا نوا = جلو
نهاوند = نگهبانی جلویی٬ نگهبانی پیشین
دما ( به ضم دال ) = پشت سر
دماوند = نگهبانی پشت سری٬ نگهبانی پسین و اگر شما در منطقه ی لکها بایستید٬ نهاوند پیش روی شما و دماوند در پشت سر آن قرار دارد.
از آنجایی که مشاغل در گذشته بصورت ارثی بود این کلمات کم کم بعنوان نام فامیلی اشخاص بکار برده میشد یعنی فلانیها را مثلا "سپهوند" و فلانیها را "دریکوند" می نامیدند.
این کلمه کم کم جای فامیل اشخاص را به خود گرفت و حتی بعد از اسلام با اینکه معنای اصلی خود را از دست داد ولی هنوز برای نام فامیل اشخاص به کار برده می شد و شهرت هایی همچون "حسنوند" و "یوسفوند" و "حاتموند" و "جاوند" و . . . نیز برای افرادی که نام نیاکان آنها این اسم ها بود به کار برده می شد.
#دیرک_بالاگری_وه

✔کُردها�از اقوام اصیل ایرانی�و در بخش هایی از�خاورمیانه، �آسیای مرکزی و در ایران به ویژه در شمال شرق و غرب ایران زندگی می کنند [۳۵]�در جنگ چالدران بخشهای جدا شده از ایران ( کردستان ترکیه، کردستان عراق و کردستان سوریه ) بودند، این سه کشور پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی عثمانی با توافق انگلستان درسال ۱۹۲۳ تأسیس شدند،
همچنین کردها در جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، جمهوری ازبکستان و جمهوری تاجیکستان نیز سکونت دارند.

۱ - قبایل متعدد فیلی در نواحی کوهستانی ترکیه، سوریه و ایران سکونت دارند ( شوبرل ص ۲۰ )
۲ - فیلی ها از عناصر لک و از شعب فرعی لُرها هستند ( کرزن، جلد دوم، ص ۲۶۹ - ۲۷۰ ) ، [ ۳ ]

🔰منابع . . . .
۱ - جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان / دکتر منوچهر ستوده و علیمحمد ساکی / ص ۳۲۱
۲ - تاریخ سرزمین ایلام / تالیف ناصر راد / ص ۱۹۱
۳ - مردم شناسی ایران / هنری فیلد / ترجمه عبدالله فریار .

جدا از داستانسراییها، بجز طوایفی که از آنها بعنوان فرزندان دیرک ( دریک ) یاد شده طوایفی همچون بهاروند، قلاوند، میر و . . . هم از نسل برادر و عموزاده های دریک میباشند.

🔰ریشه یابی نامها؛
یکی از مباحث بسیار مهم و جالب در تحقیقات فرهنگی و جغرافیایی تاریخی، ریشه یابی ( Etymology ) نامهاست، چون ایرانیان به ویژه در دورة باستان به این مسأله بسیار مهم، توجه خاصی داشته و کوشش میکردند مظاهر دینی، فرهنگی، طبیعی، جغرافیایی و قومی را به نشانه تقدیس و احترام در نامگذاریها جلوه دهند. از این رو نامهایی که بر روی اقوام، شهرها، مناطق مختلف، و . . گذاشته شده به هیچ وجه اتفاقی و خود به خودی نبوده و از نظر تاریخی و فرهنگی ارزشمند میباشند و در صورتی که درست ریشه یابی شوند، برخی از گوشه های تاریک و نهفته ی تاریخ و فرهنگ ایران بازشناخته و روشن خواهد شد.

دیرک ( دریک ) که طایفه دریک وند از نسل او میباشد خود تنها نبوده لابد برادر و عموزاده هم داشته چرا در مورد نسل و طوایف بجا مانده از آنها چیزی گفته نمیشه .

✔ بالاگریوه به معنای قامت آتشین ( تیز و جسور ) است،
قبل از جنگ جهانی اول و جنگ چالدران که مناطق کرد نشین کشورهای ترکیه، سوریه و عراق جزء خاک ایران محسوب میشدند ساکنان مناطق ( قامیشلو و حسکه ) که اکثراً از طایفه اصیل ایرانی ( دیرک ) بودند به نام "دیرک بالاگریوه" ( مردمان قامت آتشین ) مشهور بودند، همچنین در ایران نیز منطقه ایی که مردمان این طایفه ( دیرک وند ) در آن سکونت داشتند به منطقه بالاگریوه ( دیار قامت آتشینها ) معروف است.
●در جنگ چالدران مناطق کردنشین کشورهای ترکیه، سوریه و عراق از ایران جدا شدند، این سه کشور پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی عثمانی با توافق انگلستان در سال ۱۹۲۳ تاسیس شدند،

✔با توجه به اینکه زبان دوران باستان ایرانیان ( زاگرس نشینان ) تقریبا همان زبان لکی و متشکل از کلمات اولیه؛ اَ، وَه، یَه، سَه، اَ وَه ، اَ وَه سَه، یَه سَه، و . . . بوده، در آن زبان بالاگریوه به معنای قامت آتشین است.
بالا = قامت و، گِ رَه ( گِ ری وَه ) یعنی آتش ( آتشین ) اینکه بعضی افراد ندانسته یا دانسته سعی میکنند تاریخ را باب میل خود تفصیر کنند، مثلا بالاگریوه را ( بالاگروه ها! ) و یا نام ایل مینامند! جای تاسف دارد .

چه دعواهای مسخره ای!
شماها هیچکدام برتر نیستید. همه دنبال یک مساله هستید و آن هم بالاتر نشان دادن تیره و طایفه خود. از پیامبران الهی بالاتر نداشتیم که حتی فرزندان برخی از آنها براه کفر مردند. این مملکت هزار سال دست پادشاهان ترک بود و آنها از چین تا اتریش را زیر سم اسبانشان داشتند آیا اکنون شما می پذیرید که ترکها برترند؟اینکه شما به دریک یا اتابک یا پاپی خالدار یا هر کوفت و زهرماری می رسید هیچ چیزی را ثابت نمی کند فقط مشتی احمق هستید که وقتتان را تلف این چیزها می کنید

🔰دانشنامه جهان اسلام�مردم لک�را�کرد�تبار معرفی می کند [۲۳][۲۴][۲۵]�لک ها جنوبی ترین گروه از طوایف کرد ایران هستند. [۲۶][۲۷]�حمدالله مستوفی�در قرن هفتم اضحار میدارد که طوایف لک از کردستان ترکیه و سوریه�کنونی کوچ کرده اند و این نظریه را می توان به علت شباهت زبان لکی اصیل با هورامی و�کرمانجی�تصدیق کرد. [۱۱] ولادیمیر مینورسکی�معتقد است لک ها قبایلی از کردها بوده اند که به سکونتگاه فعلی خود کوچ کرده و در اثر همزیستی با مردمان بومی فرایند ادغام فرهنگی و قومی میان لکها و بومیان صورت گرفته است. [۹]
ابن فضل الله العمری ( درگذشت ۷۴۰ ه ق ) در کتاب مسالک الابصار فی ممالک الامصار، اضحار میدارد که لرها ( لک ) در سوریه و مصر نیز زندگی می کرده اند و صلاح الدین ایوبی ( ۵۶۳ - ۵۸۹ ) از چالاکی و زبردستی آنها در بالا رفتن از صخره های سرسخت به وحشت افتاد و دستور قتل عام آنها را صادر کرد .
✔قبایل متعدد فیلی در نواحی کوهستانی ترکیه، سوریه و ایران سکونت دارند ( شوبرل ص ۲۰ )
- - فیلی ها از عناصر لک و از شعب فرعی لرها هستند ( کرزن، جلد دوم ( ص ۲۶۹ - ۲۷۰ )

🔰دیرک ( دریک ) وند، کهنترین ایل زاگرس نشین منطقه بالاگری وه محسوب میشود، هنری فیلد و ولادیمیرمینورسکی تاریخدان و شرق شناس روسی در صفرنامه های خود اضحار میدارند که دیرک وندها مردمانی شجاع متعلق به قبیله جنگروی می باشند، این ایل بزرگ متشکل از طوایف؛
بهاروند، قلاوند، میر، یاقوند، زینیوند،
نجفوند، طالب وند، ساتیاروند، طافی، گلالیوند، ، کرف وند، شورایی، ترکارانی، خورشیدوند، شلووند، شیروی، کردلیوند، مرادعلیوند، میردورقی، میرچناری، هلدی، آهوبرندی، کوشکی، کهزاد، کرکینی، هیکی، کاویانی، کولچپی، گوران، سیروان، بن زردی، فردیوند، رشنو، کوگانی، هوتاوند، مهوه ای، درتنگی، پمه حر، بابایی، ماکنالی، رهداروند، شیخ، کلاوه ایی، قاضی، بازگیر، چوبتراش، کناری، گوشه ایی، تجار، بیراوک، بابارباط، باباطالب، گاوسوار . . . و تیره های زیادی از این طوایف بزرگ با تعدادی مهاجر از دیگر طوایف میباشد.
☆همچنین بجز مناطق کردنشین ( قامیشلو، حسکه و دیرک ) کشورهای ترکیه و سوریه، جمعیت کثیری از مردمان این ایل بزرگ در استانهای خوزستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، مرکزی و شهرستانهای دورود و بروجرد سکونت دارند .
╭┅───. 💠. ───┅╮
🎭Ⓜ#dirak_vand⚡️
╰┅───. 💠. ───┅╯

🔰دیرک یا دریک ( وند ) مهمترین ایل زاگرس نشین منطقه بالاگریوه محسوب میشود، مردمان این ایل بزرگ در نواحی کوهستانی ایران، عراق، سوریه و ترکیه سکونت دارند. ( دیر ) به معنای معبد و پرستشگاه و دیرک ( دریک ) به معنای ریشه و ستون . . . و نام اولین سکه زر دوران باستان که از نام دارا که نام داریوش بزرگ است گرفته شده، هنری فیلد و ولادیمیرمینورسکی تاریخدان و شرق شناس روسی در صفرنامه های خود اضحار میدارند که دیرکوندها مردمانی شجاع متعلق به قبیله جنگروی ( jangrui ) می باشند، این ایل بزرگ متشکل از طوایف؛
بهاروند، قلاوند، میر، یعقوبوند، زینیوند،
نجفوند، طالب وند، ساتیاروند، طافی، گلالیوند، کرف وند، شورایی، ترکارانی، خورشیدوند، شلووند، شیروی، کردلیوند، مرادعلیوند، میردورقی، میرچناری، هلدی، آهوبرندی، ، کوشکی، کهزاد، کرکینی، هیکی، کاویانی، کولچپی، گوران، سیروان، بن زردی، فردیوند، رشنو، کوگانی، هوتاوند، مهوه ای، درتنگی، پمه حر، بابایی، ماکنالی، رهداروند، شیخ، کلاوه ایی، قاضی، بازگیر، چوبتراش، کناری، گوشه ایی، تجار، بیراوک، بابارباط، باباطالب، گاوسوار . . . و تیره های زیادی از این طوایف بزرگ با تعدادی مهاجر از دیگر طوایف میباشد.
☆همچنین جمعیت کثیری از مردمان این ایل بزرگ در استانهای خوزستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، مرکزی و شهرستانهای دورود و بروجرد سکونت دارند .
#دیرک_بالاگریوه

ایل دیریکوند ایل لر کوچک قوم بزرگ لر آریایی

لر::لهراسب کیانی پدر بزرگ داریوش هخامنشی
****************
کرد::رمه گردان. شیوه ی زندگی کردن ایلات است و نام قوم نیست

#بالا_گری_وه ( بالاگریوه )
با توجه به اینکه زبان دوران باستان ایرانیان ( زاگرس نشینان ) تقریباً همان زبان لکی متشکل از کلمات اولیه ( اشاره ) مانند؛ اَ، وَه، یَه، سَه، اَ وَه ، اَ وَه سَه، یَه سَه، و. . . بوده، بالاگِرّی وه، به زبان آن دوران به معنای قامت آتشین ( تیز و جسور ) است. بالا = قد ( قامت ) و، گِرَّه، گِرّی، گِرا، یعنی آتش ( آتشین ) مانند ( بالا بَرز، که به معنای قد بلند است ) اینکه بعضی افراد سعی میکنند تاریخ را باب میل خود تفصیر کنند جای تاسف دارد.
■در دوران صفویان بویژ پس از شکست چالدران مناطق بزرگی از خاک ایران جدا و بخشی از خاک عثمانی گردید، بعد از جنگ جهانی اول امپراطوری عثمانی نیز فرو پاشید و با توافق انگلیس در سال ۱۹۲۳ میلادی، کشورهای ترکیه، سوریه و عراق از آن سربرآوردند و مناطق مذکور جزء خاک این کشورها گردید. ساکنان این مناطق ( قامیشلو، حسکه، دیرک، و . . . ) همچون زاگرس نشینان از قبایل اصیل ایرانی فِیلی ( پهله ) بخصوص قبیله ( دیرک ) و به دیرک بالاگری وه ( مردمان قامت آتشین ) مشهور بودند.
●اکنون شهرستان #دیرک با مساحت ۵، ۰۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت حدود ۲۰۰، ۰۰۰ نفر تنها شهرستان کاملاً کردنشین سوریه است که در مجاورت با شهر قدیمی جزیره بوتان در ترکیه واقع شده است.
●ولادیمیرمینورسکی تاریخدان و شرق شناس برجسته روسی اضحار میدارد که #دیرک_وندها از قبیله جنگروی ( jangrui ) متعلق به فِیلیها ( پهله ) می باشند.
●قبایل متعدد فیلی در نواحی کوهستانی ترکیه، سوریه و ایران سکونت دارند ( شوبرل ص ۲۰ ) .
●فیلی ها از عناصر لک و از شعب فرعی لُرها هستند ( کرزن، جلد دوم، ص ۲۶۹ - ۲۷۰ ) .
۱ - الحوادث الجامعه�ص ۱۵۵ ( ترجمه فارسی بخش دوم ص ۱۲۱ ) .
۲ - تاریخ سرزمین ایلام / تالیف ناصر راد .
۳ - مردم شناسی ایران / هنری فیلد / ترجمه عبدالله فریار .
#دیرک_بالا_گری_وه

🔰دریڪ یا دیرڪ "وند"
نخستین سکه ی طلا و اولین واحد پول ایران زمین .
همچنین نام قبیله ای مهم در سلسله جبال زاگرس ( بالاگرّی وَه )
●منطقه مڪانی این ایل بزرگ در سلسله جبال زگرس ( میانکوه پلدختر ) با دفینه بزرگترین گنجینه جهان ( همان گنج بزرگ کلماکره ) خود گواه محکمی بر قدمت و هویت این ایل با اصالت است .
🚩وسعت منطقه جغرافیایی این کهن ایل از سلسله جبال زاگرس ایران تا نواحی کوهستانی کشورهای ترکیه، سوریه و عراق کنونی که در جنگ چالدران از خاک ایران جدا شده اند میباشد .
🔰اصالت طایفه بزرگ #علیشروان پشتکوه ( ایلام )
به استناد از منابع تاریخی، معمرین و بزرگان علیشروان، این طایفه بزرگ از نسل دو برادر به نامهای علی و شروان که از ایل و تبار دیرک وند بودند میباشد، این طایفه مهم متشکل از شش تیره بزرگ: صفروندی – داراوندی – حیدروندی – چراغوندی - خدرسنی، قیطول و گنجه میباشد. فرزندان این دو برادر ( علی و شروان ) سالیان سال به اصالت خود وفادار بوده و به همان نام واقعی خود ( دیرک وند ) شهرت داشتند، از افراد بزرگ و تشمالان معروف ایل در سده های گذشته، میتوان مولا خان دیرک وند فرزند دارا ( دارا فرزند شروان ) را نام برد،
منابع:
نژاد و تیره در استان ایلام ایل ها و طوایف لغت نامه دهخدا، بیری بدره ای کتاب: مجموعه آراء، در مورد سرزمین پشتکوه ایلام، نویسنده: جعفر خیتال، ناشر: کتابخانه اسماعیلی، تیراژ ۳۳۰۰ چاپ اول: ۱۳۶۹ مطالب برگرفته از صفحات ۲۸۶ تا ۲۹۳ کتاب: انساب شهری و عشایری استان ایلام، نویسنده: رستم رفعتی ( ١٣٠٣ ) ناشر: برگ آذین، چاپ١٣٨٦، شابک: ٩ - ٦١ - ٧٣٧٢ - ٩٦٤ - ٠٩٧۸ مطالب برگرفته از صفحات ٣١٣ تا ٣٢١ کتاب�سایت ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد .

🔰دریڪ یا دیرڪ "وند"
نخستین سڪه طلا و اولین واحد پول ایران زمین. همچنین نام قبیله ای مهم در سلسله جبال زاگرس منطقه ( بالاگرّی وَه )
●منطقه ایکه با دفینه بزرگترین گنجینه جهان ( همان گنج بزرگ کلماکره ) خود گواه محکمی بر قدمت و هویت این قوم با اصالت است .
🚩وسعت منطقه جغرافیایی این قبیله کهن از سلسله جبال زاگرس غربی ایران تا نواحی کوهستانی کشورهای ترکیه، سوریه و عراق کنونی که در جنگ چالدران از خاک ایران جدا شده اند میباشد .

طایفه گلالی 3 - از دانترک و نهاوند تا نزدیکی شهرزور ، مسکن عشایر گلالی است که عشایری بسیار جنگجو و حدود ۱۰۰۰ نفر جنگ آور دارد و بر طوایف و خیلات کرد آن نواحی حکومت می کنند.

( کتاب صبح الاعشی فی صناعه الانشاء )

📚 عمده ساکنین اصیل منطقه بالاگری وه :
ایل� ( دیرک وند ) �اتحادی از پنج طایفه مهم �بهاروند، �میر، � قلاوند، کوشکی، �و� رشنو �است. بالاگریوه نزد مردم لرستان دو معنی متفاوت می دهد، معنای اول همان معنای جغرافیای است. معنای دیگر بالاگریوه مردمانی لر زبان هستند که به گویشی خاص �سخن می گویند، این گویش� بالاگری وه ای �نام دارد .


کلمات دیگر: