سیدمهدی چیتی (۱۲۷۸، یزد - ۹ آذر ۱۳۸۴) نقاش و مجسمه ساز ایرانی بود. او از شاگردان علی اکبر صنعتی بود و عمده هنر نقاشی و مجسمه سازی خود را از او آموخت. چیتی به خاطر به کار بردن سبک نقاشی بر روی مخمل برای علم های عزاداری و هنر آیینی مشهور شده است.
۱۲۷۸: زادروز
۱۳۰۰: فعالیت سیاسی علیه ضد تشکیلی ها
۱۳۱۸: سفر به تهران
۱۳۱۹: بازگشت از تهران
۱۳۲۰: فعالیت سیاسی بر ضد توده ای ها
۱۳۲۷: سفر به کرمان
۱۳۲۸: بازگشت از کرمان
۱۳۲۹: ازدواج
۱۳۳۰: درآمدن به خدمت اداره فرهنگ
۱۳۴۷: بازنشستگی و شروع به کار در اداره کل فرهنگ و هنر یزد
۱۳۶۲: ورود به هنرستان هنرهای تجسمی
۱۳۷۰: خروج از هنرستان هنرهای تجسمی
۱۳۸۲: مراسم بزرگداشت
۱۳۸۴: مرگ
سیدمهدی چیتی فرزند سید علی اصغر در سال ۱۲۷۸ در شهر یزد و در محله میرقطب به دنیا آمد. پس از آن که تحصیلات مکتبی خود را به پایان برد از همان نوجوانی در دکان مسگری به شاگردی مشغول شد. در کودکی با دیدن نقاشی های سنتی قهوه خانه ها و کتب داستانی و افسانه ای اسکندرنامه و امیرارسلان به نقاشی علاقه مند شد و به یادگیری نقاشی پرداخت.در سال ۱۳۱۸ برای آموختن هنر راهی تهران شد و در آغاز نزد امجد که در سبزه میدان مغازه نقاشی داشت شاگردی کرد. پس از مدتی به توصیه میرزا محمدحسین نواب نماینده یزد در مجلس شورای ملی به مدرسه کمال الملک معرفی شد که به دلیل سن زیادش از نام نویسی او در مدرسه سر باز زدند. سپس برای مدتی نزد حسین بهزاد آموزش دید تا آنکه به علی اکبر صنعتی معرفی گردید و دوره ای نیز به تلمذ نزد وی مشغول بود. صنعتی نیز پعد از مدت زمانی به کرمان بازگشت. چیتی کمتر از دو سال در تهران ساکن بود و بعد از آن به یزد بازگشت.
پس از واقعه سوم شهریور ۱۳۲۰ که منجر به قدرت گرفتن مرتضی یزدی شد، حزب توده به فعالیت در یزد پرداخت. در یزد افرادی چون حسین کراوغلویی، امیر کراوغلویی، غلامحسین عسکری کامران و محمد گلشن یزدی علیه گروه های توده ای وارد فعالیت شدند. سیدمهدی چیتی هم به این گروه پیوست و حدود هفت سال به مبارزه با فعالیت های حزب توده پرداخت. قسمتی از فعالیت این گروه استقرار در مراکز اقتصادی چون کارخانه و بازار و جلوگیری از فعالیت حزب توده بود.
پس از یک دوره فعالیت سیاسی هفت ساله سیدمهدی عزم دیار کرمان و دیدار با استاد دیرین خود علی اکبر صنعتی نمود. او در مدت دو سالی که در کرمان اقامت داشت از استاد خود بهره ها برد و بر آشنایی خود با نقاشی و پیکرتراشی افزود. صنعتی در پیکرتراشی دستی قوی داشت و آن را بر نقاشی ترجیح می داد. چیتی که پیش از این با پیکرتراشی آشنایی مختصری یافته بود و البته دستش به دلیل کار مسگری با چکش آشنا بود مجسمه سازی را نزد صنعتی تکمیل نمود و آثاری را نیز با همکاری وی در موزه صنعتی کرمان به یادگار گذاشت.
۱۲۷۸: زادروز
۱۳۰۰: فعالیت سیاسی علیه ضد تشکیلی ها
۱۳۱۸: سفر به تهران
۱۳۱۹: بازگشت از تهران
۱۳۲۰: فعالیت سیاسی بر ضد توده ای ها
۱۳۲۷: سفر به کرمان
۱۳۲۸: بازگشت از کرمان
۱۳۲۹: ازدواج
۱۳۳۰: درآمدن به خدمت اداره فرهنگ
۱۳۴۷: بازنشستگی و شروع به کار در اداره کل فرهنگ و هنر یزد
۱۳۶۲: ورود به هنرستان هنرهای تجسمی
۱۳۷۰: خروج از هنرستان هنرهای تجسمی
۱۳۸۲: مراسم بزرگداشت
۱۳۸۴: مرگ
سیدمهدی چیتی فرزند سید علی اصغر در سال ۱۲۷۸ در شهر یزد و در محله میرقطب به دنیا آمد. پس از آن که تحصیلات مکتبی خود را به پایان برد از همان نوجوانی در دکان مسگری به شاگردی مشغول شد. در کودکی با دیدن نقاشی های سنتی قهوه خانه ها و کتب داستانی و افسانه ای اسکندرنامه و امیرارسلان به نقاشی علاقه مند شد و به یادگیری نقاشی پرداخت.در سال ۱۳۱۸ برای آموختن هنر راهی تهران شد و در آغاز نزد امجد که در سبزه میدان مغازه نقاشی داشت شاگردی کرد. پس از مدتی به توصیه میرزا محمدحسین نواب نماینده یزد در مجلس شورای ملی به مدرسه کمال الملک معرفی شد که به دلیل سن زیادش از نام نویسی او در مدرسه سر باز زدند. سپس برای مدتی نزد حسین بهزاد آموزش دید تا آنکه به علی اکبر صنعتی معرفی گردید و دوره ای نیز به تلمذ نزد وی مشغول بود. صنعتی نیز پعد از مدت زمانی به کرمان بازگشت. چیتی کمتر از دو سال در تهران ساکن بود و بعد از آن به یزد بازگشت.
پس از واقعه سوم شهریور ۱۳۲۰ که منجر به قدرت گرفتن مرتضی یزدی شد، حزب توده به فعالیت در یزد پرداخت. در یزد افرادی چون حسین کراوغلویی، امیر کراوغلویی، غلامحسین عسکری کامران و محمد گلشن یزدی علیه گروه های توده ای وارد فعالیت شدند. سیدمهدی چیتی هم به این گروه پیوست و حدود هفت سال به مبارزه با فعالیت های حزب توده پرداخت. قسمتی از فعالیت این گروه استقرار در مراکز اقتصادی چون کارخانه و بازار و جلوگیری از فعالیت حزب توده بود.
پس از یک دوره فعالیت سیاسی هفت ساله سیدمهدی عزم دیار کرمان و دیدار با استاد دیرین خود علی اکبر صنعتی نمود. او در مدت دو سالی که در کرمان اقامت داشت از استاد خود بهره ها برد و بر آشنایی خود با نقاشی و پیکرتراشی افزود. صنعتی در پیکرتراشی دستی قوی داشت و آن را بر نقاشی ترجیح می داد. چیتی که پیش از این با پیکرتراشی آشنایی مختصری یافته بود و البته دستش به دلیل کار مسگری با چکش آشنا بود مجسمه سازی را نزد صنعتی تکمیل نمود و آثاری را نیز با همکاری وی در موزه صنعتی کرمان به یادگار گذاشت.
wiki: سید مهدی چیتی