[ویکی فقه] قطب الدین احمد ابن عبد الرحیم معروف به شاه ولی اللّه دهلوی( ۱۱۱۴- ۱۱۷۶ ق) از پرآوازه ترین شخصیتهای فکری و فرهنگی قرن دوازدهم در شبه قارّه هند بود.
نیاکان وی از عربستان به هند مهاجرت کرده اند اما تاریخ کاملا مشخصی برای این مهاجرت ذکر نشده است . وی در کودکی از بلوغی سرشار برخوردار بود و در اندک مدّتی توانست در رشته های مختلف دانش رایج در آن زمان سرآمد دیگران شود. وی در سال ۱۱۴۳ ق عازم سفر مکه شد و در محضر اساتیدی چون ابو طاهر کردی ، فد اللّه مکّی ، تاج الدین قالی و چند تن دیگر حدیث و فقه آموخت. وی در مقدمه ترجمه اش چنین می نگارد: «و نام این کتاب، فتح الرحمن بترجمة القرآن مقرر کرده شد، و نام مصنف این کتاب احمد بن عبد الرحیم است و لقب مشهور ولی الله الدهلوی وطنا، العمری نسبا، احسن الله الیه و الی مشایخه و والدیه». عمر رضا کحاله ذیل عنوان ولی الله دهلوی (۱۱۱۴- ۱۱۷۶ ق/ ۱۷۰۳- ۱۷۶۲ م) می نویسد: «ولی الله بن عبد الرحیم عمری دهلوی، محدث ، مفسر ، فقیه و اصولی است که روز چهارم شوال در شهر دهلی هند دیده به جهان گشود. دوران جوانی را در این شهر پشت سر نهاد، آن گاه عزم زیارت خانه خدا نمود و مدت دو سال در مکه و مدینه اقامت گزید و از علمای این دو شهر بهره برد، سپس به هند بازگشت و به تدریس پرداخت و سرانجام در دهلی درگذشت.در لغت نامه دهخدا ، دهلوی این گونه معرفی شده است: «احمد شاه ولی الله بن عبد الرحیم عمری دهلوی مکنی به ابو عبد العزیز (متولد ۱۱۱۴- متوفای ۱۱۷۶ ق) است.
نیاکان وی از عربستان به هند مهاجرت کرده اند اما تاریخ کاملا مشخصی برای این مهاجرت ذکر نشده است . وی در کودکی از بلوغی سرشار برخوردار بود و در اندک مدّتی توانست در رشته های مختلف دانش رایج در آن زمان سرآمد دیگران شود. وی در سال ۱۱۴۳ ق عازم سفر مکه شد و در محضر اساتیدی چون ابو طاهر کردی ، فد اللّه مکّی ، تاج الدین قالی و چند تن دیگر حدیث و فقه آموخت. وی در مقدمه ترجمه اش چنین می نگارد: «و نام این کتاب، فتح الرحمن بترجمة القرآن مقرر کرده شد، و نام مصنف این کتاب احمد بن عبد الرحیم است و لقب مشهور ولی الله الدهلوی وطنا، العمری نسبا، احسن الله الیه و الی مشایخه و والدیه». عمر رضا کحاله ذیل عنوان ولی الله دهلوی (۱۱۱۴- ۱۱۷۶ ق/ ۱۷۰۳- ۱۷۶۲ م) می نویسد: «ولی الله بن عبد الرحیم عمری دهلوی، محدث ، مفسر ، فقیه و اصولی است که روز چهارم شوال در شهر دهلی هند دیده به جهان گشود. دوران جوانی را در این شهر پشت سر نهاد، آن گاه عزم زیارت خانه خدا نمود و مدت دو سال در مکه و مدینه اقامت گزید و از علمای این دو شهر بهره برد، سپس به هند بازگشت و به تدریس پرداخت و سرانجام در دهلی درگذشت.در لغت نامه دهخدا ، دهلوی این گونه معرفی شده است: «احمد شاه ولی الله بن عبد الرحیم عمری دهلوی مکنی به ابو عبد العزیز (متولد ۱۱۱۴- متوفای ۱۱۷۶ ق) است.
wikifeqh: شبه قاره هند بود. وی آثاری در فقه و حدیث نیز دارد. از اندیشه های اقتصادی می توان به تعاون، نیازهای اساسی و توجه به منافع عمومی و غیره نام برد.
احمد بن عبدالرحیم فاروقی معروف به «شاه ولی الله دهلوی»، پیشوای حنفیان هند، قرآن شناس، فقیه و محدث مشهور عصر خود
جمعی از نویسندگان، دائرةالمعارف تشیع، تهران، حکمت، ۱۳۹۰/۱۴۳۲ق، چاپ اول، ص۵۱۷.
بررسی اندیشه های اقتصادی شاه ولی الله دهلوی بدین شرح هست:
← نیازهای اساسی
۱. ↑ جمعی از نویسندگان، دائرةالمعارف تشیع، تهران، حکمت، ۱۳۹۰/۱۴۳۲ق، چاپ اول، ص۵۱۷.۲. ↑ آمیغی، معصومه، معناشناسی واژه «انما» در دو ترجمه دهلوی و مکارم، مجله قران و حدیث، مجله بینات، ۱۳۸۹، سال هفدهم، شماره ۶۷، ص۱۲۴.۳. ↑ عالم قاسمی، محمد مسعود، زندگی نامه ی امام شاه ولی الله محدث دهلوی، اثر مولانا، ترجمه ی عبدالله خاموشی هروی، مشهد، فردوسی، ۱۳۸۱، چاپ اول، ص۶۵.۴. ↑ جلبانی، جی. ان، اندیشه های اجتماعی –اقتصادی شاه ولی الله، از کتاب عقاید اقتصادی اندیشمندان مسلمان، ابوالحسن، م. صادق، و عیذیت غزالی، ترجمه احمد شیبانی، تهران، دانشگاه امام صادق، ۱۳۸۵، چاپ اول، ص۴۲۶.۵. ↑ هادی غفاری و اصغر ابوالحسنی، اندیشه های اقتصادی متفکران مسلمان، تهران، انتشارات پیام نور، ۱۳۸۹، چاپ اول، ص۲۲۶-۲۲۷.۶. ↑ بلاجون، جی. ام. اس، نظرات اجتماعی و اقتصادی شاه ولی الله، از کتاب عقاید اقتصادی اندیشمندان مسلمان، ابوالحسن، م. صادق، و عیذیت غزالی، ترجمه احمد شیبانی، تهران، دانشگاه امام صادق، ۱۳۸۵، چاپ اول، ص۴۱۲-۴۱۳.
منبع
...
احمد بن عبدالرحیم فاروقی معروف به «شاه ولی الله دهلوی»، پیشوای حنفیان هند، قرآن شناس، فقیه و محدث مشهور عصر خود
جمعی از نویسندگان، دائرةالمعارف تشیع، تهران، حکمت، ۱۳۹۰/۱۴۳۲ق، چاپ اول، ص۵۱۷.
بررسی اندیشه های اقتصادی شاه ولی الله دهلوی بدین شرح هست:
← نیازهای اساسی
۱. ↑ جمعی از نویسندگان، دائرةالمعارف تشیع، تهران، حکمت، ۱۳۹۰/۱۴۳۲ق، چاپ اول، ص۵۱۷.۲. ↑ آمیغی، معصومه، معناشناسی واژه «انما» در دو ترجمه دهلوی و مکارم، مجله قران و حدیث، مجله بینات، ۱۳۸۹، سال هفدهم، شماره ۶۷، ص۱۲۴.۳. ↑ عالم قاسمی، محمد مسعود، زندگی نامه ی امام شاه ولی الله محدث دهلوی، اثر مولانا، ترجمه ی عبدالله خاموشی هروی، مشهد، فردوسی، ۱۳۸۱، چاپ اول، ص۶۵.۴. ↑ جلبانی، جی. ان، اندیشه های اجتماعی –اقتصادی شاه ولی الله، از کتاب عقاید اقتصادی اندیشمندان مسلمان، ابوالحسن، م. صادق، و عیذیت غزالی، ترجمه احمد شیبانی، تهران، دانشگاه امام صادق، ۱۳۸۵، چاپ اول، ص۴۲۶.۵. ↑ هادی غفاری و اصغر ابوالحسنی، اندیشه های اقتصادی متفکران مسلمان، تهران، انتشارات پیام نور، ۱۳۸۹، چاپ اول، ص۲۲۶-۲۲۷.۶. ↑ بلاجون، جی. ام. اس، نظرات اجتماعی و اقتصادی شاه ولی الله، از کتاب عقاید اقتصادی اندیشمندان مسلمان، ابوالحسن، م. صادق، و عیذیت غزالی، ترجمه احمد شیبانی، تهران، دانشگاه امام صادق، ۱۳۸۵، چاپ اول، ص۴۱۲-۴۱۳.
منبع
...
wikifeqh: ولی الله_دهلوی_(دیدگاه های_اقتصادی)